Hirvittävä hikoilu
Olen aina hikoillut valtavasti, tämä on siis ihan peritty ominaisuus. Ongelmana ei niinkään ole vain esim. kainaloiden tai käsien hikoilu, vaan kokonaisvaltainen hikoilu. Eritoten pään alue hikoilee ihan järjettömästi. Voitte uskoa, että nämä helteet ovat ihan yhtä helvettiä. Ei tarvitse kuin hieman liikahtaa, niin kasvot ja koko pää ovat ihan märkänä.
Tämä on varmasti osittain hormoniperäistäkin, sillä juuri ennen kuukautisia hikoilu on pahimmillaan ja niiden jälkeen vähimmillään. Mutta aina on siis hiki... vaikkapa normaalilla koiralenkillä, jolloin on vaikka 15 astetta lämmintä ja pukeudun normisti, on ihan järkyttävän kuuma ja hiki lentää. Muilla ei tule edes välttämättä lämmin.
Eli nyt kysynkin: onko tähän olemassa mitään lääketieteellistä apua, siis ihan lääkkeitä tai vastaavaa. Mitään dödövinkkejä tai pukeutumisneuvoja en kaipaa.
Tämä rajoittaa normaalielämää aika lailla. Olen siis n. 40-vuotias nainen ja tämä ongelma on ollut nuoresta lähtien. Olen yleislääkärillekin asiasta puhunut, mutta eivät ota tosissaan, ovat vain että "kaikkihan sitä joskus hikoavat" -tyyppisesti. Mutta olisikohan jostain erikoislääkäristä apua, onko kellään kokemuksia?
Kommentit (16)
Vierailija kirjoitti:
Sä oot vaan niin huonossa kunnossa. Ala käymää salilla nostaan kuntoa, niin jo hikoilu loppuu.
Paskapuhetta.
t. 10 vuotta salilla
Kaikki tuntemani ihmiset jotka hikoilevat paljon käuttää myös paljon alkoholia. Lopeta viinan kanssa läträäminen niin et enää hikoile.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tuntemani ihmiset jotka hikoilevat paljon käuttää myös paljon alkoholia. Lopeta viinan kanssa läträäminen niin et enää hikoile.
Kaikki tuntemani ihmiset, jotka tekevät typeriä oletuksia ja yleistyksiä, ovat yksinkertaisia.
Kilpirauhasarvot on varmaan tutkittu? Yksi liikatoiminnan oireista on hikoilu ja kuumuuden tunne normaalissakin lämpötilassa.
Elämäntavat... Eivät taida olla ihan kohdallaan... Vain läskit hikoilee...
Ihotautilääkärille mars!
Itsellä samantyylinen ongelma, hikoilu tosin ilmenee koko kropassa päästä varpaisiin. Kyseessä ei siis ole mikään "vähän nahkea iho" vaan vaatteet sellaisessa kunnossa,kuin olisi järveen hypännyt. Kärsin tästä teinivuosista alkaen ja yleislääkärien asenne oli sama.
Ihotautilääkärin kautta löytyy apua jos jonkinlaista, itselle toimi loppujenlopuksi Oxybutynin -niminen lääke, ainoana sivuvaikutuksena on kuivuvat limakalvot (joutuu kosteuttamaan nenää, kurkkua kuivaa helpommin), mutta hikoilu on vähentynyt radikaalisti, edelleen kyllä hikoilen normaalia enemmän, mutta en läheskään niin häiritsevästi kuin ennen.
Itsellä syynä oli hermostohäiriö, jonka takia kroppa reagoi hikoilemalla vaikka ei edes olisi kuuma tai rasittunut, painolla ei ollut mitään tekemistä asian kanssa.
Kokonaisvaltainen hikoilu voi olla tosi hankalaa.
Paikallisesti esim. kainalohikoiluun käytetään botoxia, mutta se ei tässä tapauksessa taida paljon hyödyttää.
Yritä saada lähete endokrinologille. Jos mitään lääketieteellistä syytä ei löydy, sitten vaan kyseessä on perimä johon on sopeuduttava kokeilemalla esim. erilaisia ruokavalioita.
