YLE uutisissa työnhakija
Kommentit (21)
No fiksu mimmi se oli, miettinyt tilanteensa perusteellisesti.
YLE veroahan me tässä kaikki paitsi alle 20000 vuodessa tienaavat maksetaan...
Tanssitaiteilija työllistynee luontevimmin julkiselle sektorille.
Eli haastateltava oli Anna Koskela. Minusta hän on aivan oikeassa, että aivan mitä tahansa ei kannata nöyrtyä tekemään millä hinnalla hyvänsä. Kyllä palkalla pitäisi elää, edes vaatimattomasti. Nyt on Suomessa jo hirveästi semmoisia paskaduuneja, joiden palkka ei riitä mitenkään elämiseen, on pakko hakea sossusta lisää. Silloin kyllä motivaatio ylipäätään tehdä töitä on aika nollassa, jos elintaso ei sillä yhtään nouse perustoimeentulotuella lonkkaa kotonaan vetävästä.
Vierailija kirjoitti:
Sulta nyt lipsahti pikkasen keskustelun aihe yli korvien
No jep. Olen tuon Koskelan kanssa aivan samaa mieltä, mielenkiintoinen juttu.
"Koskela haluaisi haastaa hokeman siitä, että työnteko on jokaisen velvollisuus. Koskelan mielestä se on tyhjää puhetta niin kauan kun ei puhuta myös siitä millä ehdoilla työtä tehdään.
– Onhan näitä töitä, joista ei jää vuokran tai lainan lyhennyksen jälkeen käteen mitään. Kokemukseni on, että pienipalkkaisilla palvelualoilla ei synny työsuhteita, joissa ihmiset olisivat turvassa työpaikassaan.
Kyse ei kuitenkaan ole vain rahasta, vaan laajemmin elämän mielekkyydestä, Koskela sanoo. Hän itse tienaa kesän jälkeen alkavista tanssitaiteen töistä itse asiassa vähemmän kuin jos tekisi täysipäiväisesti töitä ravintolassa.
– Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että työstä pitää saada muutakin kuin vain rahaa. Etenkin, jos raha on niin pientä, että kaikki menee selviämiseen.
Suomen työttömyysturvajärjestelmä ei kannusta tällaiseen ajatteluun. Jos haluaa säilyttää oikeuden työttömyysturvaan, tulee ottaa vastaan se työ mitä TE-toimisto tarjoaa."
Mielenkiintoinen ajatus, että osa meistä voisi tavoitella unelmiaan ja osan tehtävänä on maksaa se tavoittelu. Koskela halusi osallistua palkatta taideproduktioon ja ihmetteli, miksi se ei voinut olla työkokeilu. No varmaan siksi, että työkokeilussa ollaan kokeilemassa alaa tai ammattia, ei harrastamassa Kelan päivärahoilla.
Näiden Koskeloiden puheita kuunneltuaan tulee mieleen kysymys, että kuka tätä heidän taidettaan tarvitsee?
Tuo nainen puhuu asiaa ja ymmärrän hänen näkökantansa.
Saman ongelman kohtaavat kaikki korkeasti koulutetut ja muutkin oman alansa ammattilaiset.
Ei ole yhteiskunnan eikä yksilön edun mukaista työskennellä työttömyyden alun jälkeen missä tahansa työssä.
Älykkäät ihmiset ovat varautuneet karensseihin tai ainakin löytävät niihin selviytymiskeinot.
Joskus karenssi on ainut tapa varmistaa hyvä ammatillinen tulevaisuus.
Uran voi pilata helposti suostumalla mihin tahansa.
Samaa mieltä olen tuon ihmisen kanssa.
Ap, mitä jos käykin niin että hän kehittää jonkun ison tanssitapahtuman Suomeen, joka tuottaa miljoonia. Siksi että on nyt itselleen oikealla alalla, josta tietää ja innostunut. Sitten lähtee ironia tukipilari-kommentistasi. Ja mitä tarkoitat tukipilarilla? Rahaa? Vai sitä, mitä sisältöä yhteskunnassa on? Minä maksaisin mielelläni veroja että joku saa tavoitella unelmaansa, jos olen itsekin saanut tavoitella ja nyt tekisin menestyksekkäästi työtä omalla alalla . Eikö se ole juuri menestyvä yhteiskunta?
Minua ihmetytti moinen meuhkaaminen ”unelmien ammatin saamisesta vihdoinkin”, kun ei ole vielä edes aloittanut kyseisessä työpaikassa. Jotenkin paremmin olisin ymmärtänyt tämän ulostulon, jos olisi tehnyt sitä jo pari vuotta ja saanut jotain aikaiseksikin. Tanssitaiteijaksi näytti fyysisesti aika plösähtäneeltä.
Sen allekirjoitan, että liian pienipalkkaiset työpaikat on järjettömiä, vaikka sehän on yleistä koko maailmassa.
Millaista on tanssitaiteilijan työ?
Vierailija kirjoitti:
Ap, mitä jos käykin niin että hän kehittää jonkun ison tanssitapahtuman Suomeen, joka tuottaa miljoonia. Siksi että on nyt itselleen oikealla alalla, josta tietää ja innostunut. Sitten lähtee ironia tukipilari-kommentistasi. Ja mitä tarkoitat tukipilarilla? Rahaa? Vai sitä, mitä sisältöä yhteskunnassa on? Minä maksaisin mielelläni veroja että joku saa tavoitella unelmaansa, jos olen itsekin saanut tavoitella ja nyt tekisin menestyksekkäästi työtä omalla alalla . Eikö se ole juuri menestyvä yhteiskunta?
No ei tuota, koska ei ole verkostoja. Jos olisi, niin ei olisi työtön.
