Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä kirja sulla on kesken juuri nyt?

Vierailija
07.08.2018 |

Mulla on Tolstoin Sota ja rauha.

Kommentit (13157)

Vierailija
13141/13157 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luen aina montaa kirjaa saman aikaisesti. Mä luen vain psykologiaa, politiikkaa, filosofiaa, nuorten  ja lasten ongelmista,   ym  kirjoja, joita ei tarvi lukea  joka sivua vaan siitä mikä kiinnostaa. Samalla opiskelen ja kirjoitan ylös asioita. En viihdy  romaanien, ym tarina kirjojen parissa, vaan tykkään asiapitoisista oppikirjoista ja elämänkerroista.

Olen nuorena iästä asti tykännyt  noista kirjoista. Samalla saa tietoa ja oppii. Joskus on viisikin opusta saman  aikasesti luettavana. Selaan ja luen sieltä täältä, kirjoitan muistiinpanoja ja pohdin.

Vierailija
13142/13157 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva lehden kiinnostavat aloitukset. Siinä on  yksi sivu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13143/13157 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nattavaara. Karu kuvaus lähitulevaisuudestamme.

Vierailija
13144/13157 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kaksi kirjaa kesken, toinen on Auschwitzin kirjastonhoitaja, aloitin vasta mutta vaikuttaa jännältä. Kertoo leirillä olevasta lastenleiristä, missä on vähän paremmin kuin muualla, ovat saaneet kirjoja ja aikuiset pitävät lapsille koulua. Toinen kirja on Khao Lakin sydämet, kertoo tytöstä joka on lapsen menettänyt perheensä Kaakkois-Aasian tsunamissa ja lähtee takaisin Thaimaahan etsiäkseen sen joka pelasti hänet ja käydäkseen tapahtumapaikoilla. Kyseessä on nuortenkirja ja sen huomaa, aika naiivit hahmot ja vähän teiniangstia siitä että ovat menettäneet läheisiään tsunamissa samalla kun toiset nuoret elävät vanhempiensa kanssa. Tapahtumia vähän ylidramatisoitu, löytyy varmaan kaikki sellaiset jutut mitä Suomessakin uutisoitiin klikkiotsikoin. Menetin itsekin läheisiä tsunamissa ja siksi kirja kiinnosti, mutta lukiessa huomasin että ei liity omiin kokemuksiin oikeastaan mitenkään. Jätin kesken, mutta ehkä luen loppuun joskus.

En ymmärrä, miten tsunamin tapahtumia voisi liioitella. Sehän oli aivan hirvittävä katastrofi niille, jotka joutuivat sen keskelle. 

Olen myös lukenut tuon Khao Lakin sydämet ja olen aika samaa mieltä. Minunkaan kokemusteni kanssa noilla kirjan tapahtumilla ei ole mitään tekemistä, vaikka oltiin myös Khao Lakissa ja meidän perheestä kuoli kolme ihmistä. Toki jokaisella ihmisellä on omat kokemuksensa, mutta tuosta kirjasta huomasi niin selvästi että se on fiktiota.

Vierailija
13145/13157 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Jeeves.

Vierailija
13146/13157 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kinseyn raportti. Järkyttävää luettavaa.

Vierailija
13147/13157 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri loppusivuilla: 

William Katz, Yön Viesti. 

Sitä kuvataan karmivaksi sisällöltään tuonpuoleisen viestien takia. 

Amerikkalainen oikeusjärjestelmä ja oikeuden istunnot ovat kiinnostavia. Tuonpuoleiset eivät minua järkytä mitenkään.  Kiinnostava.

Vierailija
13148/13157 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rautatie

Vierailija
13149/13157 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skaala.

M60

Vierailija
13150/13157 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se Ritzin hovimestarista kertova kirja. Huonosti kirjoitettu ja tylsä.

Vierailija
13151/13157 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joel Haahtela : Marijan rakkaus

Suomalainen mies ja serbialainen Marija tapaavat 1996 Prahassa. He viettävät kaksi viikkoa yhdessä mutta sitten Marija katoaa. 25 vuotta myöhemmin he tapaavat sattumalta Triesten asemalla, lähtevät yhdessä Roomaan ja selvittelevät elämäänsä ja toiveitaan. Marija on taiteen professori ja hän etsii teoksille taustaa, mies kirjoittaa kirjaa. Pari viikkoa he ovat taas yhdessä ja päättävät sitten jatkosta.

