Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos synnytys alkaa vauhdilla, mitä lapsille käy?

Vierailija
23.07.2018 |

Itsellä siis kaksi vauhdikasta synnytystä takana, kotoa lähdetty kiireessä ja juuri ehditty sairaalaan. Onneksi mies ollut kotona ja kaikki mennyt ok. Mutta mitä jos synnytys alkaa taas ja mies ei olisi kotona? Ambulanssin voi aina soittaa, mutta ottavatko ne kyytiin sitten nuo lapsetkin, kunnes mies kerkeää töistä (on noin 40 min työmatka, ja jos tulee taas nopea synnytys, mikä on todennäköistä, ei ehdi odotella sitä kotona, ellei halua kotiin synnyttää). Hoitopaikkoja on kyllä buukattuna, mutta en taas itse sitten supistellessa voi alkaa lapsia mihinkään kuljettaa...

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama juttu, ei mitään tukiverkkoja kun isovanhemmat ei viiti auttaa edes kertaluontoisesti, vaikka olisi elämän ja kuoleman asia kyseessä. Kummatkaan isovanhemmista eivät ”jaksaneet”tulla edes synnytyksen ajaksi vahtimaan vaikka tarjosin 200e. Eivät ole ikinä auttaneet muutenkasn ja viitsivät kerta kahteen vuoteen nähdä lapsia 15 min. Siinäpä suvun rakkaus ja tuki sitten.

Miehellä pitkä työmatka eli kestää 45min-1h kun tulee paikalle. Ei ketään kuka ottaisi lapset.

Ratkaisu on ollut käynnistys. Ihan pelkän hoito-ongelman takia sitä ei tehdä mutta mulla ollut kolme kertaa radi, jolloin joka tapauksessa sovittu käynnistys sikiön koon takia. Sain itse vaikuttaa ajankohtaan jolloin mies otti palkatonta vapaata.

Lanssiin eivät lapsia ota muttä äärimmäisessä hädäsdä soita taksi samaan aikaan lanssin kanssa ja taksi tuo lapset sairalaan odottamaan isää. Toinen vaihtoehto mitä mulle tarjottiin neuvolasta oli päiväsijoitus lasten laitokseen lasketun ajan lähellä. En suostunut tuohon.

Vierailija
22/37 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm. Lanssit ovat oikeasti aika pieniä ja ahtaita. Luulisi, että sinne ei voida ottaa kahta pikkulasta mukaan. Kuka heitä hoitaisi sen lanssimatkan ajan? Missä he olisivat? Ohjaamossa ei saa olla, koska ei ole turvaistuinta lapselle. Takatilassa taas ei mahdu olemaan, koska hoitaja/hoitajat joutuvat hoitamaan synnyttävää äitiä siinä. 

Ja entäs sitten sairaalalla? Ei siellä ole vapaita hoitajia / kätilöitä välttämättä ottamaan lapsia katsottavaksi. Yleensä työvuorot on aika minimimiehityksellä, eikä niitä lapsia voi oikein siivoojankaan vastuulle laittaa.

Kyllähän sairaalassa on oma sosiaalityöntekijä.

Virka-aikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä mäkin jännitin. Meillä oli aika sama kuvio(+ isä oli vähä ennen laskettua aikaa työreissulla toisella puolen suomea). Kaksi nopeaa synnytystä oli jo takana.

Vanhempani asuvat lähellä, joten heidän kanssa oli sovittu kyllä hoidot muutoin, mutta eihän työssäkäyviäkään voi velvoittaa kotona odottelemaan :D

Mä vaan sit luotin että hyvin se menee, jollain tapaa asia järjestyy. Meilläkin synnytys käynnistyi sitten perjantai iltana, eikä mitään ongelmia hoidon suhteen ollut.

Vierailija
24/37 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama juttu, ei mitään tukiverkkoja kun isovanhemmat ei viiti auttaa edes kertaluontoisesti, vaikka olisi elämän ja kuoleman asia kyseessä. Kummatkaan isovanhemmista eivät ”jaksaneet”tulla edes synnytyksen ajaksi vahtimaan vaikka tarjosin 200e. Eivät ole ikinä auttaneet muutenkasn ja viitsivät kerta kahteen vuoteen nähdä lapsia 15 min. Siinäpä suvun rakkaus ja tuki sitten.

