Työkkäri/toimeentulo ja oma sairaus
Minä olen mt-ongelmainen(monta päällekkäin) ja ollut koko elämäni sekä työkyvytön(enkä siis ole ollut töissä). En kuitenkaan koskaan ole kyennyt terapiaan, vaikka jotain pientä kokeilua on ollut vuosien mittaan, mutta sitä ei näemmä lasketa. Joten virallisesti olen työkykyinen. Nyt myös omat vanhempani ovat sairastuneet, toinen henkisesti niin että ei edes ole kaikki valot vintillä, enkä tiedä riittääkö alennettu toimeentulotuki enää, jos minun pitää auttaa heitä. Muutenkin saatan joutua pyörittelemään heidän rahojaan oman tilini kautta, jos he haluavat maksaa jotain kuten matkat, ja mehän tiedämme että kaikki lisätty raha vähennetään minun tuloistani joten plus miinus nolla. Joten tässä nyt mietin että onko minun tilanteessa mitenkään mahdollista saada tehdä tai osallistua johonkin kevyeen harvoin tapahtuvaan työhön ja saada työkkäritukea. Mikä on vähin mitä minulta vaaditaan? Olen myös aika hyvä englannissa, joten voisin tehdä pieniä kääntäjähommia heidän kauttaan, jolloin minun ei tarvitsisi kovin usein lähteä erikseen jonnekin. Mutta virallista koulutusta minulla ei ole. Olen alunperin datanomi vuodelta miekka ja kirves, mutta nuo asiat päivittyy niin kovaa tahtia että omat tietoni ovat outdated.
Kommentit (20)
Anteeksi mutta en ymmärrä, miksi sinun pitää niitä rahoja oman tilisi kautta pyöritellä?
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttava työtoiminta
Mitä tämä voisi olla käytännössä helpoimmillaan? Olen kahdesti osallistunut siihen, mutta jopa 2 krt viikossa oli liikaa ja sain burn outin noin 2 kuukaudessa. Minulta kun puuttuu kaikki työkalut hallita ja käsitellä stressiä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi mutta en ymmärrä, miksi sinun pitää niitä rahoja oman tilisi kautta pyöritellä?
Esimerkiksi joku aika sitten vanhempani pyysi minua heti tulemaan auttamaan joten jouduin ottamaan taksin ja hän sitten maksoi minulle sen summan takaisin myöhemmin. Ap
Kuntouttavaan työtoimintaan ainakin on mahdollisuus ja siinä taitaa minimi olla yksi päivä viikossa, 4 tai 6 tuntia.
Raha-asioiden suhteen pääsette kuitenkin huomattavasti helpommalla kun menette vanhempiesi kanssa pankkiin ja hommaatte sinulle tilinkäyttöoikeuden jolloin voit hoitaa heidän raha-asiansa suoraan heidän tililtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi joku aika sitten vanhempani pyysi minua heti tulemaan auttamaan joten jouduin ottamaan taksin ja hän sitten maksoi minulle sen summan takaisin myöhemmin. Ap
No otat nuo summat käteisenä? Tai perillä se paikalle saapumaan vaatinut vanhempi on pankkikortin kanssa pihassa ja maksaa taksin? Otatte sinulle rinnakkaiskortin vanhempiesi tiliin jolla voit maksaa heistä aiheutuvia kuluja?
Valitettavasti se nyt on sillä lailla että jos ei ole millään muotoa edes sen vertaa työkykyinen että kerta viikossa jossain seisoskelu on liikaa niin ei kuulukaan olla oikeutettu työttömyysturvaan.
Teet vaan kuten työkkäri käskee. Kaikenlainen oma-aloitteellisuus katsotaan sinulle epäedulliseksi ja menetät tuet ja joudut karenssiin.
Voit hakea vanhempiesi omaishoitajaksi, niin saat hiukan rahaa siitä, vaikka ei se paljon ole.
Vanhempasi voivat antaa sinulle tilinkäyttöoikeuden, niin sinun ei tarvitse pyöritellä heidän maksujaan oman tilisi kautta, se on paljon kätevämpää.
Jos olet niin sairas ettet kykene terapiaankaan, niin tuskin olet työkykyinen. Miten olisi työkokeilu? Sen tarkoitus on selvittää työkykyäsi ja kokeilun tulos voi myös olla se, että et pysty työhön.
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttavaan työtoimintaan ainakin on mahdollisuus ja siinä taitaa minimi olla yksi päivä viikossa, 4 tai 6 tuntia.
Tosiasiassa näitä tällaisia paikkoja, jonne noin vähiä tunteja pääsee tekemään, on minimaalinen määrä. Riippuu paljolti, kuinka hyvin kykenet perustelemaan asiaa virkailijoille ynnä muille. Varaudu ottamaan painavat perustelut käyttöön. Lakikaan ei anna suoraa suuntaa tässä asiassa.
