Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Älkää hoidattako lapsianne lapsen kavereiden perheissä!!

Vierailija
18.07.2018 |

Meillä on lapsella kaveri, joka käy usein meillä. Saattaa olla tuntikausia eikä välttämättä mitään kotiintuloaikaa ole kun kysyy (lapset ekaluokkalaisia). Vanhemmat eivät siis ole pyytäneet kotiin esim. ruoka-aikaan. Jos esim. lapsi tulee aamulla klo 10, niin ei ole pyydetty kotiin syömään lounasaikaan. Lapsi asuu lähellä, joten olen muutamasti sanonut, että käy kotona syömässä ja tulet sitten myöhemmin takaisin.. lapsi saattaa vastata, että ei meillä ole ketään kotona (vanhemmat on töissä) tai, että ei siellä varmaan ole mitään ruokaa. Siis WHAT?! Olen sitten monesti hänet ruokkinut.. ja tämä on täysin yksipuolista! Minun lapseni ei käy siellä kylässä kun haluavat aina olla täällä tai sitten käsketään tänne.. Mukaan oma lapseni ei ole päässyt mihinkään kaverin kanssa. Kaverissa ei sinänsä ole mitään vikaa tai syytä vaan vanhemmissa! Miten voi olla, että luotetaan siihen, että olen paikalla ja katson perään ja ruokin (vierailun kesto saattaa olla esim. 6 h)? Nyt olen alkanut tehdä niin, että annan omalle lapselleni ruuan ja sanon, että tätä on vain tämän verran, ja vieraalle annan leivän. Menkööt kotiinsa syömään.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiko siihen on syypää, että on heitteille jätetty päivät pitkät? Lapsen vanhemmat keskusteluun ja sovitte säännöt.

Vierailija
2/18 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa maailmaan. Kaikilla lapsilla ei tosiaan ole hääppöiset kotiolot. Pahimmillaan sun kotisi on se ainoa paikka missä on tuttu ja turvallinen aikuinen. Elämä on.

Jos lapsesi kuitenkin pitää kaveristaan, keskittyisin hyviin puoliin. Asiat kun voisi olla niinkin ettei ole kavereita. Kyllä se venyminen saatetaan joku päivä palkita; kun ne lapset tulee teini-ikään on aika kullanarvoista että tuntee myös lapsensa kaverit ja heihin on hyvä keskusteluyhteys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhu niiden lapsen vanhempien kanssa.

Vierailija
4/18 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös mahdollista että lapsi sanoo ettei kotona ole ketään tai ei ole ruokaa vain sen vuoksi ettei haluaisi lähteä kotiin.

Vierailija
5/18 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On myös mahdollista että lapsi sanoo ettei kotona ole ketään tai ei ole ruokaa vain sen vuoksi ettei haluaisi lähteä kotiin.

Tämä kannattaa muistaa. Tuonikäiset ovat välillä vielä kovia tarinoimaan eivätkä miellä tuota varsinaisesti valehteluksi. Edelleen, keskustele vanhempien kanssa.

Vierailija
6/18 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee lastensuojelu ilmoitus, ei lasta voi jättää kotiin, jossa ei ole edes ruokaa!!!!!

Vierailija
7/18 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttelisin tosiaan vanhempien kanssa. Vaikea tosin uskoa että se mitään auttaisi, en usko että kukaan 7v sepittäisi tarinaa ettei kotona ole ketään kotona tai ettei siellä ole ruokaa (?!). Lapsi on kesän heitteillä kun vanhemmat ovat töissä. Joko hoitopaikkaa ei oikeasti ole (eikä lapsen mielestä kotona ole ruokaa kun kukaan ei kokkaa, vaikka jääkaappiin olisi jotain jätettykin) tai sitten lapsi on aidosti heitteillä.

Säälittää kyseinen lapsi, antaisin varmasti ruokaa ellei vanhempien kanssa jutellessa muuta käy ilmi.

Vierailija
8/18 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä kannattaa muistaa. Tuonikäiset ovat välillä vielä kovia tarinoimaan eivätkä miellä tuota varsinaisesti valehteluksi. Edelleen, keskustele vanhempien kanssa.

Toki voi olla näinkin. Tiedän vanhemmat, ovat ihan "normaaleja", mutta tämä kasvatus tuntuu olevan melkolailla vapaampaa kotiintuloaikojen ja muiden suhteen. Välillä kotiintuloaika on (illalla esim. klo 19) kun kysyn, että milloin äiti käski kotiin. Että, äiti vaan varmaan ihan tosissaan olettaa, että syötän sen hänenkin lapsensa kysymättä multa, että sopiiko se. Ei se lapsi siellä yksin ole niin, etteikö hänelle olisi kerrottu missä vanhemmat ovat jne.., mutta ihmettelen tuota ruokailupuolta eniten? Eikö niitä kiinnosta edes mitä se lapsi syö?? Jos toisissa perheissä syötäisiin vaikka pelkkää pizzaa niin silläkö hän on valmis lapsensa kasvattamaan?? Pizzalla?

ap

Vierailija
9/18 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli samantyylinen tilanne. Puhuttiin lapsen vanhempien kanssa ja kävi ilmi, että lapsi oli tarinoinut, koska ei halunnut lähteä kesken leikkien.

