Suosittele kevyttä ja nopeaa pyörää!
Itselläni 7-vaihteinen citypyörä Crescent, jonka olen luullut olevan hyvä ajettava. Ajoin tuttavani 70-luvulta peräisin olevalla priimakuntoisella Tunturilla, jossa 5 vaihdetta, ei jalkajarruja. Sen jälkeen omalla pyörällä ajo oli järkyttävän raskasta, kun tuo vanha pyörä vain kiisi eteenpäin. Mistä löytäisin vastaavan? Johtuuko tuo keveys jalkajarruttomuudesta vai mistä?
Kommentit (30)
Suosittelen Italialaisia Wilierin pyöriä.
Älä osta suomesta, sillä ulkomailta tilatessasi säästät satoja euroja :-)
https://www.polkupyoratulkomailta.com/tuotemerkki/wilier/
Vierailija kirjoitti:
Itselläni 7-vaihteinen citypyörä Crescent, jonka olen luullut olevan hyvä ajettava. Ajoin tuttavani 70-luvulta peräisin olevalla priimakuntoisella Tunturilla, jossa 5 vaihdetta, ei jalkajarruja. Sen jälkeen omalla pyörällä ajo oli järkyttävän raskasta, kun tuo vanha pyörä vain kiisi eteenpäin. Mistä löytäisin vastaavan? Johtuuko tuo keveys jalkajarruttomuudesta vai mistä?
Renkaat ja rengaspaineet vaikuttavat paljon ajamisen keveyteen.
Hyvin rullaavat renkaat ja painetta 3.5-4 bar. niin ajo kevenee pyörällä kuin pyörällä.
Ei tarvitse ostaa mitään tonnin pyörää saadakseen jo kevyesti rullaavan menopelin. Vanteet ja renkaat, niiden keveys, kapeus ja vähäinen kuviointi ovat tärkeimmät tekijät.
Minulla on pitkä työmatka jota poljen kesät talvet ja fillari vaihtuu muutaman vuoden välein. Ostan niin sanottuja hybridejä, jotka ovat edullisia ja kevytkulkuisia. Hintaluokka alle 400e, tarjouksesta jopa noin 250e sisältäen kahden vuoden ilmaiset huollot. Vaihdan fillariin mukava tulleiden tilalle kapeat, 28mm pistosuojatut renkaat ja ilmanpaineena pidän 5-6 baria. Pistosuojaus toki tekee renkaat raskaskulkuisimmiksi, mutta se on minusta silti pakollinen.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni 7-vaihteinen citypyörä Crescent, jonka olen luullut olevan hyvä ajettava. Ajoin tuttavani 70-luvulta peräisin olevalla priimakuntoisella Tunturilla, jossa 5 vaihdetta, ei jalkajarruja. Sen jälkeen omalla pyörällä ajo oli järkyttävän raskasta, kun tuo vanha pyörä vain kiisi eteenpäin. Mistä löytäisin vastaavan? Johtuuko tuo keveys jalkajarruttomuudesta vai mistä?
Rengaspaineet yksi helpoimmista kokeilla. Sinun pyörässä on kappavaihde (Nexus?) ja Tunturissa ratasvaihteet, kevyemmät.
Eli ratasvaihteet, ilmanpaine, renkaan leveys ja kuviointi vaikuttavat? Mulla on myös pistosuojatut renkaat, auttaako minkä verran, jos ne vaihtaa pois? Kiitos avusta! Ap
Vierailija kirjoitti:
Eli ratasvaihteet, ilmanpaine, renkaan leveys ja kuviointi vaikuttavat? Mulla on myös pistosuojatut renkaat, auttaako minkä verran, jos ne vaihtaa pois? Kiitos avusta! Ap
Napavaihteinen rullaa pitempään kun saat sen vauhtiin.
Ketjuvaihteinen on ripeämpi kiihtymään ja hidastumaan.
Crescentin alumiinirungot saattavat olla painavia.
Toki eniten vaikuttaa ns dynaaminen paino eli renkaat jotka liikkuvat.
