Millainen 43v hedelmällisyys,
Kommentit (26)
https://academic.oup.com/humrep/article/30/9/2215/621769
Noin yksi kolmesta mahdollisuus tulla raskaaksi vuoden aikana.
Lääkäri sanoi: vaihdevuodet voivat alkaa 35-60-vuotiaana.
Kamuni (50+ nyt) äiti maalla ilman ehkäisyä sai heidän sisarussarjan nuorimmaisen ollessaan 47v.
Yksi sadasta tulee enää raskaakasi. 99% ehkäisy. Miltei sama kuin pillereillä.
Onko oikeasti jo niin alhainen, että sama teho kuin pillereillä?
Vierailija kirjoitti:
Onko oikeasti jo niin alhainen, että sama teho kuin pillereillä?
Ei todellakaan, älä usko trollipeikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mietin. Olen 44-vuotias ja kierto on täysin säännöllinen ja samanlainen kuin koko aikuisiän, mutta joko voi unohtaa ehkäisyn?
No, ei todellakaan kannata lopettaa ehkäisyä, tärppi on ihan mahdollinen. Jos kierto on säännöllinen, se tarkoittaa yleensä että ovulaatiokin tapahtuu ja osa munasoluistasi on edelleen ihan kelvollisia hedelmöittymään.
Erittäin epätodennäköistä, että enää tuon ikäinen saisi lasta.
Saihan sualikin 70-vuotiaana, sinne asti se kestää.
Raskaaksi tullaan vielä yli viisikymppisinäkin, vaikka harvinaisempaahan se on. Jotkut ovat huolissaan munasolujen laadusta, kun ikää alkaa olla vuosissa 35+. Nyt minulla ei ole vetää esiin mitään kunnollisia tutkimustuloksia asiasta, joten jätän areenan viisaammille.
Jos ei halua 43-vuotiaana lasta niin on joko ehkäistävä tai oltava valmis aborttiin - kumman valitset?
Molemmat mummoni saivat sodan jälkeen lama-aikana kuopuksensa 44-vuotiaana. Nykytuttavissa on kaksi 44-vuotiaana ja yksi 48-vuotiaana raskaaksi tullut.
Yksilöllistä - tietenkin. Hormonitasojen mittaus auttaa arvioimaan mahdollisuuksia/riskejä.
Se on hirveän yksilöllistä. Nuo todennäköisyydet perustuu keskiarvoihin. Yksilötasolla mahdollisuus/riski tulla raskaaksi vaihteleen erittäin suuresta miltei nollaan.
Onko nuo netistä tilattavat hedelmällisyys testit luotettavia, ne mittaavat fsh arvoja?
Tuttavamiehen äiti oli aikoinaan 49v, kun sai tämän.
Samaa mietin. Olen 44-vuotias ja kierto on täysin säännöllinen ja samanlainen kuin koko aikuisiän, mutta joko voi unohtaa ehkäisyn?