Mikä kirja sulla on kesken juuri nyt?
Kommentit (12265)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aki Ollikainen, Pastoraali
Näppärä pieni kirja yhden kesäyön tapahtumista. Ajatustaustana Sillanpään kesäyöromaanit.
Todella kauniisti kerrottu vanhusten lempeästä rakkaudesta, muistisairasta vaimoa hoitava pappa muistaa Sirkan sellaisena kuin hän oli ja nytkin kohtelee rakastaen.
Nuoria ihmisiä, susivaaraa, kokaiinia ja kaikkea muutakin löytyy. Hyvä kirja! Ei kuitenkaa yllä Ollikaisen Nälkävuoden tasolle. Ehkä. Voi ohittaakin.
Ei Sillanpäällä ole käsittääkseni kuin yksi ns. kesäyöromaani, eikä sekään toimi taustana omaishoitajasta kertovalle papalle. Sillanpään papparaiset kun ihailivat ja tiirasivat vain nuoria tyttöjä – kuten ehkä Taata itsekin?
Koko kirjan ajatustausta oli sama kuin Sillanpäällä eli tapahtuu yhden kesäyön aikana. Tämä pappaosuus oli vain pieni sivujuonne, mutta minulle se oli kirjan parasta antia! (Johtunee siitä, että minuakin tuo papparaiseni hoitaa lempeästi yhä vieläkin.) Rakkauden eri ilmenemismuodot oli Ollikainen kuvannut hyvin.
Ozzy Osbourne: Minä, Ozzy.
Hulvattoman hauska ja samalla surullinen kertomus päihteiden käytöstä ja tuohon aikaan (1970-1980) bändien huijaamisesta. Bändit ei saa itselleen mitään, managerit, lakimiehet ja levy-yhtiöt vie rahat. Eli käteistä rahaa eivät Black Sabbathin tyypit koskaan nähneet, mutta ratkaisivat sen niin, että ostivat esim. Rolls Roycen (levy-yhtiö maksoi) ja myivät sen sitten eteenpäin käteisellä. Huikeat verovelot muutaman alkusuosion vuosista.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on Tolstoin Sota ja rauha.
Onnea lukemiseen! Oli itselleni sen verran pitkäveteinen, että luovutin kesken. Luin pokkarisarjasta vajaa 2/4. Sitten päätin sivistää itseäni mielenkiintoidimmilla kirjoilla kuten umberto econ: ruusun nimi
En ikinä opi ymmärtämään ihmisiä jotka eivät kerro myös kirjailijan nimeä. Aivan käsittämätöntä käytöstä.
Pontus Söderblom: Saunapartio
Vierailija kirjoitti:
En ikinä opi ymmärtämään ihmisiä jotka eivät kerro myös kirjailijan nimeä. Aivan käsittämätöntä käytöstä.
Vähän tylsiä myös kommentit, joissa ei kerrota mitään kirjasta tai lukemisen aiheuttamista fiiliksistä. Mielelläni ottaisin täältä lukuvinkkejä, jos kertoisitte, miltä kirja vaikuttaa.
Luin juuri Lisa Jewellin ”Then she was gone”. Kirja oli viihdyttävä ja helppolukuinen ja ihmisten sallittin olla normaaleja, fiksuja ja miellyttäviä. Itse taas tapani mukaan samaistuin lähinnä siihen ainoaan vastenmieliseen tosipahikseen. Juonikuvio oli helppo arvata, mutta se ei mitenkään pilannut lukukokemusta koska yksityiskohdissa ei menty tyypillisimpien ratkaisujen mukaan. Muuten tyydyttävän loppuratkaisun jotkut epäuskottavat yksityiskohdat hieman hämmästyttivät. Fiksu päähenkilö toimi oudon ja ärsyttävän lyhytnäköisesti traumatisoituneen, mutta älykkään lapsen kanssa.
- Natascha Kampusch: 3096 päivää
Kahdeksan vuotta sieppaajan uhrina eläneen itävaltalaisnaisen muistelmat sieppausajalta. Natascha siepattiin 10-vuotiaana ja pakeni 18-vuotiaana. Tätä ei halua lukea ennen nukahtamista, joten iltalukemisena sängyssä on...
- Kate Mosse: The Winter Ghosts
Ensimmäisen maailmansodan jälkeiseen aikaan sijoittuva tarina Ranskasta, päähenkilö on englantilainen mies, joka suree sodassa kuollutta veljeään. Lumimyrskyssä hän päätyy pysähtyneeseen pieneen kylään, jossa hän jakaa tarinansa nuoren naisen kanssa illanvietossa. Ilmeisesti tässä on jonkin sortin kummitustarina kyseessä, mutta en ole vielä ihan perillä kaikesta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on Tolstoin Sota ja rauha.
Onnea lukemiseen! Oli itselleni sen verran pitkäveteinen, että luovutin kesken. Luin pokkarisarjasta vajaa 2/4. Sitten päätin sivistää itseäni mielenkiintoidimmilla kirjoilla kuten umberto econ: ruusun nimi
Mä en koe Sotaa ja rauhaa varsinaisesti pitkäveteisenä, vaikka kyllä siinä munkin mielestä suvantokohtia on. Ennen kaikkea mä mietin, miksi Tolstoi on halunnut kertoa tästä ja tästä asiasta.
