Mistä löytäisi kauniin laadukkaan neuletakin
Kommentit (28)
Suosittelen alpakanvillasta tehtyä neuletta, ei nyppyynny, kutise ja on sopivan lämmin aina, ei liian kuuma. Katso esim. Alpa. Neuleet suunnitellaan Suomessa ja kudotaan Liettuassa. Olen tosi tyytyväinen Alpalta tilaamaan neuletakkiin.
Minulla on merinovillainen neuletakki Lumoan - liikkeestä. Neule on jopa valmistettu Suomessa. Neuletakki on pehmeä ja laadukkaan oloinen, mutta täytyy kyllä todeta että se nukkaantuu. Olen vain nyppinyt tasaisin väliajoin nukkapallot pois.
Varmaankaan enää ei saa niin pitkäkuituista villaa, etteikö se muodostaisi nyppyjä/pillinkiä - kaikki on nykyään niin tehotuotettua. Mitä pidempi kuitu, sitä vähemmän nyppyjä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on merinovillainen neuletakki Lumoan - liikkeestä. Neule on jopa valmistettu Suomessa. Neuletakki on pehmeä ja laadukkaan oloinen, mutta täytyy kyllä todeta että se nukkaantuu. Olen vain nyppinyt tasaisin väliajoin nukkapallot pois.
Ne nypyt saa pois nyppyharjalla. Ainakin Stocka myy sellaisia.
Jos alpan mallit miellyttää silmää, niin alpakan villa on parhain materiaali pysymään nypyttömänä. Jo useammalla tutullani on ja kehuvat alpojaan jatkuvasti. Itsellä ei vielä omaa kokemusta, odottelen jos tulisi jotain tarjouskampanjoita.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen alpakanvillasta tehtyä neuletta, ei nyppyynny, kutise ja on sopivan lämmin aina, ei liian kuuma. Katso esim. Alpa. Neuleet suunnitellaan Suomessa ja kudotaan Liettuassa. Olen tosi tyytyväinen Alpalta tilaamaan neuletakkiin.
Niissä on vaan niin kökkö kaavoitus. Hihan istutus ihan hanurista.
Uniqlon merinovillaneuleet ovat pysyneet melko nypyttöminä.
Pidän United Colours of Benettonin neuleista. Omasta mielestäni ne eivät juuri nyppyyny.
Odd Mollyllä on ihania.
Minulla on tämä allaoleva malli vaaleansinisenä ja se on tosi hieno. Kehuja satele tämä päällä. Ainoa miinus tuo hinta :(
https://oddmolly.fi/shop-by-category/long-cardigans/crochet-grandma-coa…
Noita Alpan tuotteita taitaa löytyä ainakin Helsingin keskustan Sokokselta, jos haluat käydä itse näpelöimässä.
Minustakin on yllättävän vaikeaa löytää käytännöllisiä ja laadukkaita villatakkeja. Etsin kauan aikaa villatakkia, joka ei olisi liian paksu eikä liian ohut, ei liian lyhyt eikä liian pitkä, ei liian tiukka eikä liian väljä ja jossa olisi kunnon kiinnitys (napit tai vetoketju) ja vähän väriäkin. Lopulta päädyin tilaamaan kaksi villatakkia Ruotsista (yritysten nimet olivat Ullcentrum Öland ja Edursdotter). Halpoja ne eivät olleet, mutta olivat lähimpänä sitä, mitä etsin.
Riippuu tietty siitä, millaista mallia etsii ja mihin tarkoitukseen. Laadukas merinovilla ei minusta yleensä pahemmin nyppyynny. Kasmir kyllä nyppyyntyy jonkin verran mutta ne nypyt saa tosiaan pois kammalla, ja kasmir on kaikkein ihanin materiaali muuten.
Broralla on kauniita villatakkeja sekä kasmiria etta merinoa (ja mohairia).
Outnetistä löytyy usein laadukkaita kasmirvillatakkeja ja neuleita hyvällä alella.
(Katsoin tuon Alpan ja mallit olivat minusta rumia.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuotteet siis päällä huonon tuntuisia hihojen istutuksen takia? minusta näyttävät sivuilla klassisilta ja kauniilta...
Vierailija kirjoitti:
Varmaankaan enää ei saa niin pitkäkuituista villaa, etteikö se muodostaisi nyppyjä/pillinkiä - kaikki on nykyään niin tehotuotettua. Mitä pidempi kuitu, sitä vähemmän nyppyjä.
Kannattaa etsiä siinä tapauksessa vaatteista merkintöjä "virgin wool", new wool", "uusi villa" jne. Suurin osa villasta kierätetään ja murto-osa tulee tuotantoon uutena, se merkitään uudeksi villaksi. Sen kiilto on myös erilainen, kun kuitu ei ole katki niin monesta kohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuotteet siis päällä huonon tuntuisia hihojen istutuksen takia? minusta näyttävät sivuilla klassisilta ja kauniilta...
Ehkä ei tunnu mutta näyttää pahalta. Eli hihan pyöriö on niin matala että kun käsi on alhalla(siis kylkiä vasten), kainaloon tulee ryttyjä. Siksi noissa kuvissa malleilla on kädet silleen "koholla"
https://alpa.fi/tuote/silent-luonnonvalkoinen/
Ehkä ilmiö ei muita haittaa mutta mua pistää silmään.
Johan on salaliittoteoriaa? Suurimmassa osassa kuvia kädethän on alhaalla ja tuo "rytty" selvästi näkyvissä.
En näe noissa kuvissa mitään ihmeellistä, kaikissa neuleissani tuollainen tulee poikkeuksetta, jos vaatteessa on riittävä käyttöväljyys. Rinnan kohdalla oleva väljyys päätyy vaatteessa aina johonkin, kun kädet ovat alhaalla. Liian pieneksi mitoitettu hihanistutus on ensisijaisesti aina epämukava.
Vierailija kirjoitti:
Johan on salaliittoteoriaa? Suurimmassa osassa kuvia kädethän on alhaalla ja tuo "rytty" selvästi näkyvissä.
En näe noissa kuvissa mitään ihmeellistä, kaikissa neuleissani tuollainen tulee poikkeuksetta, jos vaatteessa on riittävä käyttöväljyys. Rinnan kohdalla oleva väljyys päätyy vaatteessa aina johonkin, kun kädet ovat alhaalla. Liian pieneksi mitoitettu hihanistutus on ensisijaisesti aina epämukava.
Salaliittoteoria =)
Sulla on sitten huonosti istuvia neuleita jos rinnan kohdan väljyys ryttyyntyy kainaloon. Kuvan rytty tulee nimenomaan kun hiha on kapea ja hihanpyöriö matala.
Mulla ei tule yhdessäkään neuleessä tuollaisia ryttyjä.
Heh, tuo salaliittoteoriajuttu viittasi siis siihen, että minä en kyllä nähnyt kuvissa mitään ongelman piilottelua. Itseä ärsyttää enemmän, kun kuvat on otettu vain kädet alhaalla roikkuen, koska silloin vaatteiden leikkaus vartalosta ei käy ilmi.
En varmaan ihan tajunnut mitä tuolla pyöriöjutulla tarkalleen tarkoitat, mutta kannattaa laittaa alpalle viestiä asiasta. On profiloitunut asiakasystävälliseksi yritykseksi.
Peter Hahn?