Pistosuojarenkaat saattavat olla tuplasti painavammat kuin sitä ilman.
Koska etu- ja takanapa ja keskiölaakeri on voideltu?
Entä ketjut?
Kaikki vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Eli ratasvaihteet, ilmanpaine, renkaan leveys ja kuviointi vaikuttavat? Mulla on myös pistosuojatut renkaat, auttaako minkä verran, jos ne vaihtaa pois? Kiitos avusta! Ap
Laita suosituspaineet jos pystyt ajamaan niillä kanttikivien yli yms.
Pari-kolme vuotta vanhat renkaat saattavat mennä kyljestä "lyttyyn" vaikka painetta olisikin ja raskauttaa ajoa.
Asfalttiteillä keskiharjan omaava rengas on paras, kilpapyörien sileäpintaiset sitten asia erikseen.
Älä vaiha pois niitä pistosuojattuja, jos ne ei ole mahdottoman maasrikuvioisia. Varsinkin jos ne on Schwalben renkaat, niin ne on rullausominaisuksiltaan todella hyvät.
Laita oikeat rengaspaineet ihan ensimmäiseksi. Jos siinä on sellaiset autossakin olevat neulaventtiilit, niin löydät jostain motonetistä, biltemasta, IKH:sta, honkkarista tai vastaavasta edullisen pumpun jossa on ilmanpainemittari vakiona. Minä ostin joskus kauan sitten sellaisen pienen Kiinassa tehdyn jalalla pumpattavan pumpun, se ei ollut pyörätarvikkeissa vaan autotarvikkeiden puolella. Pyörätarvikkeiden puolelta voi ostaa pienen pumpun-nysän mukana kuljettamista varten, mutta jos siellä missä ajelee on huoltsikoita niin niihinkin voi turvautua. Käy vaikka huoltsikalla laittamassa ne oikeat paineet ekaa kertaa, niin tiedät miltä oikeiden paineiden renkaiden kanssa tuntuu ajaa, eikä maksa mitään.
Toisekseen sitten kannattaisi harkita sen pyörän huoltamista, jos se on vielä muuten asiallisessa kunnossa. Pyörän rullaamiseen vaikuttaa renkaiden ja rengaspaineiden jälkeen seuraavaksi eniten napojen ja polkimen keskiön kunto. Siis, että niissä on laakerointi kunnossa, säädetty ja voideltu hyvin. Sen jälkeen vaikuttaa voimansiirto, eli ketjut, vaihteisto siis niiden kunto, säädöt ja voitelu.
Materiaaleillakin on merkitystä ja valmistuksessa käytetyn työstön tarkkuudessa, mutta jos osat on tunnettua merkkiä niin näiden pitäis olla kunnossa, eikä ole syytä vaihtaa ellet sitten ole kilpaurheilija.
Kysele sieltä missä asut pyörähuoltoja ja käy kysymässä joltain arvio huollon hinnasta, ellet sitten itse halua tai joku läheinen siihen huoltoon.
#12 jatkaa vielä.
Kaupungilla ajellessa näkee muuten hyvin paljon ja usein kuinka monella on pyörissä renkaissa aivan liian vähän ilmaa ja polkeminen on raskasta sen vuoksi. Kiveykseen, jaivonkanteen tai vastaavaan ajaminen liian tyhjillä renkailla rikkoo helposti renkaan ja huonolla säkällä myös vanteen, jos vauhtia on tarpeeksi.
Mikä siinä renkaiden pitämisessä täydempänä on niin vaikeaa?