Miehellä pitkä työmatka eli kestää 45min-1h kun tulee paikalle. Ei ketään kuka ottaisi lapset.

Ratkaisu on ollut käynnistys. Ihan pelkän hoito-ongelman takia sitä ei tehdä mutta mulla ollut kolme kertaa radi, jolloin joka tapauksessa sovittu käynnistys sikiön koon takia. Sain itse vaikuttaa ajankohtaan jolloin mies otti palkatonta vapaata.

Lanssiin eivät lapsia ota muttä äärimmäisessä hädäsdä soita taksi samaan aikaan lanssin kanssa ja taksi tuo lapset sairalaan odottamaan isää. Toinen vaihtoehto mitä mulle tarjottiin neuvolasta oli päiväsijoitus lasten laitokseen lasketun ajan lähellä. En suostunut tuohon.

Jos lapset on pieniä, vaikka taaperoita, niin ei taksi kyllä ota.

Vierailija
25/37 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jouduin soittamaan kerran ambulanssin, kun olin yksin kotona 4-vuotiaan kanssa. Sieltä tuli kaksi autoa, se "virallinen" lanssi ja sairaalan siirtoauto. Siirtoauto otti lapsen kyytiin ja vei sairaalan sosiaalityöntekijän hoitoon, tämä sitten sai paikalle isovanhemmat parin tunnin matkan päästä (mies oli työmatkalla, itsellä siis sairaskohtaus).

Vierailija
26/37 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä pääseekö lanssiin mukaan, mutta joskus synnäriltä kysyin mites sitten jos olenkin kaksin esikoisen kanssa eikä kukaan ehdi häntä hoitamaan. Tuolloin, reilu vuosi sitten, vastattiin että esikoinen tulee sitten mukana synnärille ja jää jonkun hoitajan vastuulle kunnes varsinainen huoltaja tai lapsenhoitaja pääsee paikalle. Olisi siis kumma jos eivät ambulanssiin ottaisi mukaan. Toisaalta taas hyvä jos eivät ottaisi, ettei lapset joudu todistamaan mahdollista synnytystä, äidin kipuja ja mitä kaikkea. Luonnollista mutta en ihan noin pienten silmille moista katseltavaa soisi, eivät kuitenkaan ihan ymmärrä mistä on kyse.

Niin, itsestäkin tuo poliisin ja lastensuojelun hälyttäminen vajaan tunnin vuoksi tuntuu aika massiiviselta. Mutta jos lanssiin ei lapsia oteta, niin sitten se menee niin. Jotenkin tuntuisi helpoimmalta, että lapset vaan mukaan ja joku aikuinen siellä sairaalassa sitten on heidän kanssaan ne muutamat hetket. Ymmärrän toki, ettei ambulanssin tapahtumat välttämättä heidän silmilleen sovi. Toivottavasti tämä älyää syntyä ilta-/yöaikaan kuten isommatkin, niin säästytään monelta. Ap

Tällaisiin tilanteisiin ei anneta selkeää ohjeistusta varmaankaan sen takia, ettei kukaan alkaisi pitää yhteiskuntaa lapsenvahtinaan. Mutta uskoisin, että tosipaikan tullen sitä joustoa löytyisi kaikilta viranomaisilta, toki tietysti persoonasta riippuen.

Ennen vanhaan lapset olisivat ehkä saaneet poliisisedältä ilmaisen taksikyydin, mutta nykyään on poliisinkin työtahti toinen, ja turvaistuimienkin kanssa ollaan aika tarkkoja.

Meidän perheessä kävi niin, että keskimmäinen, ripeä tyyppi muutenkin, syntyi isän ollessa viemässä esikoista hoitoon. Isä siis tiputti minut sairaalaan ja lähti heittämään esikoista vartin päähän. Jälkikäteen kätilö oli vähän pahoillaan, tyyliin "oltaisiinhan me voitu katsoa lasta sen aikaa".

