Tyttären (16v) poikaystävällä huumeiden käyttöä. Olen huolesta suunniltani.
Tytär siis löytänyt poikaystävän, jonka kanssa viettänyt todella paljon aikaa nyt kesällä. Ovat olleet meillä ja pojan luona. Tiedän, että pojalla on taustalla laitossijoituksia ja ongelmia kodissaan, ja olen myös hänen puolestaan toki todella huolissani. Olen yrittänyt rakentaa hyvää suhdetta myös tähän poikaan, kun olen tiennyt, ettei ole niin paljoa saanut tukea elämässään kuin varmasti olisi tarvinnut.
Nyt selvisi, että huumeiden käyttöä on pojalla ollut, siis mutakin kuin kannabista. En tiedä, kuinka paljon tai mikä on tilanne tällä hetkellä, mutta näin vain ohimennen tytön pöydällä lastensuojelupalaverin papereita ja niissä oli tällainen maininta.
Mitä tässä voi tehdä?
Tyttärellä ei ole kovinkaan paljoa (ongelmatonta) sosiaalista piiriä, johon voisin kannustaa, vaan on todella kiinni tässä pojassa. Kieltämällä en vrmaan saa toivottua lopputulosta? Mutta mitä tässä voi tehdä?
Tytölle olen jo aiemmin toki puhunut näistä riskeistä ja siit, että itse pitää viime kädessä omat valinnat tehdä, vakka muut tekeekin mitä tekevät. Mutta silti; huumeet näin lähellä ahdistavat kyllä todella paljon.
Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta?
Kommentit (191)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tyttö ei kyllä minkään narkkarin kanssa seurustele piste!
T: huolehtiva iskä
Miten käytännössä toimit ja estät tämän?
Sillä mitä narkomaanitkin kunnioittaa eli voimalla.
Siis käytännössä miten? Hakkaamalla tämän pojan? Vai estämällä lapsen ulosmenemisen? Lukitsemalla tytön kotiin?
Sillä mitä ne narkomaanitkin kunnioittaa. Oletko sinä noin naiivi?
No, olen sen verran naiivi, etten todellakaan ymmärrä, miten tämä tehdään käytännössä, mitä ehdotat.
Jos sun taloudessa on vielä niitä oikeita miehiä jäljellä tämä mies menee ja nostaa tämän nistipojan seinälle ja sanoo, että ei tapaa koskaan enää tätä tyttöä jos ymmärtää terveytensä päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:D
Vaikea kuvitella, millainen ihminen olet, mutta pakko sanoa, että hymiösi loukkaa todella. Tilanteessa ei ole mitään nauramista, vaan se herättää pelkoa ja ahdistusta ja kertoo siitä, että nykynuoret oikeasti saattavat voida todella huonosti, tulla vaikeista oloista, jossa vanhemmat ei ota vastuuta ja jossa tulevaisuus saattaa näyttää mustalta.
Ole kiltti, ja mieti oikeasti hetki, ennen kuin kommentoit noin ajattelematta. Me kaikki vaikutamme kaikkeen, ja se,miten puhumme toisillemme voi joskus olla olennaista. Ja se, mitä sinä teet tai sanot, vaikuttaa myös sinuun itseesi etupäässä, se tekee sinusta sinut.
Olen pahoillani paasauksesta, mutta ihmiset netissä ovat todella ajattelemattomia. Ajatelkaa ihmiset, siihen meillä on kuitenkin kaikki kyvyt ja mahdollisuudet.
Mikä sinun ongelmasi on? Nainen/tyttö on itsellinen olento, joka saa päättää kenen kanssa seurustelee. Kiltti-poikien volinaa ja katkeruutta ei tähän asiaan tarvitse sekoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis käytännössä miten? Hakkaamalla tämän pojan? Vai estämällä lapsen ulosmenemisen? Lukitsemalla tytön kotiin?
No, olen sen verran naiivi, etten todellakaan ymmärrä, miten tämä tehdään käytännössä, mitä ehdotat.
Jos sun taloudessa on vielä niitä oikeita miehiä jäljellä tämä mies menee ja nostaa tämän nistipojan seinälle ja sanoo, että ei tapaa koskaan enää tätä tyttöä jos ymmärtää terveytensä päälle.
ap on YYHOO
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kröhöm, eihän se ymmärrä, jos kerran humehia käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap on YYHOO
En ole yh.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap on YYHOO
En ole yh.
ap
mitäs miehesi tykkää lastenlastensa iskästä?
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan puolusta poikaa?
Oletko tavannut pojan vanhemmat?
He varmasti ajattelevat että sinun lapsesi on na.rkk.ari.hu.ra.
