Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä kirja sulla on kesken juuri nyt?

Vierailija
07.08.2018 |

Mulla on Tolstoin Sota ja rauha.

Kommentit (12265)

Vierailija
1621/12265 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just lopettelen Väinö Linnan Tuntematon sotilas-kirjaa. Ja aloitan Sotaromaanin.

Sen jälkeen luen Ville Kivimäen Murtuneet mielet.

Olen ostanut nämä joulun jälkeen. Tiesin, että joudun leikkaukseen ja saikulle. Tuntematon sotilas on tullut luettua pari kertaa aiemmin. Nyt haluan lukea nämä peräkkäin.

Äärioikeistonationalistit keskustelemassa Vauva.fi:ssä, näyttää olevan melkoista agitointia, näin ennen vaaleja meneillään. Älkää ihmiset lähtekö, vanhojen aikojen käyttämiseen, populistiporvareiden mainoksina- juttuihin mukaan.

Suomen sota-aikoja vääristeleviä hölmöjä ovat. Linna nukkuu jo rauhassa, kuten tuntemattomat sotilaatkin.

Vierailija
1622/12265 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskollisuus-kunniani..stefan olivier

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1623/12265 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi kirjoista joita luen on Elena Ferranten Napoli-sarjan neljäs osa.

Vierailija
1624/12265 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

P. G. Wodehouse: Verraton Jeeves

Vierailija
1625/12265 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi kirjoista joita luen on Elena Ferranten Napoli-sarjan neljäs osa.

Samaa luen. On kyllä hyvä sarja.

Vierailija
1626/12265 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olli Jalosen Taivaanpallo. Mielenkiintoinen ja hauska lukukokemus. 1700-luvun vaihteen maailmaa kasvavan älykkään pojan silmin Saint Helenalta ja Lontoosta.

Oli mielenkiintoinen kirja, aluksi vaati aika tavalla keskittymistä. Poika kertoo lapsen tavalla tapahtumista välähdyksenomaisesti ja se tuotti minulle alkuun vaikeutta. Huima seikkailu.

Vierailija
1627/12265 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antti Tuurin Kylmien kyytimies

Vierailija
1628/12265 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös lukenut tämän. Tuurilla on kyllä omalaatuinen niukka tyyli.  Sopii tällaiseen kirjaan.  Suosittelen.

Vierailija
1629/12265 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stop äärioikeistoagitaattorit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just lopettelen Väinö Linnan Tuntematon sotilas-kirjaa. Ja aloitan Sotaromaanin.

Sen jälkeen luen Ville Kivimäen Murtuneet mielet.

Olen ostanut nämä joulun jälkeen. Tiesin, että joudun leikkaukseen ja saikulle. Tuntematon sotilas on tullut luettua pari kertaa aiemmin. Nyt haluan lukea nämä peräkkäin.

Äärioikeistonationalistit keskustelemassa Vauva.fi:ssä, näyttää olevan melkoista agitointia, näin ennen vaaleja meneillään. Älkää ihmiset lähtekö, vanhojen aikojen käyttämiseen, populistiporvareiden mainoksina- juttuihin mukaan.

Suomen sota-aikoja vääristeleviä hölmöjä ovat. Linna nukkuu jo rauhassa, kuten tuntemattomat sotilaatkin.

Tiedän, että olet itse nationalistitrolli, mutta siltä varalta että muut eivät sitä hoksanneet - 

Tuntematon sotilas on kaikkea muuta kuin nationalistinen teos. Se pilkkaa sodan glorifiointia.

Kivimäen Murtuneet mielet taas on puolestaan väitöskirjaan perustuva teos siitä, kuinka sodassa kaltoinkohdeltiin älyllisesti rajoittuneita (esim. pantiin kehitysvammaisia rintamalle) ja kuinka monin tavoin ihmisen psyyke meni rintamalla rikki.

Kumpikin teos siis nationalismin glorifioinnin sijaan osoittaa sen, että sodassa on kyse aivan tavallisista ihmisistä. Ihmisistä, joilla ei yleensä ole edellytyksiä perinteiseen sankaruuteen vaan jotka ovat rämpineet sodan kauhuista ja järjettömyydestä läpi vain koska on pakotettu, tehden typeryyksiä ja toimien inhimillisesti sankarillisuuden sijaan.