Vierailija
27/37 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö lapsia voisi viedä hoitoon ennen laskettua aikaa ja he olisivat sielä nikn kauan kuin tarvis

Niin, eihän siinä olekaan kuin sellaiset 4-5 viikkoa mahdollista aikaa milloin vauva todennäköisesti syntyy. Plus mahdolliset yllärit jos yhtään tulisi etuajassa.

Vierailija
28/37 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö lapsia voisi viedä hoitoon ennen laskettua aikaa ja he olisivat sielä nikn kauan kuin tarvis

No ei voisi.

-Ei ap.

Vierailija
29/37 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullekin neuvolasta puhuivat käynnistyksestä, ja sain tosiaan lähetteen äitipolillekin (myös muissa asioissa), mutta sieltä todettiin, ettei ole käynnistyksen aihe. Terkka sanoi, että pikasynnyttäjille joskus käynnistyspäivä määrätään, mutta eipä onnistunut. Ap

Vierailija
30/37 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä mäkin jännitin. Meillä oli aika sama kuvio(+ isä oli vähä ennen laskettua aikaa työreissulla toisella puolen suomea). Kaksi nopeaa synnytystä oli jo takana.

Vanhempani asuvat lähellä, joten heidän kanssa oli sovittu kyllä hoidot muutoin, mutta eihän työssäkäyviäkään voi velvoittaa kotona odottelemaan :D

Mä vaan sit luotin että hyvin se menee, jollain tapaa asia järjestyy. Meilläkin synnytys käynnistyi sitten perjantai iltana, eikä mitään ongelmia hoidon suhteen ollut.

Minäkin uskon ja luotan ja toivon, että tämä päättää työajan ulkopuolella lähteä syntymään. Tai edes että naapuri sitten olisi kotona. Mies myös tekee niin paljon etää kuin pystyy, mietin vaan mitä worst-case-skenaariossa tapahtuisi. Ap

Vierailija
31/37 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse jouduin soittamaan kerran ambulanssin, kun olin yksin kotona 4-vuotiaan kanssa. Sieltä tuli kaksi autoa, se "virallinen" lanssi ja sairaalan siirtoauto. Siirtoauto otti lapsen kyytiin ja vei sairaalan sosiaalityöntekijän hoitoon, tämä sitten sai paikalle isovanhemmat parin tunnin matkan päästä (mies oli työmatkalla, itsellä siis sairaskohtaus).

Tämä kuulostaisi järkevältä. Luulisi, että poliisilla olisi tärkeämpääkin puuhaa. Ap

Vierailija
32/37 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä pääseekö lanssiin mukaan, mutta joskus synnäriltä kysyin mites sitten jos olenkin kaksin esikoisen kanssa eikä kukaan ehdi häntä hoitamaan. Tuolloin, reilu vuosi sitten, vastattiin että esikoinen tulee sitten mukana synnärille ja jää jonkun hoitajan vastuulle kunnes varsinainen huoltaja tai lapsenhoitaja pääsee paikalle. Olisi siis kumma jos eivät ambulanssiin ottaisi mukaan. Toisaalta taas hyvä jos eivät ottaisi, ettei lapset joudu todistamaan mahdollista synnytystä, äidin kipuja ja mitä kaikkea. Luonnollista mutta en ihan noin pienten silmille moista katseltavaa soisi, eivät kuitenkaan ihan ymmärrä mistä on kyse.

Niin, itsestäkin tuo poliisin ja lastensuojelun hälyttäminen vajaan tunnin vuoksi tuntuu aika massiiviselta. Mutta jos lanssiin ei lapsia oteta, niin sitten se menee niin. Jotenkin tuntuisi helpoimmalta, että lapset vaan mukaan ja joku aikuinen siellä sairaalassa sitten on heidän kanssaan ne muutamat hetket. Ymmärrän toki, ettei ambulanssin tapahtumat välttämättä heidän silmilleen sovi. Toivottavasti tämä älyää syntyä ilta-/yöaikaan kuten isommatkin, niin säästytään monelta. Ap

Tällaisiin tilanteisiin ei anneta selkeää ohjeistusta varmaankaan sen takia, ettei kukaan alkaisi pitää yhteiskuntaa lapsenvahtinaan. Mutta uskoisin, että tosipaikan tullen sitä joustoa löytyisi kaikilta viranomaisilta, toki tietysti persoonasta riippuen.

