Eläminen ja tulevaisuus Suomessa ja ulkomailla
Pahoittelen jo alkuun epäselvää tekstiä. Koitan pukea ajatukseni sanoiksi mahdollisimman hyvin.
Tuntuu, että Suomi on pahassa alamäessä. En koe oloani enää turvalliseksi. Täällä on paljon pahoinvoivia ja ilkeitä ihmisiä. Väkivaltaa. Yhä nuoremmat käyttävät huumeita. Kuulemani mukaan opetuksen taso kouluissa on laskenut kuin lehmän häntä. En vaan näe (hyvää) tulevaisuutta täällä. En halua tehdä lapsia, jos asun loppuelämäni Suomessa.
Olen jo pitkään haaveillut muuttavani Keski-Eurooppaan; Saksaan tai Sveitsiin. Oman alani töitä on hyvin tarjolla suuremmissa kaupungeissa.
Joka maassa on omat ongelmansa ja kajahtaneet ihmiset. En väitä, että muualla on asiat paremmin, mutta voisiko joku asiasta tietävä valaista, minkälaisessa mittakaavassa mainitsemani ongelmat ovat Saksassa ja Sveitsissä? Toki muistakin maista saa kertoa ja yleisesti elämisestä ulkomailla!
Olen tällä hetkellä hyvässä parisuhteessa kuudetta vuotta ja haaveilemme lapsista. Mieheni haluaa kuitenkin asua loppuelämänsä Suomessa. Onhan tässä vielä vuosia aikaa päättää. Olen 23 nyt.
En tiedä tajusiko kukaan pointtiani, toivottavasti saan ystävällisiä vastauksia. Vittuilua en kaipaa. Kiitos tuhannesti.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Ruoka on PALJON halvempaa koska heillä ei ole samanlaista arvonlisäveroa.
Vuokrat esim.berliinissä puolet alhaisempia kuin helsingin keskustassa.
Huonoa et todella harvassa työpaikassa maksetaan ylitöistä, sairauslomista, arkipyhistä yms.
Saksassa saa potkut tosi nopeesti jos kieltäytyy töistä tai tulee myöhässä yms.
Työpäivät usein 10-12 tuntisia, riippuen alasta tietty.
Tässä komentoin tuota potku-asiaa, että täällä on työntekijäjärjestöt paljon aktiivisempia kuin Suomessa (sen huomaa esim. lakkojen määrästä) ja työntekijäiden oikeudet parempia. Mieheni työpaikka täällä esim. lopetettiin, ja korvaukseksi annettiin yt-neuvottelujen päätteeksi vuoden palkka. Suomessa olisi saanut 3 kk irtisanomisajan vaan. Totta on, että työpäivät ovat pidempiä. Toisaalta osa-aikatyö on yleisempää.
Ei ne ongelmat pakenemalla parane.
Vierailija kirjoitti:
Kapitalismi tuhoutuu väistämättä omaan mahdottomuuteensa ja nykyinen oireilu johtuu pitkälti siitä. Johtavalle luokalle ei mene jakeluun, että jos ei ole rahaa kuluttaa, järjestelmä kaatuu. Rahaa voidaan suhmuroida ylempiin kerroksiin vain tiettyyn pisteeseen asti. Toisena pointtina tietysti se, että kun työtä automatisoidaan pois lopullisesti (koneet tekevät fyysisen ja henkisen työn sekä koneiden huollon ja suunnittelun), ihmisille on yhteiskuntarauhan nimissä pakko maksaa palkkaa pelkästä olemassaolosta tai luopua rahasta kokonaan.
Tätä ei toistaiseksi pääse pakoon muualle.
Terv. Einstein.
Katso Euroopan MRSA karttaa. Siinä se sinun Saksasi loistaa mätäpaiseena keskellä. Tuo ettei edes MRSA saada kuriin kertoo suoraan muunkin tason.
Hei tää ketju on just mulle! Oon asunut sekö Saksassa että sitten vähän pidempään Sveitsissä. Nyt opiskelen ulkomailla muualla Euroopassa ja Suomeen en enää aio, Sveitsi edelleen mielessä. Olen samanikäinen kuin sinä ja perheen perustaminen on tavoitteena vaikkakaan ei vielä ajankohtaista.
Sveitsissä päivähoitomaksut on tajuttoman kovat ainakin Geneven alueella. Mammalomalla ollaan vaan joitain kuukausia lapsen syntymästä ja lounasaikana lapset tulevat koulusta kotiin syvään joten au pairit ja kotiäitiys tai osa-aikatyöt on yleistä. Elintaso on kova, ilmasto ihana ja kansainvälistä porukkaa. Perinteiset arvot vahvana.
Saksassa samalla tavalla, että nainen useimmiten kotona. Päivähoitomaksuista en osaa sanoa. Apteekkeja ja kahviloita joka kulmalla, kahvilakulttuuria kaipaisi myös Suomeenkin enemmän.
Jään odottamaan, että ketju kasvaa! :)
Vierailija kirjoitti:
Euroopalla ei ole tulevaisuutta muuta amerikkaan.
Tämä.
Eurooppa on tuhon tiellä, eikä tämä ole enää korjattavissa millään muulla kuin sodalla, niin valitettavaa kuin se onkin.
Muutto ehdottomasti euroopan ulkopuolelle, itse voisin kuvitella muuttavani johonkin latinalaisen amerikan maahan, mikä kylläkin vaatii lähes aina että kykenee itse työllistämään itsensä jos haluaa saada jonkinlaisen elintason.
Ihan normaalia, kun tulee lama tai taantuma ihmisten mielipiteet muuttuu kaiken suhteen vastustavaksi. Isoja ongelmia tulee ilmastopakolaisten ja työn perässä muuttavien myötä n. 20 vuoden päästä. Silloin on jokainen euroopan maa kriisissä.
Ainiin ja yöllä jos olen isoissa kaupungeissa liikkunut niin ei niitä humalaisia kyllä tule vastaan samaan malliin mitä Suomessa. Marijuanan käyttö on tosin varmaan yleisempää Euroopassa kuin Suomessa jo ihan katukuvan perusteella.
Euroopalla ei ole tulevaisuutta muuta amerikkaan.