Useimmissa aikuisten fiilareissa on nykyisin samat neulaventtiilit kun autoissa on ollut -50 luvulta lähtien. Ei tarvitse pumpata itse, poikkeaa vain huoltamon ohi ajaessaan la laittaa ilmaa, ei maksa mitään. Jos sitten haluaa päästä kotona helpommalla, niin ostaa se jalkakäyttöisen halvan kiinalaisen pumpun kotiin tai jos alle satasen pienen mompressorin, joka on just tätä varten sopiva. Sekään ei ole enää kallis. Isoa hankalaa peruspumppua ei hullukaan raahaa mukana ja fiksu ei osta sitä turhaketta kotiin ollenkaan. Jos sellaisen saa ilmaiseksi, niin ehkä se sitten mahtuu tuulikaapin nurkassa olemaan. Sen voi lainata naapurille ja toivoa, että hän ei muista palauttaa sitä :)
Jos ajaa jonnekin korpeen, eikä vaivaudu ottamaan vararenkaita (sisä ja ulko) mukaan tai vähintään paikkauskittiä ja osaa sitä käyttää, niin se mukana kulkeva pumppukin on yleensä tarpeeton. Tarpeeton koska ilmaa saa renkaisiin hieman miettimällä lähimpiä paikkoja aika helposti, ellet sitte aivan korpeen ajanut. Silloin pitäisi sitten olla ehkä se nysä mukana ja ainakin se paikkauskitti.
Jos venttiilit on vielä mallia kuula (Dunlop), ikivanha letkuventtiili tai ranskalainen Presta, etkä ole kilpapyöräilijä tai asu Ranskassa, niin vaihda ensi tilassa sisäkumit sellaisiin, että niissä on Shrader (neula)venttiilit. Toinen vaihtoehto on muistaa pitää edullista venttiiliadapteria aina mukana, ne ei maksa kun muutaman euron.
Vierailija kirjoitti:
#12 jatkaa vielä.
Kaupungilla ajellessa näkee muuten hyvin paljon ja usein kuinka monella on pyörissä renkaissa aivan liian vähän ilmaa ja polkeminen on raskasta sen vuoksi. Kiveykseen, jaivonkanteen tai vastaavaan ajaminen liian tyhjillä renkailla rikkoo helposti renkaan ja huonolla säkällä myös vanteen, jos vauhtia on tarpeeksi.
Mikä siinä renkaiden pitämisessä täydempänä on niin vaikeaa?
Useimmissa aikuisten fiilareissa on nykyisin samat neulaventtiilit kun autoissa on ollut -50 luvulta lähtien. Ei tarvitse pumpata itse, poikkeaa vain huoltamon ohi ajaessaan la laittaa ilmaa, ei maksa mitään. Jos sitten haluaa päästä kotona helpommalla, niin ostaa se jalkakäyttöisen halvan kiinalaisen pumpun kotiin tai jos alle satasen pienen mompressorin, joka on just tätä varten sopiva. Sekään ei ole enää kallis. Isoa hankalaa peruspumppua ei hullukaan raahaa mukana ja fiksu ei osta sitä turhaketta kotiin ollenkaan. Jos sellaisen saa ilmaiseksi, niin ehkä se sitten mahtuu tuulikaapin nurkassa olemaan. Sen voi lainata naapurille ja toivoa, että hän ei muista palauttaa sitä :)
Jos ajaa jonnekin korpeen, eikä vaivaudu ottamaan vararenkaita (sisä ja ulko) mukaan tai vähintään paikkauskittiä ja osaa sitä käyttää, niin se mukana kulkeva pumppukin on yleensä tarpeeton. Tarpeeton koska ilmaa saa renkaisiin hieman miettimällä lähimpiä paikkoja aika helposti, ellet sitte aivan korpeen ajanut. Silloin pitäisi sitten olla ehkä se nysä mukana ja ainakin se paikkauskitti.
Jos venttiilit on vielä mallia kuula (Dunlop), ikivanha letkuventtiili tai ranskalainen Presta, etkä ole kilpapyöräilijä tai asu Ranskassa, niin vaihda ensi tilassa sisäkumit sellaisiin, että niissä on Shrader (neula)venttiilit. Toinen vaihtoehto on muistaa pitää edullista venttiiliadapteria aina mukana, ne ei maksa kun muutaman euron.
Schwalbe on kertonut että nykyiset sisäkumit tehdään sellaiseksi että vaativat ilman lisäystä 1kk välein.
