Alkuraskaus ja alkoholi??!! Tarvitsen apua nopeasti
En tiennyt olevani raskaana ja join runsaasti alkoholia jopa useita kertoja kahden ensimmäisen raskausviikon aikana. Olin rv 2+4 kun viimeisen kerran join. Voikohan tällä olla vakaviakin vaikutuksia sikiöön? Voinko olla rauhassa raskaana vai onko abortin ajatteleminen aiheellista? :/ Kenelläkään kokemusta? Olen niin huolestunut.
Kommentit (10)
No eihän sille enää mitään voikkaan, lähinnä halusin vain kysellä onko vauriot näin aikaisessa vaiheessa vielä todennäköisä ja onko muilla kokemusta.
Onhan tämä provo, onhan? Rv 2+4?? Eli ovulaatio oli ollut 4 päivää ennen tuota viimeisintä juomiskertaa? Ei alkio ole silloin vielä edes kiinnittynyt kohdun seinämään, eli mietipä nyt ihan järjellä että voiko vaikuttaa alkioon jotenkin. Nyt valoja tauluun. Tai sitten et osaa laskea raskausviikkoja oikein. Se päivä kun kuukautisten olisi pitänyt alkaa on rv 4+0. Eli tarkoitatko nyt kuitenkin että viimeinen juomiskerta oli rv 6+4, eli 2,5 viikkoa siitä päivästä kun kuukautisten olisi pitänyt alkaa? Jos et tiennyt olevasi raskaana niin mistä tiedät noin tarkalleen raskauden keston?
Ihan nyt siltä varalta, ettei tämä ole provo niin ei, ei siltikään ole syytä harkita aborttia. Kukaan ei voi mitenkään taata etteikö juominen raskausviikoilla 5-7 voisi jotenkin vaikuttaa alkioon, mutta jos et sen jälkeen ole yhtään juonut niin ajattelisin että riskit on aika pienet. Seuraavan kerran kun puuhaat ilman ehkäisyä niin tee testi ennen juomaan lähtemistä tai ole kokonaan juomatta ennen kuin olet varma, ettet ole raskaana.
2+4 on suunnilleen siellä paikkeilla, kun panit menenään. Hyvä että siittiöt ovat ehtineet munasolun luo uimaan, hedelmöitetty munasolu ei ainakaan ole ehtinyt kiinnittyä vielä tuolloin.
Vierailija kirjoitti:
No eihän sille enää mitään voikkaan, lähinnä halusin vain kysellä onko vauriot näin aikaisessa vaiheessa vielä todennäköisä ja onko muilla kokemusta.
Siskoni ryyppäsi ja poltteli kaikenlaista alkuraskauden ajan ja sai aivovammaisen lapsen. Nytpä saa nauttia työnsä hedelmästä koko loppuikänsä...
Vierailija kirjoitti:
En tiennyt olevani raskaana ja join runsaasti alkoholia jopa useita kertoja kahden ensimmäisen raskausviikon aikana. Olin rv 2+4 kun viimeisen kerran join. Voikohan tällä olla vakaviakin vaikutuksia sikiöön? Voinko olla rauhassa raskaana vai onko abortin ajatteleminen aiheellista? :/ Kenelläkään kokemusta? Olen niin huolestunut.
Huomasin olevani raskaana, kun alkoholipitoisen illan jälkeen oksensin puoli päivä ja sen jälkeen taukoamatta (no, pienin tauoin) seuraavat 5 kuukautta.
Tuo ryyppyillan jälkeen syntynyt lapsi sittemmin kirjoitti vain 5 laudaturia, joten olen todella syyttänyt itseäni tästä, ettei hän kuuteen ällään yltänyt.
Siihen maailman aikaan alkoholia sai ottaa (tai ainakin huhun mukaan sai) estäämään ennakoivia supistuksia, joita minulla oli tosi paljon, joten ihan lääkkeeksi otin pieniä alkoholimääriä (teelusikallinen) suht usein.
Noilla raskausviikoilla tarkoitin että hedelmöittymisestä oli kulunut sen verran. En osaa niitä laskea ja olen entistä enemmän hämmentynyt nyt.
Mitähän hyötyä nopeasta avusta on tässä tapauksessa? Eihän tuolle enää mitään voi, että ole ryypännyt alkuraskauden aikana oikein kunnolla. Ihan itse mietit mitä teet.