Mulla oli se kahtena paksuna järkäleenä, toisesta on jäljellä enää ehkä viidennes, joten kohta urakka on lopussa. Olen tässä välissä lukenut muutakin, ja ollut paljon myös lukematta, kun väsymys on vaivannut.
Ap
Paasilinnan Lausui alustaja joka korosti.
Paasilinnoista sen verran että Erno oli oikeasti hyvä kirjailija. Arto aluksi hyvä, lopuksi roskaa, Reinoa en tunne ja Maurilta olen lukenut yhden eräkirjan joka oli harrastelijamainen tekele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän tylsiä myös kommentit, joissa ei kerrota mitään kirjasta tai lukemisen aiheuttamista fiiliksistä. Mielelläni ottaisin täältä lukuvinkkejä, jos kertoisitte, miltä kirja vaikuttaa.
Minä olen saanut hyviä vinkkejä niistäkin vastauksista, joissa ei ole kerrottu mitään mielipidettä kirjasta. Googlaan nimen perusteella mielenkiintoisen kuuloiset, ja joutuisin googlaamaan lisätietoa joka tapauksessa, koska mielipiteensä kertoneella kommentoijalla saattaa olla ihan erilainen kirjamaku kuin minulla. Mielestäni on hyvä, että ketjuun voi myös nopeasti vain listata lukemansa kirjan, koska vastauksia tulee näin enemmän.
Tosin se minuakin ärsyttää, jos viestissä ei ole kirjailijan nimeä.
Kimmo Takasen Tunne lukkolukkosi
Tunne lukkosi, siis...😙
Vierailija kirjoitti:
Kimmo Takasen Tunne lukkolukkosi[/quote
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen saanut hyviä vinkkejä niistäkin vastauksista, joissa ei ole kerrottu mitään mielipidettä kirjasta. Googlaan nimen perusteella mielenkiintoisen kuuloiset, ja joutuisin googlaamaan lisätietoa joka tapauksessa, koska mielipiteensä kertoneella kommentoijalla saattaa olla ihan erilainen kirjamaku kuin minulla. Mielestäni on hyvä, että ketjuun voi myös nopeasti vain listata lukemansa kirjan, koska vastauksia tulee näin enemmän.
Eli sinulta menee lukematon määrä hyviä kirjoja ohi, koska niiden nimi ei heti herätä sinussa kiinnostusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sinulta menee lukematon määrä hyviä kirjoja ohi, koska niiden nimi ei heti herätä sinussa kiinnostusta.
No voinhan googlata täältä vaikka joka ikisen kirjan nimen, jos tulee luettavasta puutetta :D Mutta enemmänkin ongelma on siinä, etten ehdi lukea läheskään niin paljon kuin haluaisin, joten siksi olen poiminut vain nuo nimen perusteella kiinnostavat. Niitäkin on jo pitkä lista odottamassa, ja monta olen jo lukenutkin. Mutta vaikka kuinka paljon elämässäni lukisin, en takuulla ehdi käydä läpi maailman kaikkia hyviä kirjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voinhan googlata täältä vaikka joka ikisen kirjan nimen, jos tulee luettavasta puutetta :D Mutta enemmänkin ongelma on siinä, etten ehdi lukea läheskään niin paljon kuin haluaisin, joten siksi olen poiminut vain nuo nimen perusteella kiinnostavat. Niitäkin on jo pitkä lista odottamassa, ja monta olen jo lukenutkin. Mutta vaikka kuinka paljon elämässäni lukisin, en takuulla ehdi käydä läpi maailman kaikkia hyviä kirjoja.
Kirjoja tosiaan maailmassa riittää, siksi oman lukukokemuksen avaaminen yhdellä tai kahdella lauseella on arvokkaampaa kuin pelkkä nimien listaaminen, löytää ne helmet keskinkertaisuuksien joukosta. Mutta en halua riidellä, tämä ketju on muutamaa urpoa lukuunottamatta (lähes jokasivuiset mein kampfit, raamatut, tinderit🙄) hyvin asiallinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoja tosiaan maailmassa riittää, siksi oman lukukokemuksen avaaminen yhdellä tai kahdella lauseella on arvokkaampaa kuin pelkkä nimien listaaminen, löytää ne helmet keskinkertaisuuksien joukosta. Mutta en halua riidellä, tämä ketju on muutamaa urpoa lukuunottamatta (lähes jokasivuiset mein kampfit, raamatut, tinderit🙄) hyvin asiallinen.
Monissa tapauksissa näin onkin, mutta minä olen myös ollut usein kirjasta ihan eri mieltä jonkun toisen palstailijan kanssa, ja pettynyt otettuani täältä lukuvinkkejä, siksi en välttämättä kaipaa sitä jonkun henkilökohtaista mielipidettä kirjasta. Mutta ei ollut minunkaan tarkoitus jäädä väittelemään. Hyviä lukukokemuksia sinulle ja muillekin ketjun seuraajille!
Tonttu Toljanteri tonttujen Tonttuna.
Arthur C. Clarke: Tuuli auringosta