Kertooko ihmisen kehonkieli jotain persoonallisuudesta tai ajatuksista?
Naapuriin muutti mies, jolla on todella kummallinen kehonkieli. Kirjallisuudessa aina puhutaan, että joku luimisteli. Nyt taidan tietää, mitä se tarkoittaa.
Tyyppi todellakin luimistelee. Vaikka on jo vanhempi mies ja ihan asiallinen muuten. En osaa yhtään tulkita häntä. Tuntuu, että hän puhuu yhtä, mutta käytös ja olemus viestii muuta. Hän myös tuntuu olevan joka paikassa - heti, kun nenäsi ulos pistät, niin hän jo työntää nurkan takaa päänsä.
Olen jotenkin hämmennytynyt. Talon muista asukkaista poiketen hän on eniten tulossa juttelemaan jne. Mutta kehonkielestä johtuen minusta tuntuu hänen kanssaan keskustelu siltä kuin hän puhuisi yhtä, tarkoittaisi toista.
Kommentit (19)
Kaiken, paitsi jollain putineilla.
Yksinäinen ja vielä vanhus. Mitä ihmettä oikein odotat häneltä? Tuollaisia he ovat, jos uskaltavat ihmisten ilmoille.
Riippuu vähän, voi johtua monesta asiasta. Kyllä se osviittaa antaa.
Kyllä se kertoo paljon, jos sitä osaa tulkita. Toiset parempia lukemaan kehonkieltä kuin toiset. Ja voi omaa käytöstään tietenkin oppia kontrolloimaan ja feikkaamaankin tiettyyn pisteeseen, onhan niitä pokerinaamoja.
Se on psykologiaa, joka ei ole tiedettä. Lääketieteen näkemys on se, että kehossa oleva kieli tulee olla ruskea, sillä punainen kertoo vitttumaisesta ihmisestä.
Miten ukon "luimistelu" käytännössä ilmenee? Minulle tulee sanasta mieleen jotenkin arasteleva, varovainen tai häpeilevä käytös. Kuten koira luimistelisi korvat luimussa ja häntä koipien välissä. Eli kuten joku ylempänä kirjoitti, arastelee varmaan vaan vähän kanssasi tai ihmisten kanssa ylipäätään, juttelua.
Siis ei hän mikään vanhus ole. Varmaan jotain 50-60 ikävuoden väliltä. On tosi vaikea kuvailla, miten hän liikkuu. Jotenkin kiemurtelee puhuessaan koko ajan vähän käärmemäisesti, luimistelee, vilkuilee sivuille, käveleekin jotenkin liukuen.
On sellainen olo, että hän on päälle päin ystävällinen, mutta ei sitten oikeasti olekaan. Ihan outo fiilis koko ajan, kun hänen kanssaan puhuu. Vaikka aiheet on tyyliin sää. Olen itse hyvin ulospäin suuntautunut ja seurallinen. Hänen kanssaan jutellessa on koko ajan epämääräisen epämukava olo. En yleensä ole kokenut tällaista ihmisten seurassa.
Vierailija kirjoitti:
Miten ukon "luimistelu" käytännössä ilmenee? Minulle tulee sanasta mieleen jotenkin arasteleva, varovainen tai häpeilevä käytös. Kuten koira luimistelisi korvat luimussa ja häntä koipien välissä. Eli kuten joku ylempänä kirjoitti, arastelee varmaan vaan vähän kanssasi tai ihmisten kanssa ylipäätään, juttelua.
Ei se arasteluakaan ole. Koska hän itse aina ilmestyy paikalle ja alkaa hölöttää. Sellaista pälyilyä ja luikertelua.
On naimisissa ja usein törmään pihalla heidän vieraisiinsa, eli ei ole mikään yksinäinen ukkeli. Vaimon kanssa en ole koskaan jutellut, häntä ei juuri pihalla näe. Mutta mies tuntuu olevan siellä aina.
