Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuisena jännittäminen

Vierailija
23.07.2018 |

Mitä ihmettä tulisi tehdä, kun aikuisena (ikää noin 25v) kaikenlainen jännittäminen on karannut käsistä?

Tänään aloitan uudessa työssä illalla, ja jo nyt polvet tutisevat, maha sekaisin, oksettaa jne. Hirveä jännitys kun pitää mennä uuteen paikkaan, uusien ihmisten luo ja yksin. Jos kyseessä on tuttu paikka tai edes yksi tuttu ihminen joukossa, jännitystä ei ole juuri yhtään. Mutta auta armias kun kaikki on vierasta.

Sitten taas kun pääsen hommaan sisälle, en jännitä hetkeäkään. Esimerkiksi vanhassa työpaikassani (jota myös jännitin aika paljon ekana päivänä) olisin voinut pitää luennon työtehtävistäni vaikka koko eduskunnalle ilman jännitystä. Tuttu työpaikka, tuttuja työkavereita ympärillä -> ei lainkaan jännitystä.

Uusi työpaikka ei pidä sisällään järin vaikeaa tekemistä (itse asiassa sen tasoista työtä jota melkein kuka tahansa voisi tehdä), mutta silti kädet tärisevät tätä kirjoittaessa. En oikein edes tiedä mitä jännittäisin, sillä eihän minulta ekana päivänä mitään odoteta. Mutta silti saatana mikä olo. Tämä ei tunnu edes helpottavan iän myötä, vaan pahenee entisestään.

Kenties jo huomenna marssin työpaikalleni kuin vanha tekijä, vailla mitään jännitystä.

Muilla vastaavaa?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen reippaasti yli 30, ei jännittäminen katoa koskaan

Vierailija
22/35 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

MiäsHenkilö kirjoitti:

Olen reippaasti yli 30, ei jännittäminen katoa koskaan

Kyllä saa jännittää. Olen itse ainakin ajatellut, että mitä sitten. Tällainen mä oon ja se jännittäminen on vain yksi asia minussa. Herkkyydessä on kuitenkin myös paljon hyviä puolia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä on ainakin tapana käyttää ennen jännittäviä tilanteita komboa:

l-teaniini, beetasalpaaja, bentsodiatsepiini.

Ei jännitä enää esiintymiset tai treffit tuon jälkeen :)

Tiedän, että tämä on tosi yksilölllistä, mutta millaisia annostuksia käytät näissä?

Vierailija
24/35 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen jännittäjä, ja Propral-beetasalpaaja auttaa siihen (sekä ehkäisee myös migreeniä) ja jos mahaa alkaa vääntämään niin otan avuksi Librax-vatsarelaksantit. Ne rauhoittaa mahaa ja päätä samalla.

Miksi näiden pitää kaikkien olla reseptilääkkeitä. En pysty jännityksen takia hakemaan ammatillista apua.

Toi on kyllä kurja juttu.

Itse sain propralia työterveydestä kun soitin sinne mutta muistan että sekin jännitti.

Muistelen että aloitin puhelun jotenkin niin että tarvitsisin jotain lääkettä esiintymisjännitykseen ja sitten se puhelimessa ollut hoitaja vielä kyseli lisää että onko sulla työssä esiintymistä.... mutta sanoi aika pian että laittaa mulle soittoajan lääkärille. Lääkäri kun soitti niin kysyi että onko propral tuttu lääke ja sanoin että on. Kysyin vielä että olisiko mahdollista/kannattaisiko kokeilla rauhoittavia niin hän sanoi että esiintymisjännitykseen ei kannata. En sitten viitsinyt alkaa vänkäämään vastaan kun voi olla että rauhoittavia saa vain menemällä ihan vastaanotolle jos silloinkaan.. Niitä sain lopulta kaverilta..

Vierailija
25/35 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä on ainakin tapana käyttää ennen jännittäviä tilanteita komboa:

l-teaniini, beetasalpaaja, bentsodiatsepiini.

Ei jännitä enää esiintymiset tai treffit tuon jälkeen :)

Tiedän, että tämä on tosi yksilölllistä, mutta millaisia annostuksia käytät näissä?

Teaniinia käytän esim aamulla sen miniannostelukauhan ja illalla saman uudestaan, en muista vahvuutta.

Propralit on mulla 40mg ja saatan tilanteen jännittävyydestä riippuen ottaa 10-40mg.

