Riittääkö 1500€ elämiseen aikuinen+12v?
Ajattelin alkaa opiskelemaan ja tehdä lyhennettyä työaikaa, jolloin tulot pienentyy tottakai.
Asumisen kulujen ja auton kulujen (ei bensat) jälkeen jäisi elämiseen keskimäärin 1500€ kuukaudessa. Tuo pitäisi riittää ruokaan, vaatteisin, terveydenhuollon menoihin, vapaa-ajan viettoon jne.
Elintaso tippuisi hetkellisesti.
Kommentit (16)
Jos suunnittelet ja laskelmoit, niin pärjäät.
Eikö tuo riitä aika hyvin jos tuossa on jo vähennetty asumiskulutkin? Ensimmäisessä työpaikassani sain kymmenen vuotta sitten 1600 e/kk ja siitä piti maksaa vuokra. Ei tosin ollut tytärtä vaan yksin sain käyttää.
Voitko myydä jotain? Kaikki turha kirppikselle ja ne rahat säästöön pahan päivän varalle.
Kyllä riittää. Ihmiset on vaan niin tottuneita, että rahaa pitäisi olla 5000, että selviäisi päivittäiskuluista. Maailma hukkuu muutenkin roskaan, niin kulutukseen ei tarvitsisi kenellekään kuin 700 per henkilö+ asuinmenot.
Helposti pärjää, jos ostaa lapselle tarvikkeet käytettynä. Toki jos on 5 vuoden opinnot edessä nii voi tehä tiukkaa, pari vuotta pärjää helposti..
Opiskelijat pärjää 540 € kuussa, jos saa täyden asumistuen ja ei ota lainaa. Lainan kanssa toki sitten 1200 €.
Hyvin riittää. Itse lyhennän tuosta summasta asuntolainaa ja elän oikein mukavasti ja säästöönkin riittää joka kuukausi. Tosin minulla ei enää ala-ikäisiä lapsia, en tilaile netistä yhtään mitään enkä kiertele jatkuvasti kaupoilla. Ja joo, en ole ryysyläinen vaan siisti keski-ikäinen nainen.
Minulla jää sama summa elämiseen ja lapsi on 14v. Tuolla rahalla eletään aika mukavasti ja ulkomailla käydään kaksi kertaa vuodessa. Säästöön saa mukavasti jos pihistelee, tonnin kuussa parhaimmillaan.
Joo siis ei kyllä pärjää mitenkään.
Meitä on kolme. Minä ja kaksi lasta, jotka ovat seiskaluokkalainen viidesluokkalainen. Rahaa elämiseen menojen jälkeen jää noin tonni. Sillä rahalla syödään monipuolisesti. Kerran viikossa syödään ulkona. Ulkomailla kerta vuoteen ja huvipuistot ja muut päälle. Mulla on hiustenpidennykset, joiden ylläpito on aika kallista. Ainiin ja koirakin meillä on.
Huoh... meitä pärjää viisihenkinen perhe tuolla rahalla. Nuorin käyttää vielä vaippoja ja kuusivuotiaalla on jo maksullinen harrastus. Koskaan ei ole rahat olleet loppu. Kesällä reissataankin. Ei tosin ylimääräistäkään ole, mutta pärjätään.
Siis miksei pärjäisi? Ruokaan 600€ (sis.päivittäistavarat, perushygienian) ja bensalaskun tiedät vain sinä (200€?), jää kyllä vielä reilusti käyttörahaa.
Pitäisi pärjätä. Sillä oli kolmen vuoden ajan kahden aikuisen nettotulot yhteensä 1500€. Tästä meni 800€ vuokraan ja 400€ työmatkoihin. Vaatii toki suunnittelua ja monesta asiasta luopumista, mutta kyllä tuolla pitäisi selvitä.
Jos jaksat koko ajan budjetoida ja pystyt luopua kaikesta hauskuudesta.
Järkevällä suunnittelulla. Tuolla summalla ei voi elää kovin holtittomasti, mutta pärjää jos viitsii vähän miettiä ja laskea.