Ennen vanhaan lapset olisivat ehkä saaneet poliisisedältä ilmaisen taksikyydin, mutta nykyään on poliisinkin työtahti toinen, ja turvaistuimienkin kanssa ollaan aika tarkkoja.

Meidän perheessä kävi niin, että keskimmäinen, ripeä tyyppi muutenkin, syntyi isän ollessa viemässä esikoista hoitoon. Isä siis tiputti minut sairaalaan ja lähti heittämään esikoista vartin päähän. Jälkikäteen kätilö oli vähän pahoillaan, tyyliin "oltaisiinhan me voitu katsoa lasta sen aikaa".

Täytyy tosiaan toivoa, että jonkinlainen järkiratkaisu löytyy, jos nyt tilanne tähän menisi. Ap

Vierailija
33/37 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, eihän siinä olekaan kuin sellaiset 4-5 viikkoa mahdollista aikaa milloin vauva todennäköisesti syntyy. Plus mahdolliset yllärit jos yhtään tulisi etuajassa.

No sepä juuri. Edelliset syntyivät 38+2 ja 40+3. Eli siinäkin jo kahden viikon haarukka, mielenkiintoista kuka haluaisi useamman viikon noita hoitaa, ja toiseksi en kyllä itsekään halua edes heitä viikkokausiksi hoitoon laittaa. Joku 3 päivän haarukasta jos puhuttaisiin, niin mikäs siinä. Ap

Vierailija
34/37 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pääse mukaan ambulanssiin, paikalle hälytetään silloin myös poliisi ja päivystävä henkilö lastensuojelusta.

Poliisi....?

Onko rikos, jos synnytys käynnistyy?

Eiköhän poliisin työ liity vähän muuhunkin kuin vain rikoksiin.

Eikö sosiaalityöntekijää voi kutsua paikalle itse?

Poliisia voidaan tarvita tärkeämpäänkin.

Ei se sossu tule yhtä nopeasti kuin poliisi ja ambulanssi.

Vierailija
35/37 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm. Lanssit ovat oikeasti aika pieniä ja ahtaita. Luulisi, että sinne ei voida ottaa kahta pikkulasta mukaan. Kuka heitä hoitaisi sen lanssimatkan ajan? Missä he olisivat? Ohjaamossa ei saa olla, koska ei ole turvaistuinta lapselle. Takatilassa taas ei mahdu olemaan, koska hoitaja/hoitajat joutuvat hoitamaan synnyttävää äitiä siinä. 

Ja entäs sitten sairaalalla? Ei siellä ole vapaita hoitajia / kätilöitä välttämättä ottamaan lapsia katsottavaksi. Yleensä työvuorot on aika minimimiehityksellä, eikä niitä lapsia voi oikein siivoojankaan vastuulle laittaa.

Virka-aikaan.

No virka-aikahan ap:n ongelma juuri olikin. Ei se mies ympäri vuorokauden kai(?) töissä ole.

Vierailija
36/37 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virka-aikaan.

No virka-aikahan ap:n ongelma juuri olikin. Ei se mies ympäri vuorokauden kai(?) töissä ole.

Ei ole, ihan perustoimistoaikaa tekee. Ja joustavasti pääsee kyllä lähtemään tosipaikan tullen, mutta ei oikein voi montaa viikkoa olla vain kotona passissa odottelemassa. Etätöitä tekee kyllä parina päivänä viikossa. Ap

Vierailija
37/37 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virka-aikaan.

Osa on kaksi- tai kolmivuorotyössä eli vaikkapa iltaisin. Itse olen päivätyössä, joka loppuu kloi 16:40, ja työmatka on tunnin eli olen kotona klo 17:40. Virka-aika loppuu kai klo 15:45 tai klo 16:00.

Tosin isompi ongelma on se, että esim. naistenklinikalla ei kai ole mitään sossua. Ja se, että miten esim. 1,5 vuotta vanha esikoinen saadaan sinne sairaalalle (kun ei se nyt vaikka taksilla yksin voi mennä).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi viisi