Ei välttämättä kerro mitään. Mikroilmeet kertovat epärehellisydestä esim poliitikoista Sauli Niinistöä kun tutkittiin, niin hänellä oli tutkijoiden mukaan jatkuvasti tällaisia mikroilmeitä jotka tulkitaan valehteluksi. On olemassa ihmisiä joilla on hankaluuksia rentoutua ja käyttäytyä rennosti. Korkeintaan sellaisten ihmisten kehonkieltä voi arvostella jonka tuntee henkilökohtaisesti erittäin hyvin, jotta osaa erottaa sen poikkeavan kehonkielen ylipäätään.
Tietenkin päälle päsmäävä aina haluaa sinulta jotain jne. Liikaa vakuutteleva sliipattu tyyppi taas ei tule toimimaan kuten väittää(hallitus), tai monesti huomaa jostain heti, että hänellä on "koiranhäntä kainalossa".
Aina kannattaa tarkkailla kehonkieltä mutta siitä ei kannata vetää mitään pitkälle vietyjä johtopäätöksiä ennenkuin on varma toisen tarkoituksesta.
Ei kai tuossa mitään erikoista ole. Jotkin ihmiset on vähän ujompia kuin toiset ja lisäksi saattaa olla vähän jännittäjäluonne. Sosiaalisten tilanteiden pelkokin on ihan suhteellisen yleistä.
Vaikea uskoa että oikeasti kiero näyttäisi sen noin selvästi. Kuulostaa joltain tarkoutuksella ilmiselväksi tehdyltä elokuvan roistolta. Mutta oikeassa elämässä ei vaadita paljonkaan sos. taitoja, että osaa peittää todellisen luonteensa vieraiden lyhyissä kohtaamisissa.
Joskus ihmiset käyttäytyvät oudosti yrittäessään tehdä vaikutuksen. Ehkä tyyppi yrittää olla jotenkin cool tai salaperäinen?
Mun kehonkieltä ainakin on useasti tulkittu väärin. Luullaan, etten halua itseäni lähestyttävän, vaikka nimenomaan sitä haluaisin.
Haluaisi rakastella kanssasi, mutta kikkeli ei toimi ja vaimo.
Vierailija kirjoitti:
Mun kehonkieltä ainakin on useasti tulkittu väärin. Luullaan, etten halua itseäni lähestyttävän, vaikka nimenomaan sitä haluaisin.
Mä luulen kanssa että mun kehonkieli on jotenkin omituinen koska aika usein huomaan että muhun suhtaudutaan jotenkin kummastellen vaikka kaikki mitä mä sanon on ihan järkeenkäypää.
Esim välillä tuntuu että asiakaspalvelijat melkeinpä välttelee. Kerran kävin katsomassa juoksukenkiä ja nuori nainen palveli kaikkia muita siinä mutta minuun ei ottanut edes katsekontaktia tai kysynyt tarvitsenko apua.
Minä olen opetellut muuttamaan sitä aina keskustelukumppanista riippuen. Joidenkin kanssa pitää olla täysin erilainen.
Vierailija kirjoitti:
.. On olemassa ihmisiä joilla on hankaluuksia rentoutua ja käyttäytyä rennosti. Korkeintaan sellaisten ihmisten kehonkieltä voi arvostella jonka tuntee henkilökohtaisesti erittäin hyvin, jotta osaa erottaa sen poikkeavan kehonkielen ylipäätään....
Tässä on asian ydin. Voi vetää johtopäätöksiä vain jos tiedossa on se ns. baseline eli hänen normaali.
Eipä tietysti näkemättä voi päätellä, mutta onneksi hällä on vaimo (tossun alla) ja kylässä käyviä tuttavia (maine menetettävänä). Jos rupeaa etovaksi, voi uhkailla heidän informoimisellaan. Kiemurteleeko myös miesten seurassa vai vain naisten? Tulee mieleen joku äklö tirkistelijä ja sellainen, joka yrittää saada naiset ahdistumaan omituisella tuijotuksellaan. Enpä pyytäisi naapuriapua ko. perheeltä, tai kylään. Niukkaa vastailua vain, ei tarvitse jäädä sitä kiemurtelua kattelemaan.
Kehonkieli sen totuuden kertoo.