Minä olen kyllä pojasta huolissani ja haluan puolustaa myös häntä. Todellakin, tuntuu pahalta hänen puolestaan, kun olosuhteet kotonaan ei ole olleet mitkään kultaiset. Äitinsä kanssa olen jutellut puhelimessa, ei saa pojalleen rajoja ja ongelmia siellä päässä on. Tuskinpa ajattelee tyttärestäni noin.
ap
Ootko jutellut vävysi vanhempien kanssa?
Kutsu heidät kahville
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap on YYHOO
En ole yh.
ap
mitäs miehesi tykkää lastenlastensa iskästä?
Oletpa todella outo, en haluaisi tähän ketjuun nyt tällaista vääntöä. Asia ja huoli on todellinen, jota halusin täällä pohtia vastaavassa tilanteessa olleiden kanssa. Mutta mieheni on ihan samalla tavalla huolissaan kuin minäkin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan puolusta poikaa?
Oletko tavannut pojan vanhemmat?
He varmasti ajattelevat että sinun lapsesi on na.rkk.ari.hu.ra.
Minä olen kyllä pojasta huolissani ja haluan puolustaa myös häntä. Todellakin, tuntuu pahalta hänen puolestaan, kun olosuhteet kotonaan ei ole olleet mitkään kultaiset. Äitinsä kanssa olen jutellut puhelimessa, ei saa pojalleen rajoja ja ongelmia siellä päässä on. Tuskinpa ajattelee tyttärestäni noin.
ap
Kutsu äiti kotiisi usein
Pakota lapsesi viettämään aikaa naisen kanssa
Kerro että tämmöinen on sit hänen lastensa mummo:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap on YYHOO
En yllättynyt ;) Tutkimusten mukaan yh-äitien lapsilla on moninkertaisesti kaikenlaisia ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Poika on naapurinpoika
Ap on teininä tullut paksuksi , isää ei tiedetä.
On tottunut hyväksikäyttöön ja huumeiden väärinkäyttäjiin jo hiekkalaatikolla.
Asuu tuetussa asunnossa.
Nyt on sossutädit käyny liian useesti ja hakee jelppii täältä
pitkäaikaistyötön
Menisitkö pois tästä ketjusta.
Ap
Siis onko pojan äidillä ongelmia päässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap on YYHOO
En yllättynyt ;) Tutkimusten mukaan yh-äitien lapsilla on moninkertaisesti kaikenlaisia ongelmia.
Pojan äiti onkin yh, minä en ole. Ja ihan sama, vaikka olisinkin, nyt en kaipaa tällaista keskustelua tähän ketjuun. Mielellään vastatkaa vain ne, joilla on kokemuksia teineistä, ymmärtävät jotain todellisen elämän ja oikeiden huolien päälle, mitä moni teini-ikäinen tuo tullessaan. Onneksi ei kaikki (kuten ei esikoisenikaan)
Ei herranen aika tätä ymmärtämisen ja kukkhattuilun aikaa. Mun tytär jos olisi nistin pauloissa niin menisin vaikka vankilaan, että saisin heidät erotettua toisistaan. Miten minä voin kutsua itseäni isäksi jos minä en ole valmis vähän istumaan aikaa tai antamaan jopa elämääni lapseni puolesta?
Vierailija kirjoitti:
Siis onko pojan äidillä ongelmia päässä?
Ne ei kuulu tähän ketjuun sen tarkemmin, mutta haasteita on siellä päässä ja varmasti siksi pojalla osittain menee huonosti. ap
Sano et asuu 2 viikkoo jätkän himas.Tapaa päävikaisen anoppinsa
Eiköhän toi hingu himaan viikon kuluttua:)
Vierailija kirjoitti:
Ei herranen aika tätä ymmärtämisen ja kukkhattuilun aikaa. Mun tytär jos olisi nistin pauloissa niin menisin vaikka vankilaan, että saisin heidät erotettua toisistaan. Miten minä voin kutsua itseäni isäksi jos minä en ole valmis vähän istumaan aikaa tai antamaan jopa elämääni lapseni puolesta?
Et ole ilmeisesti lukenut edes aloitustekstiä?
Tässä mistään nististä puhuta kuitenkaan.
Minä muuttaisin asuinpaikkaa ja hommaisin tyttärelle uuden harrastuksen, jossa tapaisi uusia kavereita ja kivemman poikaystävän.
Toivottavasti lähtee lukion jälkeen jonnekin kauas opiskelemaan. Ja järkiintyy, ettei huumeporukoissa kaveeraa.
Faktahan on, ettei kukaan aloita millään kovilla huumeilla, mutta...