Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iso elatusmaksu ja toimeentulotuki

Vierailija
18.07.2018 |

Isä olisi määrätty maksamaan elatusmaksua n.600e, niin otetaanko tämä summa kokonaisuudessaan huomioon minulle tulona? Olen itse karenssissa, karenssia en pääse näillä näkymin purkamaan heti joten olen toimeentulotuen varassa pitkälti.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti otetaan.

Vierailija
2/14 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai se otetaan. Sehän on sinun tuloa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Luulin että se on tarkoitettu lapselle. Lapsi ei lainmukaan ole elatusvelvollinen vanhempiinsa niin sillä kysyn. Ap

Vierailija
4/14 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Saadut elatusmaksut vähennetään toimeentulotuesta (eli ne katsotaan tuloiksi) ja vähennetään perustoimeentulotuesta.

- Maksettuja elatusmaksuja (henkilö siis maksaa omasta lapsestaan elatusmaksuja) vastaavasti EI lasketa eikä huomioida perustoimeentulotukeen kuuluvaksi menoiksi. 

Korjatakaa ystävällisesti heti mikäli olen väärässä.  Ymmärtääkseni se menee toimeentulotukilaskelmissa juuri noin.

Vierailija
5/14 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok. Luulin että se on tarkoitettu lapselle. Lapsi ei lainmukaan ole elatusvelvollinen vanhempiinsa niin sillä kysyn. Ap

Hassu

Vierailija
6/14 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsotaan tuloiksi, eli todennäköisesti et saa toimeentulotukea.

Vierailija
7/14 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Saadut elatusmaksut vähennetään toimeentulotuesta (eli ne katsotaan tuloiksi) ja vähennetään perustoimeentulotuesta.

- Maksettuja elatusmaksuja (henkilö siis maksaa omasta lapsestaan elatusmaksuja) vastaavasti EI lasketa eikä huomioida perustoimeentulotukeen kuuluvaksi menoiksi. 

Korjatakaa ystävällisesti heti mikäli olen väärässä.  Ymmärtääkseni se menee toimeentulotukilaskelmissa juuri noin.

Tämä on outoa että viran puolesta kaikki mahdollinen saatava kuten myös esimerkiksi veronpalautukset otetaan tulona huomioon Mutta esimerkiksi täysin pakolliset kulut kuten juuri elatusmaksut tai mätkyt eivät ole menoja vaikka niiden maksaminen on välttämätöntä.

Vierailija
8/14 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Tuosta kulmasta tarkasteltuna tuntuu kyllä omituiselta että huomioidaan. Toisaalta sitten on korotuksia (mm. yh-korotus asumistukeen ).

Vierailija
9/14 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Tuosta kulmasta tarkasteltuna tuntuu kyllä omituiselta että huomioidaan. Toisaalta sitten on korotuksia (mm. yh-korotus asumistukeen ).

Myös lapsilisään tulee yksinhuoltajakorotus hänelle, kenellä on huoltajuus lapsesta.

Vierailija
10/14 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elatustuki on tarkoitettu lapsen elatukseen ja lapsihan ei ole elatusvelvollinen vanhempiaan kohtaan. Joten periaatteessa noin suurta elatusmaksua ei pitäisi huomioida kokonaisuudessaan.

Lapsen perusosa on tttuessa n. 300e jonka tuki kattaa kokonaisuudessaan. Tietysti elarit kattavat myös lapsen osuuden asumiskuluista.

Mutta toisaalta taas tuki maksetaan äidille, jolloin se otetaan kokonaisuudessaan huomioon tttuessa.

Vierailija
11/14 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap, Sinulla on paha tilanne, niin sinun kannattaa silti hakea perustoimeentulotukea vaikka tulisi kieltävä päätös, sillä ensin on haettava perustoimeentulotukea kelalta ja sieltä saadun (kieltävän) päätöksen jälkeen voi vasta hakea harkinnan varaista perustoimeentulotukea kunnalta.

Ensin haettava aina kelalta ----> sitten sieltä saadun  päätöksen perusteella kunnalta, mikäli kielteinen eli perustoimeentulotukea ei voida myöntää asiaasi.

Eli perustoimeentulohakemukseen (ensimmäiseen) kirjaa seuraavasti " mikäli toimeentulotukipäätös on kielteinen, hakija pyytää hakemuksen siirtämistä kunnan sostst käsiteltäväksi".

Käsittääkseni se toimii noin tuo nykyprotokolla ja byrokratia.

Edelleen ystävällisesti korjatkaa heti, jos olen väärässä.

Vierailija
12/14 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tässä kysymys neljän lapsen elareista, kun noin paljon määrätään maksamaan?

Vierailija
13/14 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene töihin

Vierailija
14/14 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäikö Vuitton ostamatta. Muahahahahaha

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kolme