Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä johtuu toistuva ilmiö: Herääminen yöllä tietämättä missä on?

Vierailija
29.07.2018 |

Mistä voi johtua että tuttu herää vessaan keskellä yötä aina tietämättä missä on kun on ottanut alkoa?

Onko kukaan kuullut tästä ilmiöstä?
Tämä tuntuu itsestä todella omituiselta mutta tämän henkilön kohdalla toistuu aina. Lomalla joka yö sain ohjata hänet vessaan kun yrittää ulos ikkunasta ja seinästä ja vaikka mistä. Kulkee ihan miten sattuu. Ihan kuin jonkun vanhan kartan mukaisesti. Ihan kun luulisi olevan jossain ihan muualla..

Mikä tekee mielelle tälläiset tepposet?
Ja mielestäni tää liittyy aina siihen että on ottanut ed iltana alkoa. Vaikkei kovin kamalastikaan olisi, niin toistuu. Ilman alkoa ei taida toistua.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on samaa vaikka en juo. Ei ihan niin pahana että ehtisi ikkunalle.

Vierailija
2/7 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en monesti edes tiedä, kuka olen, eikä siihen tarvita edes alkoa. Katson makuuhuoneen kattoa ja mietin, olinko minä se, jonka pitää kohta herätä töihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin tuli matkustettua/liikuttua enemmän, mikä maa mikä valuutta aamulla. Samoin pari siirtymistä riittää nykyään niin heräilee ja miettii. Ja pitkään. Lukemattomat varaukset ja peruutukset, usein tehtynä, jäävät vieläkin pyörimään. Jonkinmoinen stressitila tai...häiritsee itseäni.

Vierailija
4/7 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kanssa täti tuollainen, ihan ilman alkoa. Hällä on alzheimer..

Vierailija
5/7 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unissakävelyähän tuo on.

https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…

"Unissakävely on suhteellisen tavallista 4–8 vuoden ikäisillä lapsilla ja selvästi harvinaisempaa nuorilla tai aikuisilla, kun syvän unen määrä vähenee. Unissakävelyä voi kuitenkin esiintyä kaikenikäisillä. Unissakävelyä ei yleensä ilmene lyhyiden päiväunien aikana. Yleensä kyseessä on satunnainen tapahtuma, mutta sitä voi joskus harvoin ilmetä sarjoina joko useita kertoja saman yön aikana tai peräkkäisinä öinä.

Stressi, väsymys, univaje, ahdistuneisuus, kuume, outo paikka ja häly voivat lisätä unissakävelyä. Migreeniin, aivovammoihin, apneaan ja levottomien jalkojen oireyhtymään voi liittyä tavallista useammin unissakävelyä. Unilääkkeet, väsyttävät allergialääkkeet ja alkoholin käyttö voivat lisätä unissakävelyä. Unissakävelijän vanhemmat tai lähisukulaiset ovat usein itse kävelleet unissaan."

Vierailija
6/7 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muuttanut vuosia sitten pois vanhempieni luota, mutta jostain syystä edelleen herään välillä yöllä tietämättä, olenko omassa kämpässäni vai siellä vanhempieni asunnossa. En kyllä ihan noin pihalla ole, kuin aloittajan kuvauksessa. Eikä liity alkoholiinkaan.

Vierailija
7/7 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jotenkaan en ole varma oisko unissa kävelyä, koska on siis aina menossa vessaan.

Mutta joko ei yhtään tiedä missä on ja koittaa vaan joka reittiä minkä löytää, tai sitten koluaa vanhasta muistista ikään kuin oman asuntonsa, tai jonkun muun paikan vessareittiä.

Tätä on siis jatkunut niin kauan kun on tunnettu, 7-8v enkä muista että selvin päin olisi tätä tehnyt ja tosiaan matka on aina vessaan. Herään yleensä siihen kun kolistelee perkelettä jossain umpikujassa. Tätä samaa saattaa sattua hänen kotonaankin. Mutta on kyllä muuttanut tosi usein, että epäilen että mielessä on jonkinlainen kuvitelma siitä missä on mutta se on joku vanhempi paikka.

Yhtäläisyytenä, vaikken uskokaan unissakävelyyn, hän on lapsena kävellyt unissaan. Kerran teininä jopa alusvaatteilla ulos talvella.

Alakerran naapuri oli päästänyt heille sitten nukkumaan. On myös pissannut varhaisteininä isänsä tietokoneen päälle. Et ei kai sitä unissakävelyä voi pois sulkea. Hereillä tuntuu kuitenkin olevan siinä vaiheessa kun vessaan ohjataan.

Ap