Uskonnon uhrin auttaminen
Veljeni hurahti uskoon muutama vuosi sitten. Hänellä on korkeakoulututkinto, mutta hän päätti jättäytyä työelämän ulkopuolelle tutkiakseen raamattua. Hän erosi myös kirkosta ja kuuluu nykyisin johonkin kristalliseen lahkoon. Lapsuudenkodista tämä uskovaisuus ei tule.
Minua ahdistaa seurata tätä kehitystä. Ennen niin avoin ja älykäs henkilö on muuttunut vuosien varrella todella vanhoilliseksi. Emme jaa enää mitään arvoja keskenämme. Esimerkiksi hänen näkemyksensä mukaan mies on perheen pää ja naisilla ei ole kotona mitään sanavaltaa, vain uskovaiset ovat hänen perhettään jne. Kaikki ”normaalit” keskusteluyritykset muuttuvat raamattusaarnaksi.
Järkyttävää seurata sivusta, kuinka ihminen voi muuttua täysin tuntemattomaksi uskonnon takia. Haluaisin auttaa, mutta en tiedä miten. Jotenkin minusta tuntuu myös siltä, että veljeni ei ole onnellinen tässä nykyisessä tilassaan.
Kuulisin mielelläni muiden vastaavia tarinoita. Onko minulla ulkopuolisena mahdollista auttaa lahkosta irtaantumisessa?
Kommentit (4)
Mikä lahko? Voi olla, että et vain tajua...
Ennen kuintuomitset veljesi uskontoa, niin pyri pitämään yhteys veljeesi kunnossa. - Uskonto on tässä kohtaa osittain kulissi, jonka kautta on turhauttavan helppo vetää yhtäläisyysmerkkejä, että X tekee niin tai noin koska uskonto. Tietysti varmaan jotkut tekeekin, mutta moni ns. uskovainen osaa toimia ja käyttäytyä ns. rationaalisesti ja järjellä ajatellen.
Ei kuulosta kovin kristilliseltä touhulta. Eikai Koivuniemen Maitobaariin ole liittynyt? Siellähän naisten oltava laihoja kotiorjia. Tai Lasarus-veljiin?
Eipä sitä voi lahkosta irti saada kun kuulua tahtoo. Aivopesty selvästi. Toivottavasti alkaa itse ajatella. Usko ei vaadi tuollaista käytöstä, usko Jeesukseen on hyvä asia.
Vaikea häntä on auttaa jos hän itse kokee ettei tarvitse apua.