Mitä tehdä, kun ei ole rahaa matkustaa työhaastatteluun?
Sain kutsun työhaastatteluun, mutta paikka on kaukana ja rahat on loppu. Uskallanko ottaa pikavipin, kun mahdollisuudet saada se paikka on arviolta 20-40 %?
Minulla ei ole ketään, jolta voisin lainata. Olen jo aiemmin tukia odotellessa joutunut parilta läheiseltä lainaamaan muutamia satasia periaatteella, että maksan takaisin sitten kun taas olen töissä.
Kaiken huipuksi asun Suomen yhdessä suurimmista kaupungeista. Luulisi, että täältä löytyisi töitä, mutta eipä vain ole löytynyt, siksi pitäisi nyt matkustaa kauemmas.
Mitä itse tekisitte?
Kommentit (13)
Hommaat rahat ja menet haastatteluun. Oleskeluyhteiskunnan aika on ohi.
Jos olet työtön, voit hakea avustusta matkaan (Max 200 €).
Käy sosiaalitoimistossa tai seurakunnassa, kuuluit sitten kirkkoon tai et.
Työkkäriltä ainakin omat tutut ovat saaneet työhaastattelumatkalle avustusta erikseen, vaikka osa ei ole edes ollut asiakkaana kai muuten (vaan opiskelija).
Työttömänä saat matkakustannusten korvausta 0,21 e/km, max 200 e. Tämä on luettavissa jo infovaiheessa, joten miksi et tiennyt tästä?
Työkkäri maksaa matka-avustusta työhaastatteluun.
Kuinkahan nopeasti sinne pitää päästä? Jos et ehdi saamaan korvausta ajoissa, niin lainaa jostain ja maksa takaisin kun saat korvauksen tilille.
Vierailija kirjoitti:
Työttömänä saat matkakustannusten korvausta 0,21 e/km, max 200 e. Tämä on luettavissa jo infovaiheessa, joten miksi et tiennyt tästä?
Se info, joka tulee työttömäksi ilmoittauduttua lukea, on "Työttömän oikeudet ja velvollisuudet". Siellä ei lue mitään matkakustannusten korvauksesta.
http://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyonhakijalle/jos_jaat_tyottomaksi/oike…
Täytyypä ottaa selvää tuosta korvauksesta kuitenkin. Varmasti pitää sitten haastattelussa pyytää haastattelijalta todistusta käynnistä. Luultavasti haastattelija preferoi hakijat, jotka eivät pyydä todistuksia työkkärille, mutta pakkohan se on pyytää jos se on ehtona korvauksen saamiselle.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Työkkäri maksaa matka-avustusta työhaastatteluun.
Kuinkahan nopeasti sinne pitää päästä? Jos et ehdi saamaan korvausta ajoissa, niin lainaa jostain ja maksa takaisin kun saat korvauksen tilille.
" niin lainaa jostain "...olisit samantien neuvonut , mistä?
En ole ap, mutta kaikilla ole ketään, jolta lainata.
Tuossa on sitten sekin, että jos on vielä toimeentulotuen asiakkaana, niin laina (pikavippi) lasketaan tuloksi, mutta sen lyhennystä ei katsota menoksi, että kusessa olet. Otat pikavipin niin et saa sitten toimeentulotukea, kun olet jo saanut rahaa. Ja sitten ei ole rahaa maksaa sitä, kun lainan suoritusta ei lasketa hyväksyttäväksi menoksi.
Työkkäristä ei saman tien mitään maksusitoumusta työhaastattelua varten saa, se maksetaan vasta jälkikäteen.
Vierailija kirjoitti:
Korvausta.
Kai osaat Puupää lukea - että aloittajalla EI OLE sitä rahaa ?
Minä kävin 160 km:n päässä haastattelussa. Bussiliput (halvemmat kuin juna) maksoivat 46 euroa. Haastattelukutsu tuli niin kiireellä aikataululla, ettei ehtinyt kytätä mitään tarjouslippuja, vaan tuli itse asiassa niin kiire, että jouduin ottamaan kotoa taksin linja-autoasemalle (13 euroa) ja sama haastattelupaikkakunnalla, taksilla asemalta haastattelupaikalle (12 euroa). Matkakulut siis 71 euroa, ja mitä nyt katsoin että korvataan (en ole vielä hakenut), niin 160 km x 0,21 euroa eli 33,60 euroa saisin korvausta.
Työttömälle tuo ylimenevä paukkukin on iso raha, jatkossa katson tarkkaan etäisyydet ettei tule tappiota työnhausta. Nytkin on vakuutusmaksut maksamatta kun ei päiväraha riitä.
LÄHDE NYT HYVÄNEN AIKA VAIKKA PESEMÄÄN NAAPURIN IKKUNAT PIENTÄ KORVAUSTA VASTAAN. SE EI OLE MIKÄÄN HÄPEÄ!
Ota pikavippi.
Niinhän sä teet kun tekee siideriä mieli..