Diapam on mulla 5mg ja sitä otan mahdollisimman harvoin ja vähän eli ennen tilannetta 2.5-5mg

Vierailija
26/35 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on täysin normaalia, useimmat ihmiset jännittävät uusia tilanteita. 

Itse olen saanut apua päivittäisestä meditaatiosta, jota teen Calm-nimisen mobiilisovelluksen avulla. Siellä on erikseen meditointiohjelmia juuri esim. jännityksen tai ahdistuneisuuden hoitoon. Jännitän edelleen, mutta se ei haittaa minua kuten ennen, en pelkää jännitystä, vaan voin tutkia fyysisiä tuntemuksia kuin ulkopuolisena, enkä anna niiden muuttua paniikkiajatuksiksi kuten "huomaakohan kaikki, entä jos oksennan tai pyörryn, onkohan naamani ihan punainen". 

Vierailija
27/35 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa muistaa, että valtaosa työntekijöistä siellä uudella työpaikallasi tuskin kiinnittää sinuun sen suurempaa huomiota, vaikka itse kokisitkin olevasi muiden arvostelevien katseiden alla. Heillä on omat työnsä ja muut asiansa, joihin keskittyä, eikä sinulta tosiaankaan vielä tällä viikolla kukaan odota yhtään mitään. Hyvin se menee!

Aijaa? Kyllä mä ainakin mitä tässä vuosien mittaan (esim viime vuonna koulutin kymmenen uutta työntekijää), seuraan todella tarkasti miten hoitavat työnsä. Mun tehtävä on raportoida esimiehelle tuleeko heidän työskentelystään mitään ja onko heistä tähän työhön.

Olet tainnut tehdä itsestäsi tärkeämmän kuin olet,taidat olla lipilipihenkilö

Vierailija
28/35 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännittäminen riippuu liian voimakkaasta kontrolloimisen tarpeesta, luulisin? Liukukaa, relatkaa ja antakaa maailam heittää teillä noppaa. Luopukaa turvallisuuden illuusiostanne ja eläkää, kasvakaa. 

Vierailija
29/35 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen jännittäjä, ja Propral-beetasalpaaja auttaa siihen (sekä ehkäisee myös migreeniä) ja jos mahaa alkaa vääntämään niin otan avuksi Librax-vatsarelaksantit. Ne rauhoittaa mahaa ja päätä samalla.

Miksi näiden pitää kaikkien olla reseptilääkkeitä. En pysty jännityksen takia hakemaan ammatillista apua.

Tehokkain nitä saat ilman reseptiä, tosin vain ulkomailta, esim. iHerbistä tilaamalla: Phenibut. Se on GABAa, rauhoittavaa aivovälittäjäainetta, joka on muokattu veri-aivoesteen läpäiseväksi. Suomen luontaistuotekaupastakin saa GABA-valmisteita, mutta ne eivät toimi, koska eivät tosiaan pääse veri-aivoesteen läpi sinne missä niiden pitäisi vaikuttaa eli aivoihin. Phenibut on kehitetty aikoinaan Neuvostoliitossa kosmonauteille, joiden pitää pysyä rauhallisena, mutta rauhoittava aine ei saa yhtään hidastaa reaktiokykyä eikä älyllistä skarppiutta, kuten perinteiset rauhoittavat tekevät.

Suomesta saatavista tehokkaimmat luultavasti valeriana ja passiohedelmä. Näitä voi myös ottaa yhdistelmänä, esim. Relaxor forte passiohedelmätabletin ja jännitykseen tarkoitetun annoksen esim. Dormiplantia joka on valeriaanaa sisältävä luontais-univalmiste. Siinä paketissa on erikseen annostus siihen haluaako nukahtaa vai hoitaako jännitystä (ilman että saisi nukahtaa).

Vierailija
30/35 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännittäminen riippuu liian voimakkaasta kontrolloimisen tarpeesta, luulisin? Liukukaa, relatkaa ja antakaa maailam heittää teillä noppaa. Luopukaa turvallisuuden illuusiostanne ja eläkää, kasvakaa. 

Hmm. Itselläni oli voimakas jännittämistaipumus jo alle kouluikäisenä. En usko että sen ikäisenä voi vielä varsinainen kontrollifriikki olla. Eläimistäkin osa on luonnostaan uusissa tilanteissa arkoja, joten lienee ihan synnynnäinen temperamenttipiirre pitkälti. Joka muuten on evoluutiossa ollut hyödyllinenkin useimpina aikakausina, kun vaarallisessa ympäristössä varovaisimmat selviää todennäköisemmin hengissä.