Mutta ei selitä varsinaista kysymystäni. Tuota vanhaa Tunturia ei oo huollettu vuosiin ja mä huollatan joka kevät merkkiliikkeessä oman Crescentin, silti ihan paska poljettava. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
#12 jatkaa vielä.
Kaupungilla ajellessa näkee muuten hyvin paljon ja usein kuinka monella on pyörissä renkaissa aivan liian vähän ilmaa ja polkeminen on raskasta sen vuoksi. Kiveykseen, jaivonkanteen tai vastaavaan ajaminen liian tyhjillä renkailla rikkoo helposti renkaan ja huonolla säkällä myös vanteen, jos vauhtia on tarpeeksi.
Mikä siinä renkaiden pitämisessä täydempänä on niin vaikeaa?
Useimmissa aikuisten fiilareissa on nykyisin samat neulaventtiilit kun autoissa on ollut -50 luvulta lähtien. Ei tarvitse pumpata itse, poikkeaa vain huoltamon ohi ajaessaan la laittaa ilmaa, ei maksa mitään. Jos sitten haluaa päästä kotona helpommalla, niin ostaa se jalkakäyttöisen halvan kiinalaisen pumpun kotiin tai jos alle satasen pienen mompressorin, joka on just tätä varten sopiva. Sekään ei ole enää kallis. Isoa hankalaa peruspumppua ei hullukaan raahaa mukana ja fiksu ei osta sitä turhaketta kotiin ollenkaan. Jos sellaisen saa ilmaiseksi, niin ehkä se sitten mahtuu tuulikaapin nurkassa olemaan. Sen voi lainata naapurille ja toivoa, että hän ei muista palauttaa sitä :)
Jos ajaa jonnekin korpeen, eikä vaivaudu ottamaan vararenkaita (sisä ja ulko) mukaan tai vähintään paikkauskittiä ja osaa sitä käyttää, niin se mukana kulkeva pumppukin on yleensä tarpeeton. Tarpeeton koska ilmaa saa renkaisiin hieman miettimällä lähimpiä paikkoja aika helposti, ellet sitte aivan korpeen ajanut. Silloin pitäisi sitten olla ehkä se nysä mukana ja ainakin se paikkauskitti.
Jos venttiilit on vielä mallia kuula (Dunlop), ikivanha letkuventtiili tai ranskalainen Presta, etkä ole kilpapyöräilijä tai asu Ranskassa, niin vaihda ensi tilassa sisäkumit sellaisiin, että niissä on Shrader (neula)venttiilit. Toinen vaihtoehto on muistaa pitää edullista venttiiliadapteria aina mukana, ne ei maksa kun muutaman euron.
Schwalbe on kertonut että nykyiset sisäkumit tehdään sellaiseksi että vaativat ilman lisäystä 1kk välein.
No jos käyt kerran kuussa kotona niin sillä jalkapumpulla laitat, tai huoltsikan ohi ajaessa käyt laittamassa. Liian vaikeaa monelle?
Mulla ei ole ollut pumppua mukana enää kun pidemmällä matkoilla sitten -80 luvun, eikä ole ollut mitään vaikeuksia löytää paikkaa vaikka maalla ajellessa. Kotona katson autotallissa jalkapumpulla oikea paineet kerran parissa viikossa, muuten satunnaisesti huoltsikoilla jne.
Vierailija kirjoitti:
Mutta ei selitä varsinaista kysymystäni. Tuota vanhaa Tunturia ei oo huollettu vuosiin ja mä huollatan joka kevät merkkiliikkeessä oman Crescentin, silti ihan paska poljettava. Ap
No sitten sun on vain vaihdettava jos et ole tyytyväinen. Muista kuitenkin, että kovin halvalla et saa hyvää, varsinkaan ellet itse pysty rakentelemaan, vaihtelemaan osia ja säätämään pyörää.