Minulla oli aikanaan vähän samankaltainen tilanne kuin mitä kuvasit. Itse löysin avun ainakin apteekista saatavan Triple dry sprayn sekä monesta kaupasta löytyvän teepuuöljypesuaineiden muodossa. Olen myös huomannut että tietyt ruoat ja ruokayhdisteet herkistää hikoilulle joten kannattaa kokeilla eri ruokien sulkemista tietyksi aikaa ruokavaliosta ja taas takaisin. Tälläsiä ovat sipulit, chili, paprika, osa pippurisekoituksista, selleri, jotkut sitruksista ja ylläri ylläri gluteenipitoiset tai laktoosipitoiset valmisteet.
Mutta kuten itsekin mietit, niin ehkä jokin erikoislääkäri osaisi sanoa testauksenjälkeen jotain toimivaa juttua.
Minä olen kokeillut ihan kaikkea. Rampannut eri lääkäreillä jo vuosia. Eri ruokavaliot kokeiltu, paino pudotettu alipainon puolelle. Mikään ei auta. Olen aina hiestä märkä, vaikken edes tuntisi, että minulla on kuuma. Minulla hikoilevat eniten kasvot, niska ja alaselkä ja tietysti jalat. Alasekää pitkin valuu hikinoroja koko ajan. Kasvoja saa olla koko ajan kuivaamassa. Pelkkä vaikkapa haalean kaurapuuron syöminen saa aikaan noroja ohimoille ja nenänvarteen. Yhden kerrosvälin käveleminen portaissa saa aikaan helmeilyä kasvoille, litimärät kainalot ja litimärän alaselän. Saatan PALELLA, ja olla silti hiestä märkä. Jalat ovat aina litimärät. Tämä on todella kiusallinen vaiva, eikä moni tunnu ymmärtävän lainkaan. Käytän antiperspiranttia kainaloiden ja nivustaipeiden lisäksi kasvoillani ja niskassani sekä alaselässä. Se hillitsee edes vähän oireilua, mutta itse ongelma on ja pysyy. Inhoan tätä ominaisuutta, ja siis onhan tämä ihan käsittämättömän kiusallista!
Minullakin on kasvohikoilua. Tottakai kainalotkin joskus hikoaa ja tippuukin mutta ongelma on kasvojen hikoaminen. Ensin syynä oli masennuslääke joka aiheutti pakkasellakin järjettömän hikoilun esim. kaupan kassalla jne. Se rauhoittui kun lopetin lääkkeen kokonaan. Mutta nyt tietysti kun on näin lämmin niin se naamahikoilu on taas alkanut. Poltan kyllä tupakkaa mutta en juo. Verenpainelääkkeen ominaisuus on että se laskee myös sykettä. Ylipainoa on jonkin verran. Nyt olen alkanut miettiä tätä kasvojen hien valumista että tuntuu että minulla on hiukset kuin 'kypärä' eli lasihius plus käsitelty hius. Tuntuu ettei hiukset päästä yhtään ilmaa päänahkaan vaan päässä on kuin 'suojakypärä'. Samoin jos hiukset kastuvat hiestä, ne eivät tahdo millään kuivaa. Eli se kestää tunteja. Eli voisiko tuo 'hiuskypärä' olla syynä kasvojen järkkyyn hikoiluun??
Ymmärrän niitä joilla tämä on ongelmana. Tsemppiä!
Mulla syynä masennuslääke, ja se on kyllä nyt pakko lopettaa. Tässähän saa lämpöhalvauksen, suihkussa 3krt päivässä, aamu ilta ja aamulla hiustenkuivauksen jälkeen vielä.......
Vierailija kirjoitti:
Elämäntavat... Eivät taida olla ihan kohdallaan... Vain läskit hikoilee...
P*skapuhetta tuokin. En ole AP, mutta minäkin eritän helposti hikeä ja en ole läski. Olen siis mies ja olen noin 173 cm pitkä (lyhyt :D) ja paino noin 64 kg (vaihtelee usein 63-65 kg). Minulla harvoin on oikeasti kylmä ja talvellakin ulkona usein hiki valuu, vaikka minulla harvoin on talvitakkia päälläni ja en käytä mitään toppahousujakaan. Nytkin minulla on naama hiestä märkänä tässä istuessani ilman paitaa, kotonani.
