Kauanko on "kohta"?
Montako minuuttia teille on "kohta"? Mulle kohta on 1-15 minuuttia, miehelle taas se on jotain 15-90 minuuttia.
Tää onnistuu vuodesta toiseen aiheuttamaan kahnausta. Kun sanon, että lähdetään kohta ja olen sen 10 minuutin kuluttua kengät jalassa ovella ja auton avaimet kädessä, mies alkaa ajamaan partaansa tai etsimään tavaroitaan. Tai kun sanoo, että lähtee kohta töistä kotiin, saapuu tyypillisestä ehkä parin tunnin päästä (työmatka max. puoli tuntia), tosin voi olla kotona jo tunnin päästä, mutta saattaa mennä kolmekin.
Olenko ainoa, jota tällainen ärsyttää?
(Kyllä, ajat voisi kertoa numeroina, kuten "10-15 minuutin päästä", mutta toista siihen ei aina jaksaisi pakottaa.)
Kommentit (28)
Tunnen pari taiteilijaa ja heille (ihan) kohta on sellainen 8 - 10 tuntia.
Kohtahan se on taas talvi, kun juhannuskin jo meni...
Kohta vaihtelee itselläni 0-60min välillä, tilanteesta riippuen.
Esim. jos sanon jollekin että lähden kohta kotoa, menee n. 5-10min. Jos sanon lapsille että alan kohta laittaa ruokaa se voi olla mitä vain 30-60min väliltä.
Minulla myös maksimissaan 15 min ja miehellä 30min- 2,5h. Jos mies sanoo, että lähdetään kohta lähetän ensin yhden työsähköpostin niin ehdin laittaa lasten kaikki tavarat valmiiksi, siivoamaan keittiön, laittamaan pyykit, lapset järjestelee huoneensa ja ehdimme yleensä katsella jotain sarjoja Netflixistä.
No yriitän taaad ollla mielenkiintoinen. See on sitä hillitseemistä ettei kääämit palaisi.
Riippuu ihan tilanteesta. Jos ollaan miehen kanssa lähdössä johonkin niin se on alle 15min, jos taas vaikka sanon kaverille että tulen sen luokse kohta niin se voi olla jopa yli puoli tuntia. Voi myös sanoa esim. että synttärit on kohta jos ne on viikon päästä tai että kohta on jo syksy vaikka sinne olisi vielä kuukausi.
"Kohta" ajan määreenä on erittäin huonoa kieltä, joka luo sanojastaan tai kirjoittajastaan vulgäärin ja moukkamaisen vaikutelman.
Parempia määreitä olisivat esim. pian, piakkoin, pikapuoliin, lähiaikoina, vähän ajan kuluttua ym.
Pertsa Perinteiseen Kieleen Pyrkijä
Hyvin kirjoitettu Pertsa Perinteiseen Kieleen Pyrkijä! Oletko äidinkielen opettaja? Tämä oli hyvin selkeä ja täydentävä vastaus kysymykseen! Nyt osaan olla epämoukkamainen tai vulgääriton! Tämän neuvon pyrin pitämään mielessä kunnes kuolema meidät erottaa!
Raija Raivokas Raparperin Raiskaaja
Kun olen menossa uimaan idän kanssa niin kestää noin 30-50 min että lähdetään sinne
Se on yli 2025 vuotta. Jeesus sanoi, että hän tulee takaisin "kohta".
Sehän voi olla melkein mitä vaan riippuen asiayhteydestä, mutta silti on yhteys olemassa, mikä voi olla paljon parempi kuin täsmällinen aikamääre ja apn pitäisi ottaa tämä huomioon ettei pilaa kärtsyilyllään.
Kohta muutan Espanjaan.
Kohta lähden kävelylle.
Romanipojan kohta on kaksi viikkoa.