Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko pahasta ientulehduksesta toipua antibiootilla?

Vierailija
28.07.2018 |

Mulle tapahtui outo juttu. Ikenet ovat vuotaneet verta harjatessa ja lankaa käyttäessä, ientulehdus on ollut krooninen. Olen käynyt putsauttamassa hampaat kaksi kolme kertaa vuodessa.

Nyt tapahtui sitten outo juttu. Söin ihan muuhun vaivaan pitkän antibioottikuurin ja kas, ikenet eivät enää vuoda verta. Kuurista on aikaa jo pari kuukautta ja ikenet eivät vieläkään ole vuotaneet.

Voiko siis antibiootit vaikuttaa myös ikeniin? Anteeksi, kun nyt tyhmiä kyselen mutta en kehdannut hammaslääkärillekään soittaa.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko ketään asiasta perilläolevaa palstailemassa?

Vierailija
2/15 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensähän antibiootit ovat tietyntyyppisiin tulehduksiin omansa mutta jonkinlainen yleisteho kaikilla on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ientulehdukseen määrätäänkin antibiootteja....

Vierailija
4/15 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta ei samoja mitä esim. korvatulehdukseen tai virtsatietulehdukseen. Kuten sanoin, jonkinlainen yleisteho kaikilla on mutta usein vakavissa tulehdustapauksissa joudutaan testailemaan useampaakin eri bakteeriin vaikuttavaa antibioottia.

Vierailija
5/15 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy, ap, hammaslääkäriltäsi, äläkä täältä!

Vierailija
6/15 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuo varmasti on mahdollista. Etenkin jos sinulla on ollut joku paikka mihin et ole pääsyt langalla tai harjalla käsiksi, ja antibiootti on sattunut olemaan juuri siihen bakteeriin tepsivä.

Vierailija
7/15 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli toinen puoli suusta todella kipeänä. Vikaa ei löytynyt hammaskuvista eikä muutenkaan. Sain antibioottikuurin ja paranin. Puolen vuoden päästä ikenestä alkoi tulla nestettä. Menin hammaslääkäriin ja nyt vika näkyi jo kuvissakin. Hampaan sisällä / juuressa oli tulehdus. Hammas poistettiin ja sen jälkeen ei ole enää vaivannut.

Milloin sulla on hampaat kuvattu viimeksi?

Vierailija
8/15 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä antibiootti rauhoittaa ientulehduksen joksikin aikaa mutta ei tietysti poista ongelman aiheuttajaa.

Ientulehdus on hammaskiven tekosia ja edetessään syvemmälle ientaskuun aiheuttaa jopa hampaan heiluvuutta.

Pitkälle edenneenä eli parodontiittina voi johtaa hampaan poistoon.

Käy siis edelleen hammaslääkärin tai suuhygienistin suosittelemin väliajoin poistattamassa hammaskiveä ja tee kotihoito huolella vaikkei verenvuotoa nyt ole.Nyt on hyvä ajankohta jopa tehostaa hammasvälien puhdistusta kun ne eivät vuoda.

Vierailija
9/15 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta Clas Ohlsonilta Waterpik-niminen hammasvälinpuhdistaja. Et kadu.

Vierailija
10/15 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy, ap, hammaslääkäriltäsi, äläkä täältä!

Niin pitääkin, kun on seuraava tapaaminen. Mä vaan ihmettelen, että koska mulla on ollut tämä vaiva jo kauemmin niin kuitenkaan siihen ei ole antibiootteja määrätty. Eikö se sitten ole ollut liian paha, että antibiootteja olisi tarvittu - en tiedä.

Mutta kuten sanoin, niin tämä nyt on niin höhlä kysymys että ajattelin aloittaa täätä missä saa kysellä tyhmiä. Ja jos joku olisi sattunut asian kanssa tekemisiin.

Mun antibiootti oli itse asiassa punkin puremaan.

Vierailija
11/15 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli toinen puoli suusta todella kipeänä. Vikaa ei löytynyt hammaskuvista eikä muutenkaan. Sain antibioottikuurin ja paranin. Puolen vuoden päästä ikenestä alkoi tulla nestettä. Menin hammaslääkäriin ja nyt vika näkyi jo kuvissakin. Hampaan sisällä / juuressa oli tulehdus. Hammas poistettiin ja sen jälkeen ei ole enää vaivannut.

Milloin sulla on hampaat kuvattu viimeksi?

Tämän vuoden puolella. Kaikki oli ihan ok.

Vierailija
12/15 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ientulehdus johtuu? Käyn vuoden välein poistattamassa hammaskiven ja silti mulla on aina ylähampaissa ientulehdus. Mulla on öisin narskutuskisko ja olen varma että se aiheuttaa jotain bakteereja suuhun vaikka puhdistan sitä jatkuvasti.

Vierailija
13/15 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ei samoja mitä esim. korvatulehdukseen tai virtsatietulehdukseen. Kuten sanoin, jonkinlainen yleisteho kaikilla on mutta usein vakavissa tulehdustapauksissa joudutaan testailemaan useampaakin eri bakteeriin vaikuttavaa antibioottia.

En tainnut nimetä valmistetta joten miksi lätiset itsestäänselvyyksiä?

Vierailija
14/15 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä ientulehdus johtuu? Käyn vuoden välein poistattamassa hammaskiven ja silti mulla on aina ylähampaissa ientulehdus. Mulla on öisin narskutuskisko ja olen varma että se aiheuttaa jotain bakteereja suuhun vaikka puhdistan sitä jatkuvasti.

Ruokavalio kuntoon.

Vierailija
15/15 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä antibiootti rauhoittaa ientulehduksen joksikin aikaa mutta ei tietysti poista ongelman aiheuttajaa.

Ientulehdus on hammaskiven tekosia ja edetessään syvemmälle ientaskuun aiheuttaa jopa hampaan heiluvuutta.

Pitkälle edenneenä eli parodontiittina voi johtaa hampaan poistoon.

Käy siis edelleen hammaslääkärin tai suuhygienistin suosittelemin väliajoin poistattamassa hammaskiveä ja tee kotihoito huolella vaikkei verenvuotoa nyt ole.Nyt on hyvä ajankohta jopa tehostaa hammasvälien puhdistusta kun ne eivät vuoda.

Mä olen nyt langannut enemmän, kun ei satu. Käytän lankaan myös ruokailujen jälkeen pariin välikköön, minne tiedän aina jäävän jämiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi seitsemän