Nainen on yli 35v eli iässä, jossa muut tanssitaiteilijat alkavat lopetella uraansa ja siirtyä ns. uusille urille. Jos ei ole nimeä, työkokemusta ja osaamista, niin tuskin kehittää isoa tanssitapahtumaa maahan, jossa jo nyt on jokaiselle kesäviikonlopulle tapahtumia liiankin kanssa ja talvella väki ei paljoa liiku.
Enkä ymmärrä, miten ne 17-20 työtuntia viikossa pilaa ihmisen elämän niin, että ei ehdi tanssiproduktioihin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei kuitenkaan ole vain rahasta, vaan laajemmin elämän mielekkyydestä, Koskela sanoo. Hän itse tienaa kesän jälkeen alkavista tanssitaiteen töistä itse asiassa vähemmän kuin jos tekisi täysipäiväisesti töitä ravintolassa.
Jos näitä elämän mielekkyyden etsijöitä ei tarvitsisi rajoittaa, monen ravintolatyäntekijänkin elämä voisi olla mielekkäämpää. Mutta nyt tämä rälssi on ajatellut, että mielekkyys kuuluu lähinnä hänelle itselleen, joka on tietoisesti valinnut uransa.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen ajatus, että osa meistä voisi tavoitella unelmiaan ja osan tehtävänä on maksaa se tavoittelu. Koskela halusi osallistua palkatta taideproduktioon ja ihmetteli, miksi se ei voinut olla työkokeilu. No varmaan siksi, että työkokeilussa ollaan kokeilemassa alaa tai ammattia, ei harrastamassa Kelan päivärahoilla.
Näiden Koskeloiden puheita kuunneltuaan tulee mieleen kysymys, että kuka tätä heidän taidettaan tarvitsee?
Olen ammattiin valmistumisen jälkeen ollut puoli vuotta kokeilemassa omaa ammattiani 9 euron korvauksella kahdessa eri työpaikassa. Opiskelun aikana olin 5 kk palkattomissa harjoitteluissa. Nyt opiskelen taas ja teen 5 kk harjoittelut koska työnantajat vaativat lisää työkokemusta. Valmistumisen jälkeen pääsen varmaankin taas kokeilemaan alaani josta on silloin jo 2 tutkintoa 😄.
Vierailija kirjoitti:
Millaista on tanssitaiteilijan työ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei tuota, koska ei ole verkostoja. Jos olisi, niin ei olisi työtön.
Nainen on yli 35v eli iässä, jossa muut tanssitaiteilijat alkavat lopetella uraansa ja siirtyä ns. uusille urille. Jos ei ole nimeä, työkokemusta ja osaamista, niin tuskin kehittää isoa tanssitapahtumaa maahan, jossa jo nyt on jokaiselle kesäviikonlopulle tapahtumia liiankin kanssa ja talvella väki ei paljoa liiku.
Enkä ymmärrä, miten ne 17-20 työtuntia viikossa pilaa ihmisen elämän niin, että ei ehdi tanssiproduktioihin mukaan.
Vaikka kävisi niin surkeasti kuin sanot, ja juuri tämä kyseinen yksi tanssitaiteilija ei jostain syystä menestyisikään (epäilen, sillä olen nähnyt motivoituneiden ihmisten saavuttaneen toivomansa, mikä on usein ollut vain ajan kysymys) niin joka tapauksessa minusta on hyvä että ihmisillä on yleensä sauma tavoitella oikeasti toivomaansa jos mahdollista. Jos on kymmenen työnhakijaa joista vaikka neljä menestyy kun heille on annettu mahdollisuus, niin on sekin mielestäni paremmin kuin kymmenen ihmistä pakolla jossain missä ei etene. Yhteiskunnan taloudessakin, uskoisin. Yhden menestys, kaikkine sivupuroineen, eikö siitä jotain tukea riittäisi muillekin jotka haluavat kokeilla siipiään muualla. Ja en väitä ettei toisilla ole velvollisuutta osallistua yhteiskuntaan tekemällä työtä, eikä siitä tainnut olla tämänkään työnhakijan tapauksessa kyse.
Vierailija kirjoitti:
Hieno homma lupamaksuun verrattuna. Säästetään vaimon kanssa sievoinen summa.
Vierailija kirjoitti:
No jep. Olen tuon Koskelan kanssa aivan samaa mieltä, mielenkiintoinen juttu.
"Koskela haluaisi haastaa hokeman siitä, että työnteko on jokaisen velvollisuus. Koskelan mielestä se on tyhjää puhetta niin kauan kun ei puhuta myös siitä millä ehdoilla työtä tehdään.
– Onhan näitä töitä, joista ei jää vuokran tai lainan lyhennyksen jälkeen käteen mitään. Kokemukseni on, että pienipalkkaisilla palvelualoilla ei synny työsuhteita, joissa ihmiset olisivat turvassa työpaikassaan.
– Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että työstä pitää saada muutakin kuin vain rahaa. Etenkin, jos raha on niin pientä, että kaikki menee selviämiseen.
Suomen työttömyysturvajärjestelmä ei kannusta tällaiseen ajatteluun. Jos haluaa säilyttää oikeuden työttömyysturvaan, tulee ottaa vastaan se työ mitä TE-toimisto tarjoaa."
Täysin samaa mieltä, työn pitää myös antaa eikä vain ottaa. Mitä pienempi palkka on niin sitä enemmän työn pitää itsessään antaa jotta sitä jaksaa päivästä toiseen. Jos työ on pelkkää p*skaa (kuten matalapalkka-aloilla yleensä on ja erityisesti kaupan alalla koska asiakkaat ) ja vielä palkkakin on p*ska niin miksi kenenkään pitäisi tuollaisia hommia tehdä? Palkalla pitää korvata se, että se työ on p*skaa.
Suhteellisen rasittavan oloinen nainen.