Lue keskustelun säännöt.
Lihavuusleikkaus
WannaBeLaiha
12.07.2018 |
Hei!
Onko täällä henkilöitä, jotka olisivat käyneet lihavuusleikkausessa? Olisi kiva milloin leikkaus on tehty ja mikä leikkaus oli kyseessä . Myös plussat ja miinukset olisi kiva kuulla.
Kiitos vastauksista etukäteen !
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vastaan myöhässä. Huomasin viestisi yhtenä päivänä juuri ennen palstan yöaikaa.
Minulle tehtiin gastric sleeve kaksi vuotta sitten. Paino lähti putoamaan puolen kilon viikkotahdilla kun noudatan sinnikkäästi ravitsemusterapeutin antamia ohjeita. Mahalaukku on taatusti venynyt vuoden sisään koska aloin juoda kalorittomia hiilihappojuomia. Sitä ennen se oli mahdotonta röyhtäilyn vuoksi. Nykyään röyhtäilen vasta ison vichyhuikan jälkeen.
Minulla on nyt ollut syntinen olo kun olen syönyt päivittäin puoli kiloa marjoja kahdessa annoksessa joka päivä koska ne ovat niin hyviä. Niistähän tulee yli kahden desin annos. Koska proteiinia pitää saada gramma per painokilo on sitten muu hellesyöminen ollut lähinnä raejuustoa ja maustamatonta rahkaa.
Tottakai jännitin aluksi tuoreiden marjojen syöntiä mutta järkeilin niittikohdan ihon olevan niin arpeutuneen ettei niihin tartu mitään. Onneksi niin on käynytkin koska aiemmin söin kasvikset ja marjat soseutettuina varmuuden vuoksi ja nautin nyt ensimmäisestä kesästä jolloin voin vaikka ostaa mansikoita ja syödä niitä suoraan rasiasta.
Voi olla, että olen ollut liiankin varovainen dieetin suhteen mutta se johtuu varmaan luonteeltani koska haluan tehdä asiat just enkä melkein.
Plussa on tietenkin se, että kaksi sairauttani on remissiossa ja diabetes kakkonen jäi puhkeamatta. Miinusta on lähinnä ihmisten ihmettely kun syön niin vähän enkä syö kaikkea, mitä tarjotaan. Makeaa ei ole edes tehnyt mieli leikkauksen jälkeen. Nuo marjat taitavat olla makeinta mikä maistuu. Jouduin kerran ottamaan hieman täytekakkua lähinnä sosiaalisen paineen vuoksi ja koin inhon väreitä sitä lusikoidessani koska se oli ällöttävän makeaa. En tosin ollut suuri makean fani ennen leikkaustakaan. Muistan leiponeeni kerran Mississippi mud caken ja ihmetelleeni kuinka jossain syödään sellaista ja vieläpä herkkuna. Meillä ei kukaan pystynyt syömään kakkua ja sen kohtaloksi koitui komposti.
Olen iloinen siitä, että pystyn liikkumaan paremmin ja nautin siitä täysin siemauksin. Ulkonäköäni en pysty oikein hahmottamaan. Olen käynyt välillä ostamassa kirpparilta uusia vaatteita ja vienyt sinne liian isoiksi jääneet vaatteet. En tiedä mihin painoni lopulta asettuu koska kaikki on minun kohdallani tapahtunut niin hissukseen.
Vain perheeni tietää leikkauksestani ja hyvä niin koska en olisi kestänyt ihmisten odotuksia siitä, että olisin pudottanut kymmeniä kiloja muutamassa kuukaudessa. Lihavuusleikatun ruokavalion aineksethan koostuvat samoista aineista, joita söin aiemminkin. Printtasin vuoden 2016 ruokapäiväkirjani eilen ja ainekset olivat samat mutta syön käytännössä puolta vähemmän kuin aiemmin.
En tiedä, kuinka paljon hidas painonpudotuksen johtuu yhdestä painosta riippumattomasta perussairaudestani. Lueskelin netistä, että se sairaus laskee perusaineenvaihduntaani 30%. Kaksi lääkäriä kirjoitti aiheesta erillisissä artikkeleissa mutta en tiedä kuinka moni lääkäri ja ravitsemusterapeutti on samaa mieltä asiasta.
Monilla paino jämähtää vuosi leikkauksen jälkeen. Minulla hidas painonlasku on jatkunut.
Mitään suuria jälkihoitokustannuksia ei ole syntynyt koska otan multivitamiinin joka toinen päivä ja kalsiumia sekä D-vitamiinia illalla. Toisin kuin ihmiset kuvittelevat niin ne pitää maksaa ihan omasta pussista.