Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vakityöstä opiskelemaan lähteminen

Vierailija
06.08.2018 |

Houkuttelisi opiskella uusi ammatti, nykyinen on alkanut tympimään enkä atooppisen ihoni takia pysty nykyistä työtä edes kunnolla tekemään ilman jatkuva ihottumaa. Mutta mitenkäs kun olen vakityössä ja on asunto- ja autolainat maksettavana, kuinka opiskelemaan lähtö onnistuu kun pitäisi jollain pystyä nuo lainat maksamaan. Pitääkö minun irtisanoutua työstä kokonaan? Minkälaisia tukia opiskelijana saisin? Opintolaina ei onnistu sillä olen ollut alle vuoden, itseasiassa vasta muutaman kuukauden nykyisellä työnantajalla. Kuinka siis toimin?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kysellyt useammasta paikasta myös että olisiko mahdollista päästä oppisopimuksella mutta kukaan ei ole ollut innokas minua ottamaan töihin. Ap

Vierailija
2/10 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.koulutusrahasto.fi/fi/aikuiskoulutustuen-hakijoille/, 

Jos olet ollut työelämässä 8 vuotta yms ( katso tuolta), voit saada koulutusrahaston tukea. Monet mun työkaverit on opiskelleet tuon avulla lisää tai jotain muuta, tehneet loppuun opintoja yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet ollut työelämässä 8 vuotta yms ( katso tuolta), voit saada koulutusrahaston tukea. Monet mun työkaverit on opiskelleet tuon avulla lisää tai jotain muuta, tehneet loppuun opintoja yms.

Onko ne palanneet muuten takaisin vanhoihin hommiin? (Itsekin kuumeisesti mietin tuota vaihtoehtoa)

Tuo tuntuu jotenkin hassulta kuviolta työnantajan kannalta, jos opiskelee jonkun ihan uuden alan ja häipyy. Eri asia vaikka kirjanpitäjäjän opiskella tilintarkastajaksi ja yletä.

Vierailija
4/10 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi opiskella ihan uutta alaa ja siis tuon jälkeen lähteä muualle.

Vierailija
5/10 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 vuoden työkokemusta ei täyty mulla.. Vasta 5v täynnä. Ap

Vierailija
6/10 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole mahdollisuutta Ilta/etäopiskeluihin? Olen itseasiassa 3 tutkintoa suorittanut töiden ohessa.

Vierailija
7/10 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ole mahdollisuutta Ilta/etäopiskeluihin? Olen itseasiassa 3 tutkintoa suorittanut töiden ohessa.

Ois varmasti mutta mulla kaksi lasta niin kotona jo tarpeeksi tekemistä vapaa-ajalla. Ja atooppisen ihon takia en tähän työhön kyllä muutenkaan pystyisi. Ap

Vierailija
8/10 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko ne palanneet muuten takaisin vanhoihin hommiin? (Itsekin kuumeisesti mietin tuota vaihtoehtoa)

Tuo tuntuu jotenkin hassulta kuviolta työnantajan kannalta, jos opiskelee jonkun ihan uuden alan ja häipyy. Eri asia vaikka kirjanpitäjäjän opiskella tilintarkastajaksi ja yletä.

Ainakin meillä kaikki opintovapaalla tai vuorotteluvapaalla ovat häipyneet muualle. Ainut poikkeus on ollut ilman koulutusta olleet vuorotteluvapailijat. He ovat tullleet takaisin entiseen työhönsä.

Vierailija
9/10 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse aikanaan yksinhuoltajana opintovapaalla ja pärjäsin taloudellisesti ihan hyvin. Kuljin junalla 80 km matkaa edestakaisin kouluun. Minulla oli toinen lapsi ekalla luokalla ja toinen päiväkodissa.

Otin toistä opintovapaan aina lukuvuodeksi, kesät olin töissä, en ikinä olisi uskaltanut irtisanoutua. Asuntolainan lyhennykset totta kai seis, maksat vain korot. Itse taisin saada siihenkin jotain korkotukea mutta se on varmaan menneen talven lumia kun ei korkoja edes paljon maksetakaan.

Sitten sain opintotukea; opintorahaa ja opintolaina piti nostaa. Sain myös asumistukea vaikka olikin omistusasunto.

Vierailija
10/10 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet ollut vasta pari kuukautta nykyisessä paikassa niin et tule saamaan esim. opintovapaata ja työnantajakin voi katsoa kieroon jos nyt lähdet opiskelemaan. Joko irtisanoudut, ja alat kokopäiväiseksi opiskelijaksi, tai hae monimuotoon ja tee työn ohella.

Ja opintolaina ei liity mitenkään työnantajaan, sen saa kaikki jotka opiskelee ensimmäistä korkeakoulututkintoa osana opintotukea.