Mikä kirja sulla on kesken juuri nyt?
Kommentit (12658)
Leiwo & Seppänen: Latinan kielen historia.
Ei mikään kun en lue kirjoja
Lucy Score: Sinuun en ainakaan rakastu.
Lupaavalta romcomilta tuntuu, oon nyt sivulla 100 ja pari kertaa tullut naurahdettuakin tätä lukiessa.
Kulttikirjailija Maggie Nelsonin Sinelmiä lukiessa sain sielullisen pieretyskohtauksen, vaikka kannatankin vahvasti naisten tasa-arvoa. Mutta johtaako tuo tasa-arvo siihen, että naisista tulee yhtä tyhmiä ja ahneita kuin miehistä? Siltä se ainakin näyttää, vaikka kaikki tuo myyntiin johtava houre onkin näennäisen höyhenenkeveää - eikä asiaa paranna edes sininen pigmentti, jota sirotellaan lakanoille panemisten jälkeen ja hangataan kustantamojen mainoshemmojen nenänpäihin, josta se siirtyy oikeita asioita tiedostavien tuoteaukkoihin.
Marke Ahonen: Oopiumia ja ajatusharjoituksia: kirjoituksia antiikin lääketieteestä ja filosofiasta.
Jukka Hakala: Hybris. Olen lukenut vasta n. 35 sivua, mutta vaikuttaa lupaavalta.
Lucy Diamondin Rakkautta italiaksi.
Ei hullumpi genrensä edustaja.
Barbara Kingsolverin Demon Copperhead
Rutger Bregman - Moraalinen kunnianhimo
N33
Montakin kesken. Olen ihastunut Hitlerin tabut-kirjaan. Mustalla huumorilla taitettua historiankuvausta.
Mielestäni täskeää että kammottaville asioille saa nauraa ja esittää niitä koomisessa valossa, silti jotenkin tapahtumien traaginen taju säilyttäen. Tässä onnistutaan jokaisella palikalla.
Pajtim Statovci: Lehmä synnyttää yöllä
Benjamin Labatut: Un verdor terrible
Anja Erämaja: Olen nyt täällä metsässä
Slavoj Zizek: Against progress
Tapani Bagge : Lyijynharmaa taivas
Kymmenes dekkari yksityisetsivä Väinö Mujusesta, tällä hetkellä on päästy vuoteen 1956.
Mujunen on 60-vuotias yksikätinen sotainvalidi, entinen Valpon etsivä nykyinen yksityisetsivä.
Samanlainen miehistä energiaa pursuva teos, kuin muutkin Mujuset.
Mujusella on taas uusi nuori vaimo, Mujusta kolhitaan kirjassa moneen kertaan, kerran nyrkillä täysillä nenään, sitten kaatuu ja taas nenä vaurioituu lisää, Hetkeä myöhemmiin paha konna lyä halolla kaksi kertaa Mujusta niin että hän makaa sairaalassa kolme päivää tajuttomana.
Silti sankari pomppaa lähes heti tajuihinsa tultuaan pystyyn, lähtee ajamaan takaa rosvoja ja auttaa poliisia joka ei yhtään tajua mistään mitään. Tosi supersankari, mutta ihan hyvä lukukappale pullistelusta huolimatta. Ai niin Mujunen juo raakaa viinaa tai konjakkia lasitolkulla mutta ajatus toimii koko ajan.
Silti 3-/5
PS. Ajankuvaa, kaupunkia, junaa ja lentokonetta 50-luvulla kuvataan hyvin.
Eilen aloitin lukemaan, Dan Brown: Salaisuuksien salaisuus
Lyndsy Spence: Cast A Diva: The Hidden Life of Maria Callas.