Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Allergiatesti, kannattaako käydä ja mitä maksaa?

Vierailija
10.07.2018 |

Eli pitäisi selvittää eläinallergia ja siitepöly ehkä myös. Mutta olen harkinnut kissaa. Nyt olen lomalla eläintaloudessa ja olen saanut voimakkaita silmä- ja iho-oireita. Nuhaa ei ole paitsi aamuisin tukkoinen olo. Vai pitäisikö vain vältellä eläinten seuraa ja unohtaa se kissa. Lapsuudessani meillä oli aina kissa enkä silloin oireillut eikä minulla lapsena ollut mitään allergioita. Voi olla sekin, että tässä yli 40 vuotta vanhassa talossa on jotain muuta.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

?

Vierailija
2/12 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan huuhaata ovat

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin joskus allergiatesteissä eikä niistä tainnut mitään konkreettista hyötyä olla.

Kissoista on aina tullut selkeät oireet, ja useimmista koirista myös. Kissat pölisevät huomattavasti koiria enemmän kun nuolevat turkkiaan ja sylki sitten kuivuu ja pölisee hilseen lisäksi.

Kissaa en lopulta uskaltanut hankkia mutta nyt olen jo 3 koiraa omistanut, jokaisesta tuli aluksi oireita mutta kaikkien kohdalla oireet lopulta loppuivat kokonaan. Vähän olen jopa alkanut uudestaan miettiä kissan hankintaa.

Vierailija
4/12 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prick testit eivät kerro totuutta, verinäytetestit tarkempia.

Siitepölyallergia kannattaa selvittää, jotta voi aloittaa siedätyshoidon.

Kissa-allergiaata; oma ihotautilääkärini sanoi, että atoopikkona, pölyallergikkona ja ruoka-aineallergioita omaavana altistuisin kissalle kolmessa vuodessa, koiralle viidessä, vaikka testit näyttivät ei allergiaa.

Koira haaveissa. Siitepölyaikana tuo koira olisi varmasti tosi haasteellinen. Minulla koivu- ja pujoallergia.

Vierailija
5/12 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niistä ole hyötyä. Saan koirista pahoja iho-oireita, testien mukaan ei mtn. Lisäksi jatkuva nuha. Välttelen eläimiä, pölyjä ja syön heinix joka pvä.

Vierailija
6/12 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on käynyt kissatalolta katselemassa kissoja. Siellä ei oireita tullut, mutta en ole pitkiä aikoja siellä ollut.

Vierailija
7/12 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niistä ole hyötyä. Saan koirista pahoja iho-oireita, testien mukaan ei mtn. Lisäksi jatkuva nuha. Välttelen eläimiä, pölyjä ja syön heinix joka pvä.

Omistatko koiran tai vietätkö saman koiran kanssa päivittäin aikaa?

Nämä allergiahommat on minusta kiinnostavia. Omistan tällä hetkellä "piikkiturkkisen" koiran, karvat kuin ohuita neuloja. Aluksi tuli koko oireiden kirjo, iho punainen ja kutisevaa nokkosrokkoa täynnä, silmät vuoti, nenä vuoti, henkeä ahdisti. Muutamassa viikossa kaikki oireet katosi, paitsi ihoreaktio. Kutinakin katosi mutta jos koira vaikka kuonolla koskee naamaa niin näytän siltä että olisin työntänyt naamani nokkospuskaan n. 30min ajan.

Kohta 6v menty näillä eväillä ja hengissä ollaan. Ihoreaktio kyllä kulkee mukana edelleen.

Vierailija
8/12 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä allergiahommat on minusta kiinnostavia. Omistan tällä hetkellä "piikkiturkkisen" koiran, karvat kuin ohuita neuloja. Aluksi tuli koko oireiden kirjo, iho punainen ja kutisevaa nokkosrokkoa täynnä, silmät vuoti, nenä vuoti, henkeä ahdisti. Muutamassa viikossa kaikki oireet katosi, paitsi ihoreaktio. Kutinakin katosi mutta jos koira vaikka kuonolla koskee naamaa niin näytän siltä että olisin työntänyt naamani nokkospuskaan n. 30min ajan.

Kohta 6v menty näillä eväillä ja hengissä ollaan. Ihoreaktio kyllä kulkee mukana edelleen.

Perheessä 2 koiraa, ja ajattelin et toinen ois muuttanut kanssani tulevaisuudessa.

Veikkaan sitä hilsettä ym sylkeä. Alkaa kuumottaa naamaa ja tulee nokkosrokko just, kai oon vähän siedättynytkin.

Vierailija
9/12 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perheessä 2 koiraa, ja ajattelin et toinen ois muuttanut kanssani tulevaisuudessa.

Veikkaan sitä hilsettä ym sylkeä. Alkaa kuumottaa naamaa ja tulee nokkosrokko just, kai oon vähän siedättynytkin.

Ja just rasittavin et mun pahin oire on just iho-oireinen allergia.

Vierailija
10/12 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on nimenomaan niin päin, että Prick-testit ovat jossain määrin luotettavia, verikokeet selvästi vähemmän. Verikokeissa selvitetään pelkästään IgE-luokan antigeeneja, allergia voi välittyä muidenkin immunoglobuliiniluokkien kautta. Eläin- ja siitepölyasioissa verikokeisiin voi jonkin verran luottaa. Oireet on kuitenkin tärkein allergian mittari. Paras keino kissa-allergian poissulkuun olisi ottaa kotiin hoitoon tai vaikka sijaiskotiin kissa, ja katsoa pari viikkoa tilannetta, toki lyhyemmin, jos tulee voimakkaita oireita. 

Lievät tukkoisuudet, ihottumat ym. voivat ajan myötä helpottaakin (esim. minä olen aika voimakkaasti koira-allerginen ollut, nyt on kaksi omaa koiraa ilman mitään erillisiä toimenpiteitä, nukkuvat makkarissa ym.), mutta jos tulee hengenahdistusta tai muuta astmaattista oiretta, ei kannata asian kanssa pelleillä. 

Vierailija
11/12 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testit tehdään tietyn listan mukaan, testeissä saa juosta monta kertaa.

Rahaa vaan keräävät!

Vierailija
12/12 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ihotautilääkäri sanoi siitepölyallergiaan liittyen että parempi allergiatesti on merkata ylös millon on oireita ja tarkistaa mitä siitepölyä sillon on liikkeellä.