Patti kitalaessa ollut jo pitkään, pelkään suusyöpää
Kuulin viime viikolla ensimmäistä kertaa suusyövästä ja siitä se ajatus sitten lähti. Minulla on ollut kitalaessa, siinä ”keskiviivan” kohouman vieressä heti oikealla nuppineulanpään-herneen kokoinen patti jälkikäteen ajateltuna varmaan vuoden. Ikään kuin finni. Ei juurikaan erotu silmällä kun on samansävyinen punainen kuin muukin kitalaki. Koskettaessa on vähän arka. En ole aiemmin tajunnut pitää sitä oikein minään ja nyt pelkään että on liian myöhäistä. Pääsenköhän nopeammin tutkimuksiin tavalliselle lääkärille vai hammaslääkärille?
Mihinkään suusyövän riskiryhmään en kyllä kuulu. Olen 23-vuotias nainen ja en ole tupakoinut tai nuuskannut koskaan. Mutta en saa tätä pelkoa päästäni.
Kommentit (10)
Olisit jo kuollut jos syöpä olis. Tai muuten huonovointinen.
Jos sulla olisi ollut oikeasti pahanlaatuinen kasvain kitalaessa vuoden, olisit jo kuollut. Sen verran ärhäköitä nuo kasvaimet on ilman hoitoa. Kuulostaa kystalta, eli ei hätää. Käy näyttämässä knk-lääkärille, jos vaivaa.
Kannattaa käydä näyttämässä, hammaslääkäri on oikea osoite.
Vaikea kommentoida mitään, koska en näe pattia. Jos minulla olisi tuollainen, niin varaisin näyttöajan yksityiselle suukirurgille. Hän osaa sitten ohjata eteenpäin, jos on tarve. T: hammashoitaja
Itse huomasin patin ja se oli nimenomaan patti ei mikään näppylä, suht takana kitalaessa. Jonkun verran huolestuin koska tuntui aika uudelta. Sitä tuli välillä peilailtua ja katsottua ja kielellä kokeiltua ettei kasvaisi. Aika samalta tuntui. Menin pari kk myöhemmin hammaslääkärille ja hän ei nähnyt siinä mitään ihmeellistä, se oli saman värinen kuin muu kitalaki eikä pinnassa ollut mitään hälyyttävää. Kaksi vuotta myöhemmin se on siellä yhä ihan samanlaisena, joten oikeassa varmasti oli.
Suuhun nyt tulee vaikka mitä näppylöitä jne. Ja jos sulla on ollut tuo vuoden tuollaisena, niin en kyllä hirveästi huolestuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea kommentoida mitään, koska en näe pattia. Jos minulla olisi tuollainen, niin varaisin näyttöajan yksityiselle suukirurgille. Hän osaa sitten ohjata eteenpäin, jos on tarve. T: hammashoitaja
Miksi suukirurgille? Eikö limakalvosairauksien ehml olisi sopivampi?
Kuinkahan nopeasti sinne hammaslääkäriin pääsee?
- Ap
Itse työskentelen paljon suusyöpäpotilaiden kanssa, joten tiedän aiheesta paljon ja usko pois: se ei ole syöpä. Knk-lääkärit hoitaa myös suusyöpäpotilaita, joten hakeudu sellaiselle. Myös hammaslääkäri käy, mutta niille on vaikeampi/hitaampi päästä.
T. 3
Syylä? Suuseksistä tulee.