Vierailija
31/35 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tehokkain nitä saat ilman reseptiä, tosin vain ulkomailta, esim. iHerbistä tilaamalla: Phenibut. Se on GABAa, rauhoittavaa aivovälittäjäainetta, joka on muokattu veri-aivoesteen läpäiseväksi. Suomen luontaistuotekaupastakin saa GABA-valmisteita, mutta ne eivät toimi, koska eivät tosiaan pääse veri-aivoesteen läpi sinne missä niiden pitäisi vaikuttaa eli aivoihin. Phenibut on kehitetty aikoinaan Neuvostoliitossa kosmonauteille, joiden pitää pysyä rauhallisena, mutta rauhoittava aine ei saa yhtään hidastaa reaktiokykyä eikä älyllistä skarppiutta, kuten perinteiset rauhoittavat tekevät.

Suomesta saatavista tehokkaimmat luultavasti valeriana ja passiohedelmä. Näitä voi myös ottaa yhdistelmänä, esim. Relaxor forte passiohedelmätabletin ja jännitykseen tarkoitetun annoksen esim. Dormiplantia joka on valeriaanaa sisältävä luontais-univalmiste. Siinä paketissa on erikseen annostus siihen haluaako nukahtaa vai hoitaako jännitystä (ilman että saisi nukahtaa).

Kiitos vinkistä. Pitääkin käydä etsimässä ja ottaa kokeiluun.

Vierailija
32/35 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Phenibut vaikuttaa huonolta toleranssin kasvun ja vääjäämättömien vieroitusoireiden vuoksi.

Vierailija
33/35 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Phenibut vaikuttaa huonolta toleranssin kasvun ja vääjäämättömien vieroitusoireiden vuoksi.

Joo ei sitä kannata alkaa joka  päivä ottaa. Jos tarvii niin, niin kannattaa sitten hakea lääkäriltä resepti jatkuvaan käyttöön sopivampaan lääkkeeseen. 

Mutta jos on kuten minä, että tarvii ehkä kerran viikossa tai kuukaudessa yhden tabletin, kun on jännä tilanne, eikä muuten ollenkaan, niin ei ole minulle ainakaan aiheuttanut mitään toleranssin kasvua eikä vieroitusoireita. Välillä menee kuukausiakin etten ota yhtään tablettia, sitten taas jos on joku kova projekti jossa joka viikko palaveri jossa pitää esiintyä yleisölle, voin kerran viikossakin ottaa. Ei ole aiheuttanut mitään ongelmia tällaisessa käytössä. Mutta tosiaan, toleranssi voi varmasti kasvaa jos joka päivä ottaa ja siinä tapaukkksessa aivotkin tottuu aineen läsnäoloon ja voi tulla vieroitusoireita jos yhtäkkiä ei saa enää tuttua ainettaan.

Vierailija
34/35 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koettakaa keskittyä johonkin konkreettiseen olevaan, johonkin ihan muuhun kuin omaan itseennne.

Ette kuitenkaan ole muitten maailman napa.

Nähkää maailma ympärillänne. Kokekaa se.

Uskalla päästää irti siitä jännityksestä...sehän on sellainen tuntuu tunne, minkä haet itsellesi. Opettele uusia.

Mitä muuta voisi tehdä ja koska ja mihin kiinnittää keskittymisen?

Hengittämiseen. Kolmella sisään kolmeen laskien pidätä ja kolmeen laskien ulos.

Aina jännittämistä ei edes tiedosta. Esimerkiksi voin siis keskittyä kaiken maailman juttuihin, muihin kuin itseeni, mutta jonkilainen ahdistus on silti päällä. Ja sitten jossain vaiheessa tajuan, että ahdistus johtuu uudesta harrastuksesta, johon olen ilmoittautunut, joka alkaa KUUKAUDEN päästä.

Vierailija
35/35 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinkin voi käydä: Olin ollut pitkän aikaa ilman ahdistusta, huomasin kuitenkin vääntävän tunteen vatsassa, joka on ilmennyt aina kun olen ollut ahdistunut. Aloin miettiä syytä siihen, mutta mitään syytä ei löytynyt. Ostin pullollisen molkosania ja parissa päivässä vatsanvääntö hävisi :) olin niin pitkään yhdistänyt vatsanväännön ahdistukseen, että pelkkä vatsanvääntö sai aikaan ahdistusreaktion. Pelkästä vanhasta tottumuksesta :)