Miten sukupuu piirretään, kun on uusioperheitä?
Eli henkilöllä on lapsia kahdessa eri liitossa, samoin molemmilla puolisoilla on toisissa liitoissa lapsia. Miten merkitään perhekunnat, kun vanhempien yhdistelmiä on niin monia?
Kommentit (20)
Ei siihen nyt merkata kun ne biol. lapset.
Etsi netistä esim. Henrik VIII:n sukupuu. Hänellekin on onnistuttu piirtämään sukupuu, vaikka oli kuusi vaimoa (ja kolmelle heistä lapsi).
Siis ongelma on se, että entisen pariskunnan toisen lapsen nykyisen vaimon isän jälkeen tämän äitiä ei enää mahdukaan sukupuuhun, koska tällä äidillä on lapsi myös toisen miehen kanssa. Alkuperäisen pariskunnan naisen ex-mies, jonka kanssa on saatu tytär, karkaa liian kauaksi tästä naisesta, koska naisen pojan vaimon isällä on laaja suku (veli, vanhemmat, biologinen poika erään naisen kanssa) ja tämä mies levittää sukupuun alkuperäisen pariskunnan alle niin isoksi, että alussa mainitun naisen tyttären biologinen isä ei enää hahmotu naisen ex-puolisoksi.
eikös se mene niin , että eksät yhdistetään poikittaisella katkoviivalla ja nykyiset parit poikittaisella viivalla ja sitten isät ja äidit on viivalla yhdisttettynä ylhäällä ja lapset alhaalla.
Toki vaikea piirtää ja selvittää jos kaikilla omilla lapsilla on eri isä ja uudella miehellä on adoptiolapsia , lapsia vanhan vaimon kanssa ja nyt tämänhetkisen sekä yksi yhdenyönjutun lapsi. Toivottavasti ala-asteella ei enää piirretä sukupuita :D
5 jatkaa
Siis alussa mainitun naisen ex-puolison on tärkeää hahmottua tämän ex-puolisoksi, koska heidän tyttärellä on myös puoliso ja lapsi, jolla on vaimo ja lapsi. Naisen tyttären pojan vaimon äidin ja hänen ex-miehensä kanssa saadut lapset pitää mahtua sukupuuhun. Lapsia ei voi laittaa allekkain, koska he ovat eri liitoista, äiti on sama. Lisäksi mainitun tyttärenpojan vaimolla on aiemmin ollut suhde alussa mainitun naisen pojan, joka on saatu eri miehen kanssa kuin naisen tytär, vaimon isän entisen naisystävän siskon lapsen kanssa, ja heillä on myös lapsi.
Kyllähän sukupuun siis hahmottaa suvun sisällä, mutta ulkopuolinen ei enää, koska siitä ei erota ovatko vierekkäin olevat henkilöt sisaruksia vai puolisoita/ex-puolisoita.
Vierailija kirjoitti:
5 jatkaa
Naisen tyttären pojan vaimon äidin ja hänen ex-miehensä kanssa saadut lapset pitää mahtua sukupuuhun.
Sepä ikävää.
Uusiopaperi, mutta uusperhe. UUS-PER-HE.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki lapset ovat biologisia. Vai onko teillä mekaanisia tai virtuaalisia lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki lapset ovat biologisia. Vai onko teillä mekaanisia tai virtuaalisia lapsia?
Jos isäni rakentaa sukupuun meidän suvusta, ja minä olen naimisissa ihmisen kanssa jolla ex suhteesta lapsia, ei nämä lapset pääse MINUN SUKUNI sukupuuhun.
Piirrä vain isälinja. Naiset ovat 'hans fru'.
13, eivät ehkä "sinun sukupuuhusi", mutta jos saat miehesi kanssa lapsi, niin silloin teidän lastenne isä ja puolisisarukset kuuluvat heidän sukuunsa.
Joillakin lapsilla on myös hyvin läheiset välit äiti-/isäpuolen, ehkä on enemmän se "oikea" vanhempi, kai nämäkin voi sukupuuhunsa merkitä (vanhemman puolisona ainakin) vaikka biologista sukua olekkaan.
3D-mallinttaa sukupuun. Hankalammasta suvusta voi tehdä matriisin.
Yleensä sukupuuhun tulee biologisesti sukua olevat henkilöt. Riippuu tietysti, kenen näkökulmasta puuta tehdään. Minun puuhun voisi toki laittaa biologisten vanhempien lisäksi äidin uuden puolison, jos hän on minulle läheinen. Ja jos hänellä on yhteisiä lapsia äitini kanssa, ovat he tietysti biologista sukua. Viivoilla osoitetaan, kuka on kenenkin biologinen isä tai äiti. Jos minulla olisi lapsia kahden miehen kanssa, laittaisin toki heidät. Mutta vaikkapa tätini uusi puoliso ja hänen lapset edellisestä liitosta eivät minusta sukupuuhun kuulu. Se ei ole ystävien verkosto eikä kerro, kuka on oikeasti läheinen minulle, se kertoo, kuka on minulle sukua.
Ei tähän mitään yhtä oikeaa tapaa ole. Sovella niin kuin sinusta hyvältä tuntuu.
Katso jokin vanha sukupuu. Uusperheitä on ollut iät ja ajat, kun vaimo on kuollut synnytykseen tai mies sodassa tms.
Trooppinen sademetsä on hyvä malli. Erilaisia lonkeroita joka suuntaan.