Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ostin lapsille ruuaksi maksalaatikkoa ja pinaattilättyjä

nirson lapsen äidin arki
21.07.2018 |

6v on nykyään niin nirso, etten jaksa eikä ole kohta varaakaan tehdä muita ruokia kun jotain valmisteita. Ei syö mitään! Kiva ensin maksaa itsensä kipeäksi aineksista, hikoilla keittiössä, kuunnella yökkäilyt ja itkut, viilentää ruoka ja purkittaa se, lämmittää uusiksi ja tarjoilla, jotta voit lopulta heittää sen kuitenkin sinne roskapönttöön. Ruokaa menee tältä lapselta roskiin valtavasti ja on aina kiukkuinen nälkäinen.

Lapsi oli 3-vuotiaaksi kaikkiruokainen, nyt ollaan siinä pisteessä ettei söisi mitään mitä teen ja kaikki on yök ja epäilyttävää. Hitto. Syököön sitten noita saarioisten äitien ruokaa.

Muita joilla nirsot lapset?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli noiden lisäksi Jalostajan hernekeitto kova sana!

Täällä esitetyistä saisi jo viikon ruuat.

Minun veljeni kasvoi pelkällä pullalla, seuraavaksi alkoi pyytää pelkkää makaronia. Ajan kanssa oppi syömään muutakin.

Anna siis ajan kulua, kyllä se siitä!

Vierailija
22/28 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä veisin lapsen lääkäriin. Nirsouden takana voi olla allergioita joiden takia monet ruoka-aineet aiheuttavat kipua. Ja vaikkei olisikaan, veisin silti. Hemoglobiini ainakin jo kiinnostelisi.

Allergiat on tutkittu, ei ole. Ja lapsi tosiaan söi kaikkea normaalisti n. 3-vuotiaaksi saakka, syötiin todella monipuolisesti.

Päiväkodissa syö vaihtelevasti, paremmin kuin kotona koska siellähän usein tarjoillaan samantyyppistä ruokaa kuin kaupan puolivalmiit ruuat.

Ei, vaan siellä eteen annetaan ruoka joka syödään nälkään. Ei kysellä ottaisiko joku mieluummin pinaattilättyjä.

Se kuolee sitten nälkään, mutta jos sä syöt vieressä salaattia ja lihaa ja syötät lapselle pinaattilättyjä, niin metsään menee.

Se värivirheperuna jää sitten syömättä, mutta muuta ei tipu sillä aterialla.

Noin olen tehnyt 2 vuotta. Tänään ostin maksalaatikkoa ja pinaattilättyjä. Koska en jaksa enää. Yleensä syödään maksalaatikkoa ehkä 2x vuodessa. Teen lähes kaikki ateriat itse.

Enkä nyt oikein jaksa selittää tätä ihmisille joiden lapset on valikoivia vaan jos on mahdollisuus. Vaan haen vertaistukea niistä joiden lapset ei oikeasti sitä ruokaa syö, vaikka valinnamvaraa ei ole. Kaksi eri asiaa. Päiväkodissa lapsi syö ne kalapuikot ja perunat ja sellaista siellä tarjoillaan paljon. Jos on uunikalaa ei syö.

Ap

No meillä on yksi muksuista sellainen, että ruoka jää syömättä. Lempparia juuri lätyt ja maksaloota. Peruna, paneroitu kala, leipä, hedelmät, einekset.

Kuitenkin, ikävä kyllä pakotan hänet aina maistamaan kaikkea ja olen kertonut jo kuusi vedelle, mitä tuosta seuraa ja miksi kärttää aina makeaa ja hiilihydraatteja.

Kyllä mä pakotan sen syömään ja syökin, kun vaihtoehtoja ei ole.

Niin siis miten pakotat, kerroppa tarkemmin?

Ap

Ruoka lautaselle, mahdollisimman esteettisesti ja haarukka käteen ja kerron että nyt syödään. Kerron että hän maistaa kuinka hyvää ruokaa on. Joskus se onkin hyvää ja rupeaa menemään, joskus huomaan että rupeaa kovasti vaan kertomaan jotain tarinaa ettei tarvi syödä. Sen lopetan alkuunsa ja kerron että hän syö nyt sen kolme haarukallista ruokaa ja sitä ennen ei pöydästä nousta. Katson, että se tapahtuu.

Ja teen spakettia viikoittain vaikka hän inhoaa sitä ja aina sama juttu. Nyt sitä jo menee ihan hyvin, ilman pakottamista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet ruokaa ja jos ei lapsi syö, ota ruoka pois ja käske olla ilman. Alkaa kyllä syömään. On virhe tarjota aina vain sitä mitä lapsi suostuu syömään.

Vierailija
24/28 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hedelmät, marjat ja vihannes ja juurestikut, majoneesidippiin voi vaikka dipata, siihenkin kermaa joukkoon. Pähkinät. Punaista maitoa juotavaksi. Ja joku lempiliha tai kala, joku täytyy löytää mistä kasvaakin. Noilla sä pärjäät. Jos jotenkin saat edes pienen määrän nautaa menemään päivässä, niin olis superhyvä!

Oisko joku naudan leikkele mikä menis? Nauta liki ainoa josta saa kasvuhormonia.

Vierailija
25/28 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olet opettanut lapset nirsoiksi tarjoamalla aina vain sitä mitä haluavat.

Vierailija
26/28 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusien ruokien opettelu vaatii ainakin 8 maistamiskertaa, näin sanoo asiantuntijat.

Toisekseen, opetat nyt että jos eivät syö tavan ruokaa, kyllästyy äiti ja tarjoaa eineksia. Ei lapset voi itse päättää mitä syövät.

Vierailija
27/28 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen, jos lapselle ei kelvannut sama ruoka kuin muulle perheelle, hänet komennettiin pois pöydästä kitisemästä. Välipaloja ja herkkuja oli turha odottaa. Ei se lapsi nälkään kuole, vaikka onkin muutaman päivän kotona syömättä. Aika pian alkaa normaali ruoka maistua. Mutta mitä kauemmin tanssitte lapsenne pillin mukaan, sen hankalammaksi tilanne muuttuu.

Vierailija
28/28 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon lukutaidottomia palstalla. Ei olla koskaan tanssittu lapsen pillin mukaan. Syö tai ole syömättä on ollut käytössä iät ja ajat. Kannustaminen ja rohkaisu joka ikinen päivä.

Lapsi ei silti syö moniakaan ruokia. Jos sattuu olemaan lempiruokaa sitä tankkaa.

Ja lapsi on todellakin laiha ja nälkäiseksi jääminen vaikuttaa selvästi jaksamiseen jne. Minulla on myös lapsi joka syö mitä laitetaan, joten en ihan kädetön ole kasvattamisessa. Nyt vaan ei puhuta pienestä nirsoilusta tai rajojen kokeilusta. Vaan se ruoka ihan aidosti puistattaa lasta niin paljon, ettei sitä todellakaan syö ellen väkisin kurkkuun tunkisi. Vaikka muut vieressä syö hyvällä halulla eli ruuassa itsessään oletettavasti ei ole suurta vikaa.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan neljä