P-AFOS-maksa-arvo koholla
Kävin verikokeissa, P-AFOS on 109, kun viitealue on 35-109. (P-ALAT on 9, viitealue 10-45, jos se jotenkin vaikuttaa.)
Olen 20-vuotias nainen, sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa johon minulla on lääkitys, ylipainoa löytyy, bmi 27. Mitään oireita ei ole.
Kannattaa varmaan tarkistuttaa? Onko kellään kokemusta tälläisestä? Itsehän kerkesin jo diagnosoida itselleni maksasyövän. :D
Kommentit (17)
Sappirakossa tai -tiehyissä jtn häikkää.
Afos eli alkalinen fosfataasi -entsyymi kohoaa myös luustoon ja munuaisiin liittyvissä vaivoissa. Ei siis pelkästään maksaspesifi.
Kohonnut arvo voi olla maksa-, luusto- tai suolistoperäistä. Selviää jatkotutkimuksilla. 109 ei vielä ole kovin korkea.
Mullakin ollut. Ei selvinnyt syy.
Sullahan tuo on viitearvoissa.
Vierailija kirjoitti:
Mullakin ollut. Ei selvinnyt syy.
Sullahan tuo on viitearvoissa.
Jatkan. Lääkkeet, tulehdustila, sairastelu voi nostaa arvoa.
Tuo arvo on vielä viiterajoissa eli ei kovin koholla. Mitä lääkäri sanoi arvosta? Esim. tulehdus tai joku lääke voi nostaa arvoja.
Ei tuo ole mitään, se on kuitenkin viitearvoissa. Ei meinaa yhtään mitään.
Minulla on P-AFOS arvot olleet seurannassa 117, 127 ja 117 28kk seuranta jaksossa. Terveyskeskus lääkäri lopetti seurannan. Onko syytä huoleen? Tarvitaanko lisätutkimuksia?
Onko afos 118-121 lievästi koholla vai liikaa? 1kk sitten otetut verikokeet niin 78-80 oli afos. Kaikki muut gt/alat Oli vain vähän koholla,muut arvot viiterajoissa.
Ylipainoa jonkun verran, voiko johtua tuo äkillinen nousu esim rasvaisesta ruuasta, kofeiinista? Kun tuli herkuteltua edellisenä parina vklp, mitä en ole pitkään aikaan tehnyt.
Ootko käyny Kyproksella, kun Pafos on nousussa?
Hei! Selvisikö teillä kohonneen maksa-arvon syyt? Täällä myös mietintä päällä mistä voi johtua
Vierailija kirjoitti:
Ootko käyny Kyproksella, kun Pafos on nousussa?
Kuukauden yhtämittainen ränni Pafoksella.
Älkää syökö ylimitoitetusti luontaislääkkeitä ja - tuotteita.
Itselläni nuo maksa-arvot nousevat joskus lääkityksestä. Kun sitten on lopettanut lääkkeen, arvot laskevat nopeasti.
up