Onko ahdistus hyväksyttävä saikutussyy?
Mitä mieltä olette, nyt kun on ollut puhetta mielipahasaikutuksesta?
Kommentit (11)
On. Miten minä muuten olisin voinut saikuttaa usein sen avulla, jos se ei olisi hyväksyttävää?
Saikkuun on syy, jos on työkyvytön. Kyllä ahdistuskin voi joskus mennä niin pahaksi, ettei pysty työhönsä, ja lääkäri voi silloin määrätä siihen sairaslomaa.
Ihan OK. Mutta kannattaa muistaa, että siitä saa diagnoosin, jonka ansiosta sairausvakuutusta ei välttämättä saa ja matkavakuutuksenkin kanssa voi tulla ongelmia.
Vähän kakspiippunen juttu...paraneeko se ahdistus saikun aikana? Tod näk kynnys mennä töihin vain nousee. Olettaen että ahdistus johtuu työpaikasta/töistä.
Tasapainottelen itse saman ongelman kanssa.
Tsemppiä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan OK. Mutta kannattaa muistaa, että siitä saa diagnoosin, jonka ansiosta sairausvakuutusta ei välttämättä saa ja matkavakuutuksenkin kanssa voi tulla ongelmia.
Mitään näitä ongelmia ei tule, kunhan ymmärtää käydä yksityisellä asemalla, kieltää tietojensa luovutuksen muualle, ja olla itse kertomatta diagnooseistaan vakuutuksia ottaessa.
Mä saikutin alkukeväästä työkkärin työnhakukurssilta ja menin esittämään ahdistunutta (helppoa esittää kun kärsin oikeastikin usein ahdistusoireista ja takana on monta masennusjaksoa) terveyskeskukseen ja sain kolme päivää sairauslomaa, joten kurssi jäi harmillisesti minulta väliin. :)
Sairausloman antaja pohti, että mikä olisi "hyvä" nimike sairauden syyhyn ja kysyi minultakin, että mitäs me tähän laitettais. Ehdotin huumorilla "hullu", mutta lopulta saikkupaperissa luki kuitenkin akuutti stressireaktio.
Tiedän, että saan saikkua aina. Oli siihen sitten syytä tai ei.
Jos työntekijän perse ei kestä merivettä, niin onhan se työnantajalle suunnaton rasite. Nykyään saikkua haetaan jokaisesta risahduksesta, koska minkäänlaista normaalia elämän mukanaan tuomaa kovuutta ei ole kehittynyt. Pumpulisukupolvi p*skoo housuunsa milloin mistäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vähän kakspiippunen juttu...paraneeko se ahdistus saikun aikana? Tod näk kynnys mennä töihin vain nousee. Olettaen että ahdistus johtuu työpaikasta/töistä.
Tasapainottelen itse saman ongelman kanssa.
Tsemppiä.
Mulla parani. Olin 4 kk lopulta pois. Lääkkeitä en huolinut, mutta kävin työterveysaseman psykologilla juttelemassa 10 kerran sarjan saikkuni aikana.
En olisi mitenkään pystynyt jatkamaan suoraan töitä ilman lomaa, koska vuosia jatkunut ahdistus oli niin paha, että oli vääristänyt jo koko ajatteluni. Koin vaan, etten osaa, en ole koskaan osannutkaan, en ikinä pysty jne.
Loman aikana vähitellen ajattelu selkiytyi ja tajusin, että ne on ihan roskaa ne uskomukset etten muka olisi koskaan osannut, etten pystyisi jne. Että ne ovat vain epärationaalisia pelkoja.
Meillä on käytössä varhaisen puuttumisen käytäntö eli ahdistukseenkin saa ilman muuta hakea saikkua, mutta aika nopeasti aletaan sitten etsiä syitä ja tutkia asiaa tarkemmin. Ei mene niin, että voisi hakea vain saikkua jollain diagnoosilla vaan sitten laitetaan työpsykologille ja aletaan esimiehen kanssa pohtia työnkuvaa. Ei olisi kiva joutua sellaiseksi silmätikuksi ja kolmikantakeskusteluihin esimiehen ja työterveyshoitajan kanssa.
old school kirjoitti:
Jos työntekijän perse ei kestä merivettä, niin onhan se työnantajalle suunnaton rasite. Nykyään saikkua haetaan jokaisesta risahduksesta, koska minkäänlaista normaalia elämän mukanaan tuomaa kovuutta ei ole kehittynyt. Pumpulisukupolvi p*skoo housuunsa milloin mistäkin.
Täältä it-firmasta kun maailmaa katselee, niin näyttää kyllä että se työelämäkin on mennyt aika hulluksi. Ja jopa päinvastoin, että ihmiset on niin peloisssan töidensa ja asemansa puolesta, että vaikka millä tropeilla sairaanakin tekevät väkisin työnsä ja vielä ilmaiset ylityönsä päälle. Esim. eräältä kuoli yllättäen aika nuori isä - hän ylpeili sillä että ei tarvinnut sairaspäivää itkemiseen vaan haki rauhoittavat lääkkeet ja jatkoi koodaamista kuin ei mitään. Fyysisesti sairaana töitä tehdään etänä kotoa, jälleen kaikiien mahdollisten laillisten ja osin laittomienkin troppien avulla.
Ja pomot odottaa tätä käytännössä, vaikka eivät toki voi suoraan sanoa esim. influenssaiselle, että sun on pakko siellä kotona tehdä töitä koska se on laitonta vaatia niin. Silti saa luuserin ja huonon maineen jos ei siellä kipeänä läppäri sängyssä koodaa.
Ei ole.