Mikä kirja sulla on kesken juuri nyt?
Kommentit (12270)
Edgar Rice Burroughs: Tarzan apinain kuningas
En ole koskaan tutustunut omin silmin tähän opukseen ja sen kritisoituun seksismiin, rasisimiin, imperialisimiin, you-name-it-ismiin. Toki tarinan monet elokuvaversiot ovat tuttuja ja teki mieli arvioida teoksen näitä aspekteja ihan henkilökohtaisesti.
Tein saman viime kesänä Peter Panin alkuperäisversiolle ja sekin oli mielenkiintoista. Sanotaan vaikka näin, että molemmat klassikot ovat aikansa lapsia... Nykyajan lapsille en ehkä lukisi näitä alkuperäisversioita, sillä niissä esiintyvät asenteet ovat todella vanhentuneita. (Aikuisille niiden lukeminen sen sijaan on todella silmiä avaavaa.) Jotain taikaa itse tarinoiden juonissa ja hahmoissa toki täytyy olla, jotta ne ovat selviytyneet sata vuotta aina uudelle sukupolvelle kiehtovina. Siitä syystä en menisi sanomaan, että Tarzankaan on huono kirja.
Juuri sain luettua Leena Lehtolaisen Tiikerinsilmä kirjan. Tykkään kovasti tästä Hilja Ilveskero sarjasta, Maria Kallio sarjaa sensijaan en ole jaksanut lukea yhtä kirjaa enempää.
Seuraavaksi vuorossa Emmi Itärannan, Teemestarin kirja.
Jean Sassonin "princess" Kertoo saudi prinsessasta ja naisena elämisestä siellä. huh huh aika karua tarinaa..
Anneli Kanton Pyöveli.
Oon lukenut häneltä Lahtarit ja se on yksi parhaimpia suomalaisia kirjoja jota olen koskaan lukenut.
Tässäkin kuljettaa tarinaa vetävästi ja sana todella hallussa.
Raamattua suosittelen kaikille, yllättävän mielenkiintoinen ja siellä on kohtia, joita ei koskaan ole puitu. Muistakaa vaan että vanha testamentti on enimmäkseen vanhaa liittoa ja uusi testamentti uutta liitoa Jeesuksen veressä.
Henrik Tikkasen "Yrjönkatu". Rankkaa ja raadollista (itse)analyysiä vaikeasta avioliitosta, itsekeskeisyydestä, sairaudesta ja syyttelystä. Raskasta mutta opettavaista; ehkä nyt ymmärrän vähän paremmin palstan naiskaunaisiakin.
Vierailija kirjoitti:
Raamattua suosittelen kaikille, yllättävän mielenkiintoinen ja siellä on kohtia, joita ei koskaan ole puitu. Muistakaa vaan että vanha testamentti on enimmäkseen vanhaa liittoa ja uusi testamentti uutta liitoa Jeesuksen veressä.
Mitä tarkoittaa Jeesuksen veressä? Mua sitten tympii nämä samat satoja vuosia toistetut kliseet ja sanaparit, joita käytetään, eikä keksitä tuoreita ja kuvaavampia sanoja tilalle? SE on syy, miksi en voi ärtymättä lukea ja kuunnella uskontojuttuja, heti nousee vastarinta. Kirkon pitäisi palkata uudistusihmisiä sanaston päivittämiseen, ehkä saataisiin uutta kannattajakuntaakin sillä. (Olen kyllä kielitieteilijä.) Sisältö pilataan kääreellä.
The Hate You Drink N.R. Walkerilta.
Sinuhe Egyptiläinen.. muutama sivu luettu, kannattaako jatkaa? Tuntuu hieman raskaalta näin alkuun.
Robert Galbraith: Lethal white
Onko täällä kukaan lukenut Hanya Yanagiharan Pientä elämää? Kovasti sitä on hehkutettu, mutta mietin riittääkö motivaatio itsellä lukemaan kirjaa missä on yli 900 sivua. Aloitin tätä vähän ja ainakin ekat sivut oli jotenkin tosi pikkutarkkaa kerrontaa, miten tämä lähtee etenemään?
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä kukaan lukenut Hanya Yanagiharan Pientä elämää? Kovasti sitä on hehkutettu, mutta mietin riittääkö motivaatio itsellä lukemaan kirjaa missä on yli 900 sivua. Aloitin tätä vähän ja ainakin ekat sivut oli jotenkin tosi pikkutarkkaa kerrontaa, miten tämä lähtee etenemään?
Lue! Alku on tosi tahmeaa mutta jatka. Jäi ihon alle eikä heti pystynyt alkaa lukemaan muuta kirjaa. Erittäin koskettava kirja.
Kesken Lina Bengtsdotterin Annabelle. Vaikuttaa hyvältä. Pitääkin kattoo, onko kirjoittanut muita...
Vierailija kirjoitti:
Sinuhe Egyptiläinen.. muutama sivu luettu, kannattaako jatkaa? Tuntuu hieman raskaalta näin alkuun.
Lempikirjani! Olen lukenut sen pari kertaa kokonaan. Ei kannata alun kangistuttaa.
Rosie Walshin Hän lupasi soittaa. Vasta aloitin, kevyttä luettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Anneli Kanton Pyöveli.
Oon lukenut häneltä Lahtarit ja se on yksi parhaimpia suomalaisia kirjoja jota olen koskaan lukenut.
Tässäkin kuljettaa tarinaa vetävästi ja sana todella hallussa.
Anneli Kanto on minunkin lempikirjailijani. Kaikki hänen teoksensa ovat hyviä. Suosittelen!
minna maijala:
punaiset kengät - minna canthista, rakkaudesta ja vallasta
Riina Katajavuori: Perhehytti