Mitä tehdä kesäkurpitsasta?
Kommentit (19)
Koverrettuna kesäkurpitsoita uunissa tomaattikastikkeessa ja juustossa. Täytteeksi esim. sieniä, jauhelihaa, bolognesekastike - mitä nyt haluaa.
Muhennosta spagetille tai riisille, esim. jauheliha-tomaatti-kesäkurpitsa.
Kesäkurpitsaa voi myös käyttää leivonnassa, tulee meheviä leivoksia..
Vuole kesäkurpitsasta ohuita siivuja pitkittäin vaikka juustohöylällä. Laita siivun päälle pecorinoa tai parmesania sekä rucolaa, kääri rullalle ja grillaa.
Mä käytän kesäkurpitsaa tortillojen/tacojen täytteeseen: kesäkurpitsaa, paprikaa, sipulia ja mitä nyt haluat lisäksi laittaa (mä laitan papuja). Mausteeksi valmista tacomaustetta tai oma sekoitus paprikasta, korianterista, jeerasta, oreganosta, valkosipulista ja chilistä, jos tulisuutta haluaa.
"Spagettia" eli raasta ohuiksi suikaleiksi, kypsennä ja kuorruta tukevalla tomattikastikkeella.
Höylää ohuiksi viipaleiksi, käytä nopeasti pannulla, marinoi oliiviöljyssä ja yrteissä ja hunajassa. Tarjoa osana salaattia tai lisukkeena.
Tämä on meidän lemppari vuokaruoka: kesäkurpitsaa, soijarouhetta/jauhelihaa, ranskankermaa, tomaattia, mausteita ja juustoa päälle ja vuoka uuniin.
Kesäkurpitsaa (ja muita kasviksia) uunipelille, öljyä ja mausteita ja saa ihanaa uunikasviksia.
Raastettua kesäkurpitsaa munakkaaseen.
Salaattiin.
Meillä kesäkurpitsa on melkein jokapäiväinen herkku jossain muodossa, menee pastakastikkeeseen loistavasti, lasagneen, makaronilaatikkoon, smoothien raaka-aineena toimii, melkeenpä mihin vaan laitetaan.
Viipaloi kurpitsat, ripota siivuille suolaa ja lykkää uuniin, jotta kuivahtavat vähän.
Ruskista jauhelihaa, lisää vähän tomaattimurskaa ja texmex-mausteseosta.
Kokoa noita kerroksittain vuokaan. Väliin juustoraastetta tai purkki kermaa, johon sulatat juustoa sekaan. Uuniin.
Superhyvää huomenna lämmitettynä, jos huomiseksi jää jotakin. Yleensä ei jää.
Tee perunankuorimaveitsellä tagliatellen näköistä suikaletta. Paista pannulla hetki ja tarjoa lisänä mieleisesi pastakastike.
Olen tehnyt kesäkurpitsalasagnea, missä lasagnelevyt korvasin pitkittäin viipaloiduilla kesäkurpitsoilla. Seuraavaksi ajattelin kokeilla texmexmaustettua laatikkoa, mihin tulee ohueksi viipaloituja kesäkurpitsoja.
Täytettyjä kesäkurpitsoja. Itse tykkään esim. tästä reseptistä: https://anna.fi/reseptit/fetajuustolla-taytetyt-kesakurpitsat
Amerikan pekonia ja sipulia pilkottuina paistetaan pannulla. LIsätään kesäkurpitsa pilkottuna tikuiksi ja maustetaan. Sopiva lisäke esim. uusien perunoitten kanssa.
Hyviä ohjeita suht mauttomasta kasviksesta :)
T. 6
Kasvispihvejä. Raasta karkealla terällä, purista liika vesi pois, sekoita esim. kaurahiutaleiden ja ohrajauhojen sekä mausteiden kanssa. Jotta pihvit pysyisivät koossa, taikinaan pitää laittaa myös munaa tai kikhernejauhoja.
Raastettuna pihveiksi fetan ja yrttien kanssa, lasagnelevyiksi ja tietty täytettyinä. Myös grillatut siivut ricotalla ja mintulla toimivat (Hesarin ohje).
Vierailija kirjoitti:
Täytettyjä kesäkurpitsoja. Itse tykkään esim. tästä reseptistä: https://anna.fi/reseptit/fetajuustolla-taytetyt-kesakurpitsat
Kiitos tästä, alan tekemään:)
Mä ajattelin tehdä kesäkurpitsalasagnea, kun tuo helle hieman helpottaa.