Monet olettavat vähintään 6h/4pvä/vko. Mikä on usein absurdia, sillä kaikissa pilipalipaikoissa ei edes riitä tekemistäkään tuolle ajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta tämä ei vaikuta sinun tukiisi mitenkään, luulin että se oli ongelma. Tililläsi ei tässä kohtaa kuitenkaan ole mitään ylimääräistä rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Teet vaan kuten työkkäri käskee. Kaikenlainen oma-aloitteellisuus katsotaan sinulle epäedulliseksi ja menetät tuet ja joudut karenssiin.
Ap ei ole työkkärin asiakas tällä hetkellä vaan saa leikattua toimeentulotukea. Päästäkseen takaisin työttömyysturvan piiriin hänen olisi siis täytettävä työssäoloehto tai osallistuttava aktivointitoimeen mutta hänhän jo kertoi ettei kykene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiasiassa näitä tällaisia paikkoja, jonne noin vähiä tunteja pääsee tekemään, on minimaalinen määrä. Riippuu paljolti, kuinka hyvin kykenet perustelemaan asiaa virkailijoille ynnä muille. Varaudu ottamaan painavat perustelut käyttöön. Lakikaan ei anna suoraa suuntaa tässä asiassa.
Monet olettavat vähintään 6h/4pvä/vko. Mikä on usein absurdia, sillä kaikissa pilipalipaikoissa ei edes riitä tekemistäkään tuolle ajalle.
Vuosin toimettomuuden jälkeen ei ole mitenkään epätavallista että kuntouttava työtoiminta aloitetaan yhdellä päivällä viikossa, ainoa tavoite on saada ihminen pois kotoaan ja palveluiden piiriin. Päiviä lisätään pärjäämisen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun vanhemmat taitaa olla iso stressinlähde? Miksi koet, että sun pitää auttaa vanhempiasi omalla kustannuksella ja yli varojesi (aika, henkinen hyvinvointi ja talous)?
Vanhemmille ulkopuolinen edunvalvoja, joka huolehtii raha-asiat. Silloin ei käy niin, että mielenterveysongelminesi menet sössimään heidänkin asiansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun vanhemmat taitaa olla iso stressinlähde? Miksi koet, että sun pitää auttaa vanhempiasi omalla kustannuksella ja yli varojesi (aika, henkinen hyvinvointi ja talous)?
Taidan olla kasvanut silleen - terapeutiksi heille. Siitä lienee johtuu omatkin ongelmani. Mutta heillä ei ole ketään muuta. Jotenkin sosiaalisesti rajoittuneita jolloin omasta lapsesta tulee se tuki ja kaveri. Ja nyt tuntuu myös entistä vahvemmin että myös vanhempi. Minä tiedän vallan hyvin miltä tuntuu kun jää yksin vaikeaan paikkaan niin jotenkin sitä ei halua tehdä samaa toiselle vaikka tämä olisikin kohdellut väärin. Ja kun olen työtön niin koen että vähintään minun pitäisi auttaa että en ihan hyödytön ole. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuosin toimettomuuden jälkeen ei ole mitenkään epätavallista että kuntouttava työtoiminta aloitetaan yhdellä päivällä viikossa, ainoa tavoite on saada ihminen pois kotoaan ja palveluiden piiriin. Päiviä lisätään pärjäämisen mukaan.
Niin, teoriassa. Ap:n kannattaa tietenkin vedota sairauksiinsa lausuntojen kera, ja vaatia vain yhtä päivää. Mutta on monia, joilta työkkäri on vaatinut useaa päivää viikossa, vaikka lain kevyt ohjeistus on _kaikille_ vähintään 1 pvä/vko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta tämä ei vaikuta sinun tukiisi mitenkään, luulin että se oli ongelma. Tililläsi ei tässä kohtaa kuitenkaan ole mitään ylimääräistä rahaa.
Eikös kaikki tuleva raha lasketa tuloiksi, vaikka kyseessä olisikin velan maksu?
Sinun pitää päästä työkyvyttömyyseläkkeelle!
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeelle päästäkseen pitäisi ensin olla edes saikulla ja ap ei ole sitäkään kun ei suostu noudattamaan hoitosuunnitelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeelle päästäkseen pitäisi ensin olla edes saikulla ja ap ei ole sitäkään kun ei suostu noudattamaan hoitosuunnitelmaa.
Olen ollut saikulla tietenkin muutamaan otteeseen noiden terapia kokeilujen tai sen tyyppisten aikana, mutta minä en henkisesti kestä niiden asioiden käsittelyä edes yrittämällä ja siksi ne loppuu aina lyhyeen. Kyse siis ei tahdon puutteesta. Yleensä kun vetelen viimeisiä päiviä niin koko kämppäni on kuin kaatopaikka enkä jaksa tehdä ruokaa tai käydä suihkussa. Lääkkeetkään eivät auttaneet. Asia alkaa paranemaan muutaman kuukauden päästä kun olen katkaissut hoidon. Ap
Kuntouttava työtoiminta