Kuinka pitkään eläisit säästöilläsi, jos et saisi mistään mitään tuloja?
Kommentit (33)
Varmaan viikon :D Mulla menee koko tili käytännössä joka kuukausi, tietysti sitten luottokortit ja pikavipit, kulutuslainat ym. niin niillä jonkun aikaa menisi.
Varmaan kuukauden verran. Sitten alkaisi olla hyvin hankalaa.
Riippuu vähän.
"Säästössä" on ensikuun vuokrarahat ja muutama kymppi extraa. Mikäli jättäisin vain vuokran maksamatta ja katoaisin teille tietymättömille, niin tuolla summalla eläisin kadulla varmaan vuoden loppuun. Mutta mikäli pitäisi yrittää saada kämppä/nykyinen elämäntyyli pidettyä mahdollisimman pitkään, niin sen ensikuun vuokran saisin tosiaan maksettua ja sen jälkeen varmaan jotain makaroonia kuukaudeksi ostettua, mutta sen jälkeen joutuisinkin sitten sinne kadulle. Rahattomana tällä kertaa.
Nykyisellä elintasolla 4 vuotta, leikkaamalla elintasoa reilusti enemmän. Realisoimalla kiinteistöjä vielä pidempään.
Ainakin 10 vuotta jos muuttaisi pieneen vuokrakämppään.
Nytkin on laskuja myöhässä ja tilillä on joku 30 euroa. Hengissä kyllä pysyn, koska kaapeissa on ruokaa ja vettä tulee hanasta, mutta aika äkkiä tässä tulisi taloudellisia ongelmia.
Puolisen vuotta nykyisellä elintasolla
Joku 20 vuotta. Ei mitään luksuselämää tosin ja vuokralle pitäisi jossain kohtaa muuttaa.
Kymmenen vuotta, eikä tarvitsisi myydä asuntoa alta, eikä mitään muutakaan.
Riippuu siitä, laskenko elintasoa niin, että saan tarpeeksi syötävää, mutta muuten ei mitään ostoksia. Voisinko asua nykyisessä omakotitalossani? Vaatteita riittää ja kaikki ylimääräiset menot voisi karsia. Auton voisi vaihtaa bussiin, mutta en tiedä, tulisiko se todella halvemmaksi, kun meitä kulkee sillä töihin kaksi henkeä. Kovasti menoja karsimalla voisin tulla toimeen tämänhetkisillä rahoillani (ei osakkeita tms., olen akateemisella matalapalkka-alalla) ehkä noin vuodenkin. Mutta jos yrittäisin elää nykyistä elämää, ehkä noin kolme kuukautta.
Elintasoa voisi kyllä oikeasti laskea. Olisi hauska kokeilla tuollaista 70-luvun elämää, jolla saattaisi jo olla merkitystä ilmastonmuutoksen torjumisessakin. Valtio voisi jopa säätää jotain rajaa tälle törsäämiselle. Lentomatkat pannaan ja sakkoja jätteiden lajittelemattomuudesta.
Tilillä on n. 11 000 ja köyhästi elellen pärjäisin varmaan lähes vuoden. Sain hiljattain pienen perinnön, yleensä ei ole ihan tuollaisia summia. En ole raaskinut käyttää vielä mihinkään, ihailen tilin saldoa edelleen :D
luutavasti 40 vuotta nykyisellä elämäntyylillä tosin sitähän on jo harrastettu 40 vuotta että kun panee rahan rintataskusta perstaskuun se pysyy itellä säästössä eli joka markka aikoinaan on säästetty ja sit nordean korkorahastoissa lihotettu markka aikaan nyt tosin eri pankeissa se maksimi satku hajautettuna ja loput sitten käteisenä kannon alla ja kivien välissä
Mun säästöt tuottaa mulle tällä hetkellä nettona noin 1150€/kk, eli jos tuolla pärjäisin niin ei tarvitsisi koskea pääomaan ikinä. Ja kyllä mä pärjäisin jos pakko olisi.
Määrittele säästöt. Tarkoitatko myös sijoituksia ja saako esim. myydä puuta? Onko vuokratulot sallittuja?
Pari vuotta varmaan ainakin. Oikein pihistelemällä ja köyhäilemällä ehkä hieman pidempäänkin.
Kaksi vuotta.Kulutustottumukset juurtuneet.
Pari vuotta. Kakkosasunnon kun laittaa lihoiksi niin varmaan 5 vuotta lisää. Auto tosin alkaa lähestyä vaihtoa enkä halua asua täällä autottomana, niin otetaan tuosta 6 kk pois.
Viisi vuotta. Sinnitellen voisi mennä kuudeskin, samoin jos onnistuisin löytämään halvemman asunnon.
5 kk (olen köyhä mt-eläkeläinen halvassa itsemurhayksiössä).