Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaus yhdellä tai vaan puolikkaalla munasarjalla?

31.07.2018 |

Heippa,

kaipaisin kokemuksia ja kaikenlaisia tarinoita raskautumisesta ns. vajaalla koneistolla. Minulla poistettu v. 2009 16-vuotiaana vasen munasarja ja munanjohdin 11 cm dermoidikystan vuoksi. Kysta havaittiin kun kävin ekan kerran gynekologilla ja siksi oli ehtinyt huomaamatta kasvaa tuollaiseksi jättiläiseksi. Olen käynyt vuosittain kontrolleissa tsekkaamassa oikean munasarjan tilanteen ja tämän vuoden kevääseen asti kaikki oli normaalisti, mutta nyt sinne onkin kuin onkin ilmestynyt samanlainen paskiainen :( kokoa möntillä on vasta vajaat 3 cm onneksi, mutta oon huolesta sekaisin ja tämä paha olo asian tiimoilta on jotain ihan käsittämätöntä.

Tutkimuksissa on nyt päätetty, että kasvain on otettava jossain vaiheessa pois, mutta sitä seuraillaan vielä jonkin aikaa. Todennäköisesti leikkauksessa ei onneksi tarvitse poistaa kuin itse kasvain, joskin leikkaus kuulemma aina vahingoittaa tervettä munasarjakudosta. Lääkärin mukaan on todennäköistä, että minulle jäisi noin 3/4 tai puolikas munasarja. Muutoin tuo munasarja näyttää varsin toimivalta peliltä, munarakkuloita näkyy joka ultrassa ainakin kymmenkunta.

Summa summarum: onko kellään kokemuksia vastaavista tilanteista? Munasarjakystista, raskauksista munasarjan "rippeillä" jne? Lääkärin mukaan teoriassa samalla tavalla mahdollista tulla raskaaksi jopa vain puolikkaalla munasarjalla kuin kahdella täysin toimivalla, mutta silti haluaisin vertaistukea samantyyppisissä tilanteissa olleilta. Kyllä suututtaa, kun piti käydä näin.

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla