Alkoholinkäyttö lomalla
Olen joka ilta juonut keskimäärin puolikkaan pullon viiniä. Onko paha? Joinakin iltoina enemmän. Miten saan itseni vieroitettua alkoholista?
Kommentit (12)
Tuo "joinakin iltoina enemmän" taitaa olla totuus? Korkki kiinni vaan, kuten normi ihminen tekee. Jos et pysty lopettamaan, olet riippuvainen.
Miljoonat ranskalaiset elää tuolleen koko elämänsä... Ei se nyt siihen verrattuna paha ole. Kannattaa se silti lopettaa. Sitä tulee helposti juotua ihan vaan tavan vuoksi. Tulee sellainen rituaali joka ilta ottaa lasillinen viiniä.
Jos täytyy miettiä, miten saa itsensä vieroitettua, on paha.
Vierailija kirjoitti:
Miten saan itseni vieroitettua alkoholista?
Lopettamalla. Suunnilleen saman verran minullakin meni koko loman ajan, mutta kun työt alkoi, päätin, että nyt tissuttelu loppuu ja se loppui. Ja hyvin pärjää taas ilman, ei tee enää edes mieli kun on päässyt normaaliin päivärytmiin kiinni.
Entiset alkoholistit tuomitsevat jyrkimmin alkoholin käytön muilta.
Sama täällä. Ei ole ongelmaa lopettaa kun loma loppuu. Arki alkaa.
Juon joka päivä sen verran kuin huvittaa, tissuttelutyyliin eli pitkin päivää aamusta alkaen. Määrät voi olla isojakin, esim. 10 isoa tölkkiä olutta. Mutta juovuksissa varsinaisesti en ole koskaan, koska juon hitaasti.
Ei ole koskaan ollut mitään ongelmia lopettaa alkoholinkäyttöä loman loppuessa. VIimeisellä lomaviikolla alan jo vähentää asteittain juomismääriä, eli jos olisin juonut sunnuntaina 10 olutta, juon maanantaina 8, tiistaina 6 tai 7 jne. Tavoite on että sunnuntaina ihan pari-kolme enää olisi juotu ja menty selvin päin nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuo "joinakin iltoina enemmän" taitaa olla totuus? Korkki kiinni vaan, kuten normi ihminen tekee. Jos et pysty lopettamaan, olet riippuvainen.
Itse asiassa jos on juonut päivittäin, niin "korkki kiinni vaan" voi olla jopa vaarallinen neuvo. Parempi vähentää juomista asteittain usean päivän aikana ja lopettaa vasta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Entiset alkoholistit tuomitsevat jyrkimmin alkoholin käytön muilta.
Joo. Mun exä oli suurkuluttaja/alkoholisti, ja erottiinkin miehen juomisen ja juomissekoilujen (pettämiset, uhkapelit) takia. No, mies tuli myöhemmin uskoon ja raitistui. Ja nykyään soittelee mulle saarnauspuheluja jossa yrittää pakottaa minua AA:han.
Hän ei tunnu millään käsittävän sitä, että se juominen ei muilla välttämättä ole sellaista kuin hänellä. Ei silti vaikka asian sanoisi. Esim. hän puhuu kamalista krapula-aamuista jolloin syömääänkään ei pysty ennen kuin ekan ankkuriryypyn saa pysymään sisällä, mutta mulle sellainen on ihan vierasta koska en juo niin paljoa että oksentaisin aamulla. Tai juovuksissa ajamisen tai sekstailun riskeistä, mutta en ole itse koskaan tuntenut mitään vetoa kumpaankaan jos juon. Tissuttelen itsekseni kotona, nettiä selaillen tai musiikkia kuunnellen.
Eiköhän tuo ole aika yleistä, että lomalla alkoholia kuluu enemmän. Se lienee laiffii! Mut arki ja työ tuo taas vanhan rytmin ja siihen ei arkena alkoholi kuulu, eikä joka viikonloppukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa jos on juonut päivittäin, niin "korkki kiinni vaan" voi olla jopa vaarallinen neuvo. Parempi vähentää juomista asteittain usean päivän aikana ja lopettaa vasta sitten.
Mihin tuo perustuu? Yöt ja aamut kai sentään kesätissuttelijakin on selvinpäin? Tuleeko krampit jos lopettaa yhtäkkiä? En ymmärrä.
Ei paha.