Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voinko saada tässä tapauksessa opintotukea?

Vierailija
28.07.2018 |

Kelastahan se selviää mutta aika pitkät käsittelyajat. Olen automaattisesti ajatellut, että saan opintotukea ja sitä kautta opintolainaa mutta nyt aloin miettimään, että olenko ylipäätään oikeutettu enää opintotukeen.

Olen aloittanut alemman korkeakoukoulututkinnon ennen v. 2014. Olen tähän ja tätä ennen käyttänyt kaikki tukikuukaudet loppuun eli en ole enää oikeutettu opintotukeen. Nyt syksyllä aion kuitenkin suorittaa tämän alemman korkeakoulututkinnon loppuun ja lisäksi aloitan toiset opinnot alempi+ ylempi korkeakoulu.

Enkö tällöin saa uudet tukikuukaudet käyttöön, siis tähän ylempäään tutkintoon? Voisin mahdollisesti nämä ylempään tutkintoon oikeuttavat tuet käyttää alempaan tutkintoon?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelasta se selviää ihan kysymällä, aikaa menee muutama minuutti.

Vierailija
2/13 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni saat opintotukea ehkä sitten, kun olet tekemässä ylempää vaihetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit saada ainakin lyhyeksi aikaa.

Vierailija
4/13 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
5/13 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi. Maksimimäärä tukikuukausia kun on käytetty (yli 50), niin ei niitä lisää voi saada.

Vierailija
6/13 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vuotta 2014 oli vain könttämäärä tukikuukausia, ei samaan tapaan alempaan ja ylempään tutkintoon korvamerkittyjä kuin nykyään. Jos ne on kaikki loppu (70 kuukautta), niin ne on loppu. Vuonna 2014 aloittaessani toista tutkintoa sain 9 uutta kuukautta sitä varten, mutta tietääkseni sitäkään määrää ei enää saa.

Vierailija
7/13 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi saada lisäaikaa jos opintoja puuttuu maksimissaan 75 opintopistettä. Ilmeisesti vuoden verran voi opiskella myös toimeentulotuella.

Vierailija
8/13 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.kela.fi/opintotukiaika-useita-korkeakouluopintoja

Google.... 🙄

Olen Kelan sivut tutkinut ja mm. nämä vastaavat keskustelut mutta ei silti omaa tilannetta avannut. En ole tätä aiempaa tutkintoa vielä saanut loppuun. Ap 

Vierailija
9/13 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et voi. Maksimimäärä tukikuukausia kun on käytetty (yli 50), niin ei niitä lisää voi saada.

Mutta ylempään tutkintoon saisin ilmeisesti kuitenkin lisää tukea, koska aiempi tutkintoni oli vain alempi korkeakoulututkinto. Jossakin keskustelussa taas oli, että voin nämä ylempään tutkintoon saadut tuet käyttää myös jo kandivaiheessa. Ap

Vierailija
10/13 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen vuotta 2014 oli vain könttämäärä tukikuukausia, ei samaan tapaan alempaan ja ylempään tutkintoon korvamerkittyjä kuin nykyään. Jos ne on kaikki loppu (70 kuukautta), niin ne on loppu. Vuonna 2014 aloittaessani toista tutkintoa sain 9 uutta kuukautta sitä varten, mutta tietääkseni sitäkään määrää ei enää saa.

En ole käyttänyt viel tätä 70 tukikuukautta, vaan vasta tämän 50. Ap

Vierailija
11/13 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro tilanne ja kysy oletko mahdollisesti oikeutettu johonkin muuhun tukeen kuin opintotuki. En tiedä tekisinkö itse kuitenkin ensin hakemuksen siitä  opintotuesta, kerta niitä tukikuukausia kuitenkin on jäljellä?

Vierailija
12/13 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro tilanne ja kysy oletko mahdollisesti oikeutettu johonkin muuhun tukeen kuin opintotuki. En tiedä tekisinkö itse kuitenkin ensin hakemuksen siitä  opintotuesta, kerta niitä tukikuukausia kuitenkin on jäljellä?

Olen tottakai tehnyt hakemuksen mutta aloin vain miettimään ennen päätöksen saamista, että voikohan sittenkin olla niin etten saakaan lisää näitä kuukausia. Ap 

Vierailija
13/13 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi saada lisäaikaa jos opintoja puuttuu maksimissaan 75 opintopistettä. Ilmeisesti vuoden verran voi opiskella myös toimeentulotuella.

Ei kai kela voi estää opiskelua toimeentulotuella? Parempi maata sohvalla, juoda viinaa ja syrjäytyä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi viisi