Sukupuolitauteihin liittyvässä valistuksessa pelottelua?
Onko täällä terveydenhuoltoalan ihmisiä kommentoimassa?
Miksiköhän olen saanut kuvan, että Suomessa ihmisiä turhaan pelotellaan tautiriskillä ja jätetään kertomatta olennaisia asioita. Esimerkiksi suuseksissä kaikki taudit voivat tarttua jne.
http://www.sfcityclinic.org/stdbasics/stdchart.asp
Esimerkiksi oheisen taulukon mukaan kielihoito naiselle on lähestulkoon riskitöntä, ja silti virallisen tarinan mukaan pitää olla suuseksisuoja yms.
Mielenkiintoista olisi kuulla kommentteja tähän...
Kommentit (4)
En tiedä, mutta olipa kiinnostava! Ja riskit suuseksin antamisessa miehelle, samoin kun miehen sitä saadessa naiselta, oli ihan kammottavat.
En taida antaa kellekään uudelle miehelle imuttelua ilman kumia enää koskaan. Harmittaa, kun luin. Tuli ihan kauhu. Useaa olen elämässäni imenyt vaikka yhdyntä on aina ollut kumin kanssa.
Jaa luettiinko me samaa taulukkoa :-) ? Minusta tuossa suuseksi miehelle-kohdassa oli, että mahdolliset taudit olivat pääasiassa klamydia ja muut bakteeriperäiset, eli helposti parannettavat. Sitten oli tosin HPV, joka voi tarttua ymmärtääkseni kondomin kanssakin ja A-hepatiitti, joka ei taida olla mukava mutta parantuu kuitenkin itsestään. Tosin testeissä on kyllä syytä käydä usein.
No minulla ei ole koskaan ollut sp-tautia, se olisi hirvittävää. Suunnilleen tuntuisi yhtä saastaiselta kuin jos olisi täitä. Kuolisin.
En ole pannut ilman kumia muuta kuin molemminpuolisten testien jälkeen kun on oikea suhde.
Saa toki muutkin kommentoida :-)