Yrittäjiä tmv. paikalla? Asiakkaiden laskunmaksutavoista kysymys.
Minulla on yritys ja tavaraa myydään asiakkaille joko etukäteen kortilla maksettuna tai tilauksesta toimitettuna ja laskutettuna. Asiakkaina on sekä kuluttajia että yrityksiä.
Olen itse sekä yrityksen että henkilökohtaisten laskujeni kanssa tarkka, että tulevat maksetuiksi ajoissa, usein heti ne saatuani, en jää odottaman eräpäivää. Mikäli joku jää epähuomiossa maksamatta, olen yhteydessä laskuttajaan ja kerron, että maksu on viivästynyt, mutta tulossa. Jatkuvasti kohtaan ihmisiä, joille eräpäivät ei merkitse mitään. Olen niin kiltti, että kuvittelen puuttuvan maksun johtuvan joko hitaasta postista tai väärästä osoitteesta ja usein soittelen laskun perään ennen kuin lähetän muistutuksia. Niidenkin jälkeen kyselen ennen kuin laitan laskuja perintään, sillä en haluaisi suotta hankaloittaa ihmisten elämää...
Toisinaan ärsyttää suunnattomasti, kun kaikki laskut ja muistutukset on menneet perille, olen käyttänyt paljon aikaa maksuvalvontaan ja vasta viimeisen ukaasin jälkeen asiakas maksaa - vain alkuperäisen summan, ei muistutusmaksuja eikä viivästyskorkoa. Nielen kuitenkin ärtymykseni, en useinkaan laita perintätoimistoon puuttuvia kuluja, vaikka ne perintäkelpoisia ovatkin. Riittävän röyhkeiden ja töykeiden asiakkaiden kohdalla olen kyllä laittanut.
Millaisia kokemuksia muilla yrittäjillä tai yhdeistysten rahastonhoitajilla on ihmisten maksutottumuksista?
Kommentit (16)
Suurin osa maksaa ajallaan tai pari päivää myöhässä. Lopuissa on sitten niitä, jotka maksavat karhulla tai kun on siirretty perintään, osa ei maksa edes perinnän kautta. Muistutusmaksuja ja viivästyskorkoja maksetaan yllättävän hyvin, mutta emme lähde niitä erikseen perimään, jos joku ei maksa. Äärimmäisen harvoin kukaan ilmoittaa, jos maksaa myöhässä, jotkut tosin ilmoittavat tai pyytävät jopa maksusuunnitelmaa, mutta eivät silti maksa.
Osa yrityksistä ilmoittaa, että heillä on 90 vrk maksuaikaa, kun he maksavat ja 14 vrk, kun asiakas maksaa. Näiden kanssa on yrittäjänä mielenkiintoista tehdä töitä. Kerran lasku oli 13 000 e, mutta yritys aiheesta reklamoi ja summa olikin 12 900 e. MInun piti palauttaa heille 100 e 2 kk ennen kuin sain 13 000 e ja tästä käytiin pitkä kädenvääntö.
Harva maksaa laskut eräpäivän tienoilla. Suurin osa pari viikkoa eräpäivän jälkeen kun ovat saaneet muistutuksen. Jonkun kanssa on mennyt 5-6 viikkoa eräpäivän jälkeen, mutta yhtään maksua ei koskaan ole jäänyt saamatta. Ei ole kovin mukavaa kun eräpäivistä ei välitetä. Mun elanto riippuu niistä.
Itse olen pienyrittäjä ja olen huomannut, että mitä pidemmän maksuajan antaa, sitä varmemmin lasku maksetaan myöhässä tai ei lainkaan.
Jos lasku jää maksamatta, laitan sen perintään ja asiakassuhde katkeaa minun puoleltani siihen. On ikävää, jos projekti jää kesken, mutta se on sitten voi voi.
🇺🇦🇮🇱
Itse olen huomannut, että kitsaimpia laskusmaksajia ovat osakeyhtiöt, joissa on miespomo. Toiminimiyrittäjät maksavat tunnollisesti. Tällä hetkellä taistelen yhden oy:n kanssa, joka ei perintätoimista huolimatta maksa. Aikoo viedä naurettavan, alle 300 € laskun oikeuteen! Tässä on jo kyse pelkästä kiusanteosta eikä siitä, etteikö voisi maksaa.
Olet ylitehokas. Sinulle sopii sinun systeemisi, mutta toiset toimivat eri rytmissä. Mikset lähetä laskua sähköpostiin?
Siksi, että kaikki eivät anna laskutustietoihinsa sähköpostia. Tottakai laitan meilillä mieluummin, se on edullisempaa ja nopeampaa. Mitä tekemistä sillä on kenenkään rytmin kanssa, jos kaupantekohetkellä sovitaan maksuajasta ja se näkyy laskulla? Kuvastaa jotenkin mykyaikaa ja ihmisten itsekkyyttä, jos sovittuja maksuaikoja ei tarvitse noudattaa, jos 'toimii eri rytmissä'.
Mitä suurempi yritys, sitä hitammin niiltä saa rahojaan pois. Suuressa yrityksessä aletaan vasta eräpäpäivän jälkeen selvitellä että onko lasku ylipäätään aiheellinen ja onko saatu mitä on ostettu ja se ottaa aikaa.
Jos laskun maksu viivästyy maksumuistutukseen asti, harkitsen asiakassuhteen katkaisemista. Toinen ratkaisu on käteismaksu vastaisuudessa.
Meillä on nykyään vain ennakkomaksu käytössä, kun kassavirta oli niin hidasta.
Isot yritykset käyttää hyväkseen pienempiä ja saa näiltä korotonota luottoa viivästyttämällä laskujen maksuja. Voit pistää myöhästyneen laskun perintään, mutta sen jälkeen sinun palveluksiasi ei enää siinä yrityksessä tarvita.
Pienet yritykset eivät taas aina pysty maksamaan laskuaan, ennen kuin saavat itse rahaa asiakkaalta ja jos asiakas on suuri yritys, niin siinähän menee aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on nykyään vain ennakkomaksu käytössä, kun kassavirta oli niin hidasta.
Tuo varmaan karsii suuren osan yritysasiakkaista kokonaan pois kassavirrasