Hidas vävy nolottaa
Eilen vietimme juhlia sukulaisten kanssa ja tunsin melkoista myötähäpeää vävyni hitaudesta. Hän ei osallistu minkäänlaiseen keskusteluun ja jos häneltä kysytään suoraan jotain hän tuijottaa " tyhjyyteen" aivan kun ei ymmärtäisi kysymystä. Vastaus viipyy ja viipyy ja sitten hän vastaa hyvin lyhyesti töksähtäen.
Kommentit (14)
Miksi tunnet häpeää vävysi tekemisistä?
No voi että. Koita kestää. Tyttäresi on hänet valinnut.
Jospa häntä jännittää juhlat? Miettii kovasti, mitä sanoa, koska anoppinsa on arvosteleva täydellisyys?
Onko tyttäresi myös hidas? Useinhan puolisot ovat löytäneet sielunkumppaninsa kaltaisestaan. Oletko itse hidas? Hitaus on usein periytyvää.
Kilpirauhasen vajaatoiminta mahdollista.
Itsellä oli hoitamaton ja suutuin, kun aina keskeytettiin. Mielestäni puhuin normaalisti, mutta muut miettivät, kävisivätkö sanojeni välillä kahvilla vai vessassa. Tyroksiin auttoi.
kyse voi olla sosiaalisten tilanteiden pelosta tai jostain ahdistuksesta, jos porukkaa on enemmän/vieraita?? Ei se tarkoita että hän olisi tyhmä. Ehkä kahden kesken tyttäresi kanssa osaa keskustella.
Ihmisten pitää antaa olla omanlaisiaan. Minua ei todellakaan häiritse "hitaat". Eiväthän he ketään loukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Eilen vietimme juhlia sukulaisten kanssa ja tunsin melkoista myötähäpeää vävyni hitaudesta. Hän ei osallistu minkäänlaiseen keskusteluun ja jos häneltä kysytään suoraan jotain hän tuijottaa " tyhjyyteen" aivan kun ei ymmärtäisi kysymystä. Vastaus viipyy ja viipyy ja sitten hän vastaa hyvin lyhyesti töksähtäen.
Jos hän on perhepiirissä ns. normaali, kyseeessä saattaa olla sosiaalisten tilanteiden pelko. Itse kärsin siitä ja käyttäydyn juuri kuten vävysi jos ympärillä on paljon ihmisiä. Kaikki energia menee jännittämiseen ja aivoissa ei riitä enää kapasiteettia muodostaa mielipidettä mistään.
Tuo vävy on varmasti ihana ihminen. Minulla on ystävä, joka käyttäytyy isommassa porukassa juuri noin. Hän on mielestäni keskivertoa älykkäämpi, hänellä on kylläkin todettu asperger. Kahdenkesken juttu luistaa ja on nokkela ja huumorintajuinen.
Hyi millainen anoppi olet.
Itse kunnioitan lasteni valintoja. Jos lapsen puoliso ei ole puheliasta sorttia, se ei ole vika.
Suurempana ongelmana ja myötähäpeän aiheuttajina näen ihmiset, jotka eivät saa pidettyä mitään hampaidensa takana ja harkitsemattomat ajatukset putoilevat suusta sitä mukaa kuin ne syntyvät.
Minua häiritsee suupaltti anoppi. Kaikki mitä kerrot menee eteenpäin ja yleensä muunneltuna vähän jännemmäksi. Tuon kun tiedän niin osaan olla hiljaa hänen seurassaan. Ehkäpä vävysi ajattelee samoin?
Mua arvostellaan myös anopin ja kälyn puolelta hitaudesta. Eipä kiinnosta olla nopea tekemään asioita heidän käskyjensä ja arvomaailmansa mukaan, koska haluan elää itseni näköistä elämää. Olen nopea tekemään asioita, jotka kiinnostavat itseäni ja jotka ovat vahvuuksiani. Anna vävysi olla rauhassa ja hanki terve itsetunto, niin pääset eroon häpeästä ja toisen ihmisen arvostelemisesta. Se on tie onneen ja hyviin ihmissuhteisiin.
Ymmärrän. Mutta tyttäresi ilmeisesti rakastaa häntä ehdoitta vai onko hän maininnut asiasta mitään?