Vierailija
10/18 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli samantyylinen tilanne. Puhuttiin lapsen vanhempien kanssa ja kävi ilmi, että lapsi oli tarinoinut, koska ei halunnut lähteä kesken leikkien.

Mutta kun lapsella on kännykkäkin välillä mukana, niin eikö siihen voi soittaa ja käskeä välillä kotiin syömään? Tai ihan vaan vanhemmat vaikka kysyä meiltä itseltämme, että sopiiko, että lapsi tule nyt meille x ajaksi.. Koulupäivän jälkeen lapsi saattoi tulla tänne heti ruoka-aikaan ja ilmoittaa, ettei hänkään ole vielä syönyt kun omia lapsiani ruokin.. 

ap

Vierailija
11/18 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks e itse soita lapsen vanhemmille ja kysy mitä ovat ajatelleet lapsensa ruokailujen suhteen. 

Vierailija
12/18 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa.. mä taas olen tyytyväinen, että lapsilla on kavereita ja he viihtyvät meillä. Onhan noita perheitä, joissa ei ruoka-aikaan pyydellä kotiin ja joskus on niin, että illallakin aika huonosti. :( Olen itse aktiivinen ja pyytelen yökylään ja on meillä vara ruokkiakin ne mukulat.

Käydään porukalla uimassa yms. juttuja.

Olkookin hyväksikäyttöä, mutta pääasia, että muksut viihtyy ja kavereita riittää. Saanhan mä itsekin siinä "vapaata", kun heillä on seuraa, eikä tarvii itse viihdyttää jatkuvasti.

Vierailija
13/18 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia on hankala. Minä en pidä siitä, että lasten vierailut ( omani tai muiden) venyvät paria tuntia pitemmäksi. Ja en halua, että muiden lapset notkuvat meillä ruoka-aikana tai, että omani olisivat vastaavasti kylässä näiden ruoka- aikoina. Aikuisen rooli on vetää rajat. Alkaisin lähettää vierasta lasta kotiinsa.

Vierailija
14/18 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa.. mä taas olen tyytyväinen, että lapsilla on kavereita ja he viihtyvät meillä. Onhan noita perheitä, joissa ei ruoka-aikaan pyydellä kotiin ja joskus on niin, että illallakin aika huonosti. :( Olen itse aktiivinen ja pyytelen yökylään ja on meillä vara ruokkiakin ne mukulat.

Käydään porukalla uimassa yms. juttuja.

Olkookin hyväksikäyttöä, mutta pääasia, että muksut viihtyy ja kavereita riittää. Saanhan mä itsekin siinä "vapaata", kun heillä on seuraa, eikä tarvii itse viihdyttää jatkuvasti.

Juu, kyllä mä otan myös mukaan uimaan yms.. Mutta en vain pidä tästä hyväksikäytöstä. Kiva, että on kavereita, siitä olen samaa mieltä. Ja monesti pääsee helpommalla itsekin kun lapsella on se kaveri.. mutta jos meillä on välillä lapsia neljä-viis, niin en ajatellut ihan kovin montaa kaveria ruokkia päivittäin JA kyllä se olisi kiva, että pääsisin joskus lastenhoidon kanssa helpommalla niinkin, että olisivat välillä kavereiden kotona edes kylässä.. ruokaa ei tarvitsi saada (syötän mieluumin itse, niin tiedän, että syövät jotain järkevää).

ap

Vierailija
15/18 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillain ei ole vain vanhemmuus vaan myös järki ja käytöstavat hukassa. Yksi oman poikani kavereista ilmoitti meille tullessaan, että äitinsä oli sanonut, että voit sitten syödä siellä (meillä). Aina tarjoan ruokaa, jos sitä on riittävästi, mutta aina ei ole kaikille ulkopuolisillekin varattuna.

Vierailija
16/18 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sinua Ap aikas paljon harmittaa tämä tilanne.Käy jonakin iltana ,kun lapsi menee kotiin,juttelemassa vanhemman kanssa. Kysy suoraan heidän lapsen päiväruokailusta,olet ns.huolissaan ,kun ei käy kotona syömässä.Kuuntele mitä he vastaavat.Kyllä tuonikäinen tarvitsee lounaan ja välipalan ,jos esim kotona saa iltaruuan vaikka 16-17.00 aikoihin.

Kysy silleen kivasti,että narraako lapsi,kun kertoo,ettei ole kotona ruokaa.

Jos ovat vanhemmat normaaleja ,niin saat vastauuksen.Jos taas eivät välitä lastaan ruokkia,niin outo on perhe.En minä ainakaan ruokkisi . Kyllä se lapsi alkaa nälkäänsä kotona valittamaan ja vanhempien olisi pakko laitttaa jääkaappiin ruoka.

Nyt sysäävät työn sun kontolle. Tosi typerää.

Siinä voi mennä viikko pari ,mutta juttu muuttuu.

Vierailija
17/18 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla on välinpitämättömät vanhemmat, joitain jopa r aiskataan kotona vaikka olisi ulospäin yhteiskunnan tukipilariperhe. Ko. lapsen vanhempia ei kiinnosta missä tämä päivänsä viettää. Tervetuloa todellisuuteen.

Vierailija
18/18 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä just lapsena sanoin noin koska en halunnut kotiin kun isä ei ollut vielä lähtenyt töihin. Isä oli väkivaltainen.