Mutta kuten sanottua, sinä olet juuri tällainen äärioikeiston agitaattori, joka nyt trollailemalla yrittää saada vasemmiston näyttämään tyhmiltä. Fail.

Vierailija
1630/12265 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nietzschen Näin Puhui Zarathustra

Vierailija
1631/12265 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Svetlana Aleksijevits,  Neuvostoihmisen loppu. Kun nykyhetkestä tuli second handia. 

Siis vuoden 2015 nobelkirjailija. Olen vasta kirjan alussa, mutta vaikuttaa mielenkiintoiselta ja käännös sujuvalta. Suomentanut Vappu Orlov. 

Vierailija
1632/12265 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leila Slimanin Kehtolaulu. Aloitin just, vaikuttaa hyvältä.

Vierailija
1633/12265 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elena Ferranten Loistava ystäväni, kuuntelen äänikirjana.

Paperiversiona Kun suljen silmäni -trilleri.

Vierailija
1634/12265 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antti Eskola: Vanhakin saa ajatella

Vierailija
1635/12265 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yvan Goll 1891-1950

Chaplinin hymyn takana

Näytelmiä, runoja, lyhyt proosaa.

--------

AURINKO

Leipurit pirskottavat sarastukseen tuoksua

Tuossa puodin ikkunassa

vehnäpeltojen takana

korjatun viljan hahmossa

se kohoaa

muhkea kolmikiloinen leipä

paistolämmin

kullanruskea

AURINKO

Vierailija
1636/12265 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen myös lukenut tämän. Tuurilla on kyllä omalaatuinen niukka tyyli.  Sopii tällaiseen kirjaan.  Suosittelen.

Kylmien kyytimiehestä ja muutenkin Tuurin uudemmasta tuotannosta... Mä olen lukenut Tuuria aika paljon ja aina pitänyt hänen tyylistään ja tarinoistaan. Mutta kun luin Kylmien kyytimiehen ja Ikitien melko lyhyen ajan sisällä, tuli mieleen, onko Tuuri ottanut askelen liian melodramaattiseen suuntaan. Ovatko suuret tunteet vilpittömiä vai lukijoiden kosiskelua? Haluaisin uskoa, että ensimmäistä, sillä arvosta Tuuria todella. Mutta inhottava kyynikko sisälläni väittää muuta. 

Onko joku muu pohtinut samaa? Siis mielestäni ne suuret, tunteelliset, kauheat kohtaukset oli kirjoitettu hirveän hyvin ja Ikitie oli mulle sellainen, että luin sen päivässä, koska en yksinkertaisesti pystynyt laskea sitä käsistäni, niin kovasti se piteli otteessaan. Mutta jonkin ajan kuluttua päähäni putkahti tämä ilkeä kaava.

Toivottavasti Antti Tuuri ei lue tätä. (Joku hymiö tähän perään.)

Ap

Vierailija
1637/12265 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liukkosen O

Vierailija
1638/12265 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saapasnahka-torni

Vierailija
1639/12265 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saapasnahka-torni

Ou jee!

Ap

Vierailija
1640/12265 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Synnin palkka on kuolema. Suomalaiset noidat ja noitavainot 1500 - 1700 -luvuilla"

Ihan kiinnostava, mutta paikoin vähän epäloogisesti kirjoitettu. Oon viime aikoina innostunut lukemaan yleistajuisia tietokirjoja, ja esim. Mirka Lappalaisen "Susimessu" ja Ann Heberleinin "Pieni kirja pahuudesta" olivat kyllä paremmin kirjoitettuja kuin tämä.

Kaunokirjoista on kesken Andreï Makinen "Vain rakkaus". Makine on aina ihana, vähän kuin romaanimittaista proosarunoa lukisi. Tätä luen toista kertaa, mutta edellisestä on kyllä jo aikaa, niin etten läheskään kaikkea muista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kolme