Ennakoiko menkkajomotukset synnytystä?
Moi!
Täällä kovin etsitään merkkejä tulevasta synnytyksestä ;-) Nyt on ollut muutamana päivänä alamahalla menkkakipumaista jomostusta, jota on kestänyt jonkin aikaa. Siis ei suppareita eikä aaltoilevaa vaan niin kuin yleensä särkee kun menkat alkaa...
Mikäs tälläisen jomotuksen taustalla on ja ennakoiko synnytystä? Olisi kiva jos tekisi edes kohdunkaulalla jotain...
Haginalle ja Pikkune rv tasan 38
Kommentit (5)
Voi että, kun ihania jännitys muistoja tulee mieleen. Mulla tuntui kans eka noita alavatsan menkka kipuja. En sanonu niistä kellekkään, salaa vain toivoin että synnytys käynnissä. Nämä menkka aallot to ja su aamuna lapsi sylissä. Tsemppistä ja jänniä hetkiä!
Ei ihan joka päivä, mutta monesti kuitenkin. Tuntuu aika inhottavalta ja tekisi melkein mieli ottaa Panadolia. Viime viikon lääkärintarkastuksessa kohdunsuu oli pehmennyt, mutta vielä ei ainakaan silloin ollut muuta tapahtunut. Eilen juttelin neuvolan terveydenhoitajan kanssa näistä " menkkakivuista" ja hän sanoi, että juuri tuollaiset jomotukset pehmittävät kohdunsuuta. Hyvä, jos ei siis turhaan tarvitse noista kärsiä. Ovat kyllä aika inhottavia... Mutta hyvinhän voivat sinulla kuitenkin enteillä synnytystäkin, eihän sitä koskaan tiedä! Tsemppiä, kohta se on meillä kuitenkin joka tapauksessa edessä...
emmi-liini rv 37+2
Itselläni ekassa synnytyksessä lapsivedet meni ensin ja lähdettiin siis yöllä sairaalaan. Siellä menkkajomotukset tulkittiin niin, että lapsen pää painaa häpyliitosta. Jomotukset jatkuivat läpi yön ja aamulla lääkäri sanoi, että voin lähteä kotiin odottelemaan supistuksia. Katsoi kuitenkin pyynnöstäni kohdunkaulan tilanteen ja yllätykseksemme olin 4 cm auki ja pääsin suoraan synnytyssaliin. Menkkakivut olivat siis olleet supistuksia. Ne hemputin anturit, jotka laitetaan mahan päälle eivät olleet näyttäneet mulle mitään supareita koko yönä! Vauva syntyi iltapäivällä.
t.päivikki rv8
Mulla on kans ollut samanlaista kipuilua jo puoltoista viikkoa. Kävin äippäpolilla perjantaina ja mun kohduun suu oli kuulemma lepsu ja noin 1.5cm. Sitä ennen mun kohdunsuu on ollut pehmeä ja noin 2cm pitkä. Nämä muutokset olivat tulleet vajaassa viikossa. Että kylläpä se taitaa enteillä synnytystä!
Itse olen mukavasti päässyt jo yli lääkäreiden lupaamaan synnytys rajan. Katsotaan nyt kuinka monta päivää/viikkoa menen yli. Eli mulle luvattiin rv:llä 30 maksimissaan 4 viikko synnytykseen. Nyt on meneillään viikot 35+2/35+5. La on on vähän epäselvä!
Lilli81
p.s Synnärillä neuvottiin noihin kipuihin ottamaan mielummin kerralaan kaksi panadolia kuin yksi. Auttaa kuulemma paremmin. Itse olen onneksi vielä selvinnyt ilman.
Tsemppiä sinne kipuihin!
...mutta sitä ei pystytä kertomaan, että meneekö siinä jomotellessa viikkoja vai päiviä. Nämä on niitä suuria salaisuuksia. ;)
Mulla tuli viimeksi maha kyllä ihan selvästi helläksi ja jotenkin hassun tuntoiseksi limatulpan irtoamisen jälkeen ja siitä vajaassa vuorokaudessa oli vauva sylissä.
Onnea matkaan! Eihän sulla enää kauaa mene missään tapauksessa!
Mirju 32+6