Toisekseen älä hätäile, mieti sun pyöräilyn tarpeita koko vuoden osalta. Ajatko huviksesi vai työmatkoja, kuljetatko tavaraa vai vain itseäsi, ajatko ympäri vuoden, jos niin minkälaisissa olosuhteissa. Riittääkö tai pitääkö rahan vuoksi riittää yksi pyörä ympäri vuoden, vai jos rahasta ei ole väliä tarvitsetko eri pyöriä eri tarpeisiin? Missä säilytät pyörää/pyöriä kotona, töissä ja missä sitten kuljetkin. Onko se tai ne ilkivallalle tai niin varastamiselle alttiina, että et uskaltais kallista siten pitää. Asiaa on hyvä harkita monelta kantilta, jo ennen kuin lähtee ostoksille.
Niin ja älä luota kaikin osin myyjien lupauksiin, tai jonkun idealistisesti polkupyöräilyyn hurahtaneeseen. Näissä jälkimmäisissä on hyväntahtoisia, mutta monesti huvin kapeasta näkökulmasta asiaa katsovia. Myyjillä taas on päällimmäisenä aina vain se kaupan tekeminen. Yritä löytää joku joka pyöräilee kuten sinä ja kysele häneltä myös mielipiteitä ja kokemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Mutta ei selitä varsinaista kysymystäni. Tuota vanhaa Tunturia ei oo huollettu vuosiin ja mä huollatan joka kevät merkkiliikkeessä oman Crescentin, silti ihan paska poljettava. Ap
Tuli muuten mieleen, että onkohan sen sun Crescentin huolto ollut vain se yleisin fillarien keväthuolto, josta enin osa on valohoitoa huoltoa odotellessa, sitten kevyt painepesurilla pesu, hieman rasselilla pyyhkimistä, ilman laittoa renkaisiin, jarrujen tarkastus ja ketjujen rasvausta sekä yleissilmäys, että pyörä on siinä kunnossa ettei se ole aivan hajoamispisteessä.
Suurin osa pyörien keväthuolloista on juuri tuota, ei sitä että tehtäisiin mitään isompaa, joka oikeasti vaikuttaisi ajamisen mukavuuteen.
Jos se pyörä on vuosikymmeniä vanha, niin sen kaikki laakereita sisältävät liikkuvat osat pitäis purkaa osiin, pestä hyvin, vaihtaa rikkinäiset kuluneet osat (laakerit/liukupinnat), voidella, kasata ja säätää oikein. Sisävaihtajan osalta se on aika työläs operaatio, siinä menee helposti monta (3-4) tuntia vaikka on oikeat työvälineet, tilat ja osaava tekijä. Voi tulla halvemmaksi vaihtaa koko takanapa kerralla ja pinnoituttaa se uuteen vanteeseen. Keskiön vielä purkaa ja huoltaa nopeasti. Hammasrattaalla oleva ulkovaihtaja on helpommin huollettavissa osa(t) kerrallaan. Sen osaa huoltaa melkein kuka vain asiasta tarpeeksi kiinnostuva.
En lähtisi tekemään isoa työtä vieraalle, mutta itse noita kaikkia aikanaan omille fillareille, pinnoituksia myöten, tehneenä tiedän osapuilleen kuinka työlästä se työ on ja harva niistä haluaa maksaa sitä hintaa, ellei sitten pyörällä ja sen alkuperäisessä muodossa ja kunnossa säilymiselle ole omistajalle joku erityinen syy.
Oli miten oli, älä luota liikaa siihen että kevyt tehty keväthuolto olisi tehnyt tai jatkossakaan tekisi ihmeitä ajettavuudelle, se vaatii enemmän itseltä sitä tehdessä tai sitten maksaa rahaa toisella teetettäessä.
Kyllä huolto on ollut kattava ja kustantanut aina toista sataa euroa. Ap
En mä merkkiä ja mallia osaa lähteä suosittelemaan, kun riippuu siitä mihin pyörää käytät. Mene oikeaan palvelevaan pyöräliikkeeseen tutustumaan malleihin ja koeajolle. Kevyen ja laadukkaan pyörän saa n 800-1000 eurolla ja muutaman satasen pyörää ei kannata ostaa.
Muista huoltaa pyöräsi! Halvempia pyöriä on muuten vaikea/mahdoton huoltaa. Älä säilytä lumihangessa/sateessa pysyvästi.