Aamuhidastelu
Meidän eskari-ikäisemme on todella hidas aamuisin, pukemisessa ja syömisessä menee kohtuuttoman paljon aikaa (ilman patistamista tekee usein ihan muuta, haahuilee ja haaveilee...), ja usein ollaan perillä viime minuuteilla tai vähän yli. Asia ei oikeastaan muutu mihinkään vaikka lapsen herättäisi kaksikin tuntia etukäteen, homma on vain sitä hitaampaa mitä enemmän aikaa on käytettävissä. Tiedän kyllä kokemuksesta että tarvittaessa pukeminen ja syöminen hoituu todella nopeasti, eli osaamisesta ei ole kyse, motivaatio vaan tuntuu olevan hakusessa.
Tänä aamuna tein sitten (opetusmielessä) tiettäväksi että tällä kertaa en sen kummemmin hoputa vaan hän saa itse selittää myöhästymisensä jos myöhästyy.. ja niinhän siinä kävi, 10 minuuttia myöhässä oltiin. Kun saavuttiin eskarin pihaan, sanoin että hänen täytyy nyt itse pahoitella myöhästymistään ja kertoa sille syy, hän veti siitä minulle raivarit ja suostui tulemaan autosta ulos vasta eskariopen maanittelulla (joka sattui olemaan pihalla kun tultiin).
Mitä olette mieltä olenko "natsivanhempi" kun päästin lapsen tahallani myöhästymään (siis että käytännössä en patistanut tai kiirehtinyt lähtöä, vaikka tein hänelle kyllä selväksi että tällä hitaudella tullaan myöhästymään), ja kokemaan "nöyryytyksen" joutumalla pahoittelemaan myöhästymistään?
Niin.. ja olisiko parempia ehdotuksia opettaa lasta ymmärtämään aikataulujen merkitystä, jos tämä "näpäytys" ei tuota toivottua tulosta?
Kommentit (7)
Lapsihan tuo vielä on, mutta siitä huolimatta, kyllä vastuuta lähtemisestä ja aamutoimien hoitamisesta voi antaa myös lapselle itselleen, pikkuhiljaa. Et mielestäni toiminut väärin.
Vastauksessa 11.37 on hyviäkin kohtia (vaatteet valmiiksi, ei tv:tä tms. aamuisin jne.), mutta siitä olen eri mieltä, että kyllä aikuinen voi lapsen hereillä ollessa laittaa itsensä kuntoon, ei aikuisen tarvitse olla pelkästään lasta varten eikä kannatakaan. Jos aikuinen laittaa samalla itseään kuntoon, siinähän lapsi näkee hyvän esimerkin voiman, peseytymisen, pukeutumisen, aamupalan syömisen jne.
Oletteko kokeilleet munakellosysteemiä tai jotain muuta systeemiä, mistä lapsi näkee ajan kulumisen, esim. tiimalasia? Tietty minuuttimäärä (tai se tiimalasi voi olla tämän ikäiselle selkeämpi, jos vain löytää sellaisen, jossa hiekan valumiseen kuluu joku järkevä aika) kunkin asian suorittamiseen.
Lapsi näkisi konkreettisesti ajan kulumisen, ja kuinka kohta aikaa ei enää ole.
Voi myös palkita hyvin sujuneista aamuista.
Eihän eskarilainen osaa edes kelloa vielä. Et voi vaatia liikaa tuon ikäiseltä, vaan hän tarvitsee aikuista vielä kokoajan muistuttamaan aamutoimissa.
Aloittajallahan on lapsensa kanssa ihan hyvä tilanne. Lapsi osaa olla tarvittaessa nopea, joten kyllä hän tottuu nopeampaankin toimintaan kun tulee niitä pakollisia aikatauluja enemmän.
Meillä kuopus ei edes osaa kiirehtiä. Kun häntä hoputtaa, toiminta hidastuu entisestään. Onneksi ei ole enää minun ongelmani kun on jo täysi-ikäinen. Mistä lienee etanan geenit saanut?
Siis montako aamua hän on ehtinyt nyt sitä eskaria käydä? Oliko tämä aamu numero 2? Ehkä pikkusen pitempään olisin itse antanut aikaa opetella aamutoimien tekoa...
Huhhuh! Ethän sinä noin pientä lasta voi laittaa vastuuseen myöhästymisestänne. Hän todellakin on haaveiluiässä, eikä ymmärrä ajan kulua. On vanhemman rooli toimia tsemppaajana, ei latistajana ja nöyryyttäjänä.
Korjataanpas sen verran että lapsi siis menossa ensi viikolla kouluun, ja nyt menossa vapaaehtoinen pätkä päiväkodissa eskareille ennen koulun alkua. Kelloa osaa kyllä hyvinkin lukea, ja pitäisi nyt valmistella lasta ottamaan pikkuhiljaa itse enemmän vastuuta aikatauluistaan, koulussa se tulee joka tapauksessa eteen.
-ap
Eskarilainenn on lapsi. Tuohon hidasteluun saat varautua vielä alaluokillakin. Laita itsesi lähtökuntoon ennen lapsen herättämistä. Se hidastaa aamua, jos laitat itsesi kuntoon samanaikaisesti lapsen kanssa. Eli puet, meikkaat, syöt, peset hampaat ENNEN lapsen herättämistä.
Laittakaa vaatteet valmiiksi pukemisjärjestyksessä jo illalla esim. Tuolin karmille.
Lapsi saattaa tarvita myös enemmän unta nimenomaan iltaunta eli lapsi aikaisemmin nukkumaan. Eskarikainen tarvitsee 10-11 h unta.
Aamulla ei katsota tv:tä tai padia,vaan pestään hampaat, puetaan, syödään ja lähdetään.
Kyllä se lapsen myöhästyminen on vanhemmasta kiinni, ei lapsesta.