Erityisherkkyys on niin yleistä että onko se lopulta kovinkaan "erityistä"
https://fi.wikipedia.org/wiki/Erityisherkkyys
"noin viidesosa ihmisistä on hermostoltaan erityisen herkkiä"
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän suurin osa "erityisherkistä" ole itsediagnosointeja ja sillä oikeutetaan oma käytös etenkin epämielyttävissä tilanteissa. Lapsille sitten "diagnosoidaan" kun ei jakseta tapella lapsen kanssa. "Veeti on katso erityisherkkä, hän ei voi pitää haalareita kun niiden materiaali ei sovi hänelle" sen jälkeen kun Veeti on heittänyt haalarit pois kun kiukuttaa.
Miten niin itsediagnooseja? Ei erityisherkkyyttä lääkärissäkään diagnosoida, siitä ei sairaslomaa irtoa. Laiskan lorvikatari.
Meinaan että menee samaan sarjaan kuin muut "diagnoosit" joilla saadaan vältellä jotain
- "Olen allerginen kalalle"
- "Kurjaa. Mitä oireita saat?"
- "Ei kun en vaan pidä sen mausta"
Ai että mua ärsyttää nämä itsensä erityisherkäksi tituleeraavat vain koska ”olen niin kauhean empaattinen” ja ”itken niin herkästi” ja koska ”olen nyt vaan sellainen ainutlaatuinen kedon kukka”.
Voe saatana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005772111.html
Muu on kitinää.
Tämä!
Erityisherkkyys voi ilmetä ilman mitään sairauksia. Se on ominaisuus ihmisessä, ei sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erityisherkkä on eräänlainen muotijuttu, ihan samoin kuin kilpirauhasen vajaatoiminta ja asperger ja mitä näitä nyt onkaan.
TIEDÄN ja uskon ja ymmärrän, että on olemassa ihmisiä joita oikeasti vaivaa nämä jutut, mutta on myös niitä joilta aina löytyy omadiagnosoituna ihan mikä tahansa mitä sillä hetkellä mediassa tuodaan esiin.
Ja noita ennen joka toisella oli ADHD, tainnut toi trendi vähän hiipua.
No höpö höpö.
Vierailija kirjoitti:
Ai että mua ärsyttää nämä itsensä erityisherkäksi tituleeraavat vain koska ”olen niin kauhean empaattinen” ja ”itken niin herkästi” ja koska ”olen nyt vaan sellainen ainutlaatuinen kedon kukka”.
Voe saatana.
Olet selvästi moniongelmainen ilman mitään erityisiä herkkyyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005772111.html
Muu on kitinää.
Tämä!
Erityisherkkyys voi ilmetä ilman mitään sairauksia. Se on ominaisuus ihmisessä, ei sairaus.
Ei Asperger ole sairaus. Se on ”erilaisuutta”, oireyhtymä - mutta diagnosoitavissa olevaa erilaisuutta.
Eh on mielentila ja päätös olla reppana. Jos se vaikuttaa _oikeasti_ työkykykyyn ja muuhun, se on autismia. Deal with it.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voe saatana.
Olet selvästi moniongelmainen ilman mitään erityisiä herkkyyksiä.
Erityisherkkäkö se siellä pahoitti mielensä?
Ihmiset eivät ole täydellisiä. Sanoisin, että erittäin monilla on jonkinasteisia "häiriöitä", jotka eivät vaikeuta elämää silloin kun elämä ei mene liian vaativaksi. Stressi on se tekijä, joka tuo esille kunkin heikkoudet ja näille sitten etsitään erilaisia diagnooseja. Tarpeeksi pitkälle kun mennään, niin joka ikisellä on joku häiriö. 20% mielialahäiriöitä, 20% autismin kirjon häiriöitä, 20% neurologisia adhd tyyppisiä häiriöitä, 20% persoonallisuushäiriöitä ja loput sitten kärsivät hormonien epätasapainosta, (murrosikä, vaihdevuodet yms.) allergioista, erityisherkkyydestä, muista sairauksista jne. Nyky-yhteiskunnassa on niin kovat paineet, että vain pieni osa selviytyy läpi elämän ilman liiallista stressiä.
Olen diagnosoinut yhden ystäväni erityisherkäksi. Hän eroaa muista selkeästi. Hän ei valita, tai tiedä itse olevansa erityisherkkä, mutta käyttäytyy selkeästi sen mukaan. Hän viitsii lisätä ja vähentää vaatteita jopa pilvien mukaan. Jopa välivaatteita. Hän ei kestä kuumuutta eikä kylmyyttä, eikä saumoja yms. Hänellä on hirveä työ löytää vaatteita ja kun löytää, kuin ei luovu sopivan tuntuisesta vaikka se näyttäisi miltä. Hän menee sekaisin, jos kaksi ihmistä puhuu hänelle samaan aikaan. Yms. Hän on ihan normaali ja pärjäävät, mutta näkee valtavadti vaivaa, että tuntisi olonsa hyväksi.
Hänelle vaatteiden saumat tuntuvat, kuin meille kivi kengässä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset eivät ole täydellisiä. Sanoisin, että erittäin monilla on jonkinasteisia "häiriöitä", jotka eivät vaikeuta elämää silloin kun elämä ei mene liian vaativaksi. Stressi on se tekijä, joka tuo esille kunkin heikkoudet ja näille sitten etsitään erilaisia diagnooseja. Tarpeeksi pitkälle kun mennään, niin joka ikisellä on joku häiriö. 20% mielialahäiriöitä, 20% autismin kirjon häiriöitä, 20% neurologisia adhd tyyppisiä häiriöitä, 20% persoonallisuushäiriöitä ja loput sitten kärsivät hormonien epätasapainosta, (murrosikä, vaihdevuodet yms.) allergioista, erityisherkkyydestä, muista sairauksista jne. Nyky-yhteiskunnassa on niin kovat paineet, että vain pieni osa selviytyy läpi elämän ilman liiallista stressiä.
Ellei selkeää näyttöä ja mahdollisuutta diagnosoitiin (työkyky, ihmissuhteet etc), ovat nuo kaikki normaalia elämää ja tarpeettomia edes mainita.
Vierailija kirjoitti:
Olen diagnosoinut yhden ystäväni erityisherkäksi. Hän eroaa muista selkeästi. Hän ei valita, tai tiedä itse olevansa erityisherkkä, mutta käyttäytyy selkeästi sen mukaan. Hän viitsii lisätä ja vähentää vaatteita jopa pilvien mukaan. Jopa välivaatteita. Hän ei kestä kuumuutta eikä kylmyyttä, eikä saumoja yms. Hänellä on hirveä työ löytää vaatteita ja kun löytää, kuin ei luovu sopivan tuntuisesta vaikka se näyttäisi miltä. Hän menee sekaisin, jos kaksi ihmistä puhuu hänelle samaan aikaan. Yms. Hän on ihan normaali ja pärjäävät, mutta näkee valtavadti vaivaa, että tuntisi olonsa hyväksi.
Hänelle vaatteiden saumat tuntuvat, kuin meille kivi kengässä.
Autisti.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaiset ihmiset ovat niitä, jotka ihan periaatteesta kiertävät lääkärit kaukaa, vaikka miten pahasti kroppa ja pää oireilisivat.
Heikkoudelle on keksitty uusi mediaseksikäs sana.