Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Täysiaikaisen työn lyhentäminen osa-aikaiseksi alentuneen työkyvyn vuoksi - soveltuuko osa-aikainen sairausloma?

Vierailija
24.07.2018 |

Olen yrittänyt selvittää voiko olla oikeus johonkin Kelan sairaspäivärahaan jos joutuu lyhentämään työaikaa, koska ei pysty tekemään täysiä päiviä. Varsinaista sairauslomaa ei kuitenkaan ole ollut, kun työkykyä kuitenkin on. En oikein nopeasti hakemalla löytänyt tietoa voiko tällaisessa tilanteessa saada Kelalta jotain hyvitystä osittaisesta työkyvyttömyydestä. Osa-aikainen sairausloma tuntuu olevan työkalu silloin, kun on oltu pitkään sairauslomalla ja palataan hissuksiin töihin.

Onko kellään ollut tilannetta, ettei pysty enää kokonaisiin työpäiviin ja on neuvotellut työnantajan kanssa siirtymisestä 7,5h päivistä 6h päiviin? Kun kyse ei ole kuitenkaan mukavuudenhalusta vaan alentuneesta työkyvystä, niin jääkö tuo palkanalennus kokonaan itse kärsittäväksi vai voiko tähän saada jotain tukea? Kyseessä on toimistotyö, jota voi tehdä joustavin työajoin ja osittain myös etänä ja työkyvyn alentumisen syynä masennus.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras mennä lääkärin kautta. Jos itse haluat alentaa työaikaa niin silloin kela ei korvaa mitään.

Vierailija
2/3 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin kautta osa-aikasaikulle. Ei tartte olla pohjalla pitkää sairaslomaa, jotta sille pääsee, mutta ilman lääkärintodistusta ei osa-aikasaikulle pääse. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa-aikaisen päivärahan edellytyksenä näyttäisi olevan että työaikaa lyhennetään 40%. Ihan noin kovaan lyhennykseen ei ole kuitenkaan tarvetta. Mutta toisaalta eipä tuo 20% putotus palkassa ole niin paha etteikö sitä kestäisi ilman korvauksiakin. Onneksi työnantajan puolelta tuntuu olevan valmiutta työpäivän keventämiseen.