Kiitos asiallisista vastauksista!
Ja näille muutamille viisastelijoille tiedoksi:
- alkoholia käytän n. kerran kuussa, joten se tuskin lienee tämän asian takana
- painoa on hieman liikaa, mutta vaikka sitä on ollut vähemmänkin, ongelma on ollut sama
- kunto voisi toki olla aina parempikin, mutta sama kuin edellä, vaikka olen ollut joskus erittäinkin hyvässä fyysisessä kunnossa, ei hikoilu ole ollut merkittävästi vähempää.
Syön ihan "normaalisti" sekaruokaa, ja mitään todettuja sairauksia ei ole.... mutta nyt kun joku mainitsi tuon kilpirauhasen liikatoiminnan, niin muistinkin että vuosia sitten minulla testattiin kilppariarvot vajaatoiminta-epäilyn vuoksi. Silloin hoitaja sanoi tuloksista, että vajaatoimintaa ei ole. Sivulausesssa hän mainitsi, että pikemminkin arvot ovat lähellä liikatoiminnan rajoja. Tätä ei kuitenkaan lähdetty tämän enempää selvittelemään, koska ne olivat viitearvojen sisällä (joskin hädintuskin, mutta kuitenkin). Eli hoitaja/ lääkäri ei ottanut tähän kantaa tämän enempää ja itsekin olin jo unohtanut koko jutun. Mutta ehkä tämä kivi pitääkin vielä kääntää...?
Pitää myös tutustua tuohon Oxybutynin-lääkkeeseen.
AP
Vierailija kirjoitti:
Kiitos asiallisista vastauksista!
Ja näille muutamille viisastelijoille tiedoksi:
- alkoholia käytän n. kerran kuussa, joten se tuskin lienee tämän asian takana
- painoa on hieman liikaa, mutta vaikka sitä on ollut vähemmänkin, ongelma on ollut sama- kunto voisi toki olla aina parempikin, mutta sama kuin edellä, vaikka olen ollut joskus erittäinkin hyvässä fyysisessä kunnossa, ei hikoilu ole ollut merkittävästi vähempää.
Syön ihan "normaalisti" sekaruokaa, ja mitään todettuja sairauksia ei ole.... mutta nyt kun joku mainitsi tuon kilpirauhasen liikatoiminnan, niin muistinkin että vuosia sitten minulla testattiin kilppariarvot vajaatoiminta-epäilyn vuoksi. Silloin hoitaja sanoi tuloksista, että vajaatoimintaa ei ole. Sivulausesssa hän mainitsi, että pikemminkin arvot ovat lähellä liikatoiminnan rajoja. Tätä ei kuitenkaan lähdetty tämän enempää selvittelemään, koska ne olivat viitearvojen sisällä (joskin hädintuskin, mutta kuitenkin). Eli hoitaja/ lääkäri ei ottanut tähän kantaa tämän enempää ja itsekin olin jo unohtanut koko jutun. Mutta ehkä tämä kivi pitääkin vielä kääntää...?
Pitää myös tutustua tuohon Oxybutynin-lääkkeeseen.AP
Toisaalta, liikatoiminnasta hyvin todennäköisesti olisi muitakin häiritseviä oireita eikä sitä sairastavalle useimmiten liikakiloja kerry, koska energiankulutus kasvaa. Ehkä, jos sinulla on myös esim. hermostuneisuutta, unettomuutta, vilkas suolentoiminta, vapinaa, rytmihäiriöitä tai nopea syke, hiustenlähtöä, jne., kannattaa kilpirauhasasiaan palata. Toki kaikki oireet eivät esiinny kaikilla ja vaihtelevat voimakkuudeltaan.
Jostain luin että toisilla ihmisillä toimii kehon "termostaatti" hyvin tehokkaasti. Joten ei se ole huono asia. Olen itse samanlainen hikoilija. Hikoilu ei kerro kunnosta htään mitään.
Sä oot vaan niin huonossa kunnossa. Ala käymää salilla nostaan kuntoa, niin jo hikoilu loppuu.