Kirjassa ihastuttaa viittaukset eri taiteilijoihin ja heidän teoksiinsa. Selasin netistä näitä kirkkoja, taiteilijoita ja heidän teoksiaan joita löytyy Italian pienistä kirkoista ja kappeleista. Minulle nuo tekijät oli täysin tuntemattomia paitsi Jan van Eyck, enkä hänen teoksestaan Gentin alttaritaulu ollut kuullutkaan, kannattaa katsoa.

Ihana kirja, arvoituksellinen. 5-/5

Vierailija
13152/13157 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joel Haahtela : Marijan rakkaus

Suomalainen mies ja serbialainen Marija tapaavat 1996 Prahassa. He viettävät kaksi viikkoa yhdessä mutta sitten Marija katoaa. 25 vuotta myöhemmin he tapaavat sattumalta Triesten asemalla, lähtevät yhdessä Roomaan ja selvittelevät elämäänsä ja toiveitaan. Marija on taiteen professori ja hän etsii teoksille taustaa, mies kirjoittaa kirjaa. Pari viikkoa he ovat taas yhdessä ja päättävät sitten jatkosta.

Kirjassa ihastuttaa viittaukset eri taiteilijoihin ja heidän teoksiinsa. Selasin netistä näitä kirkkoja, taiteilijoita ja heidän teoksiaan joita löytyy Italian pienistä kirkoista ja kappeleista. Minulle nuo tekijät oli täysin tuntemattomia paitsi Jan van Eyck, enkä hänen teoksestaan Gentin alttaritaulu ollut kuullutkaan, kannattaa katsoa.

Ihana kirja, arvoituksellinen. 5-/5

Haatela on kyllä hyvä. Täytyypä lukaista tuo. Kiitti vinkistä.

Vierailija
13153/13157 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dostojevskin Köyhää väkeä. Fedorin esikoinen. Suurimpienkin kirjailijoiden on aloitettava siitä ensimmäisestä kirjasta, ensimmäisestä luvusta, ensimmäisestä lauseesta.

Vierailija
13154/13157 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pekka Tölli - Miten olla minä

Vierailija
13155/13157 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt lainasin kirjastosta kevyttä ja kesäistä viihdettä, Kirsi Pehkosen "Sydämenasioita Jylhänkoskella". Ihan tuli pakko saada jotain höyhenenkevyttä tunnelmointia ennen kuin pääsee vihdoin lomalle.

Vierailija
13156/13157 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En juuri kirjoja lue, mutta viime aikoina olen printannut interlineaarisesta (alkuteksti, sen alla summittainen translitteraatio ja käännös) Raamatusta hepreankielisiä pätkiä ja niitä tavailen illalla punkassa maaten unen tulon jouduttamiseksi. On toiminut melko hyvin tähän mennessä.

OT Jo heprea-raamatun eka lause paljastaa kuinka rutkasti infoa joskus menetetään käännöksissä. Sana 'taivas' (shamayim, shamaajim) on nimittäin hepreassa duaali eli suomeksi kai sitten kaksikko, ei siis yksikkö tai monikko. Sama pätee sanaan 'vesi': mayim, maajim

Duaali lienee aika harvinainen nykykielissä. Saamelaiskielissä se edelleen esiintyy.

Claude: Pohjoissaamessa duaali on edelleen elävä kieliopillinen kategoria. Sillä on omat taivutusmuotonsa sekä nomineilla että pronomineilla ja verbeillä. Esimerkiksi pronomineissa esiintyy muoto moai ('me kaksi') yksikön mun ('minä') ja monikon mii ('me') rinnalla.

Eli mitä? Eli miten "taivas"-sana pitäisi kääntää vai voiko sitä kääntää muuten? Ei ymmärrä pieni ihminen. Avaa nyt vähän tätä.  Tosin tämä kysymys ei ehkä kuulu tälle palstalle. 

Vierailija
13157/13157 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rebecca Solnit "The Beginning Comes After the End" pohdintaa maailman tilasta Trumpin ajassa, antaa toivoa ja selittaa ihmiskunnan tahanastisia saavutuksia. Vaikka maailma tuntuisi menevan takapakkia ja esim ihmisoikeudet olisivat taas kapenemassa Solnitin mukaan pelkastaan se etta ihminen on kerran kokenut vapauden tai edes idean siita estaa osaltaan diktaattorien valtaa. Tassa nyt tallainen proleselitys tahan asti lukemastani. 

Analyysit ulottuvat Carsonin Hiljainen kevat kirjasta Martin Luther Kingin kautta Princen "Purple Rain" leffan kieroutuneeseen  ja vanhentuneeseen  naiskuvaan ja esim alkuperaiskansoille pohjois-Kaliforniassa palautettuihin maa-alueisiin ja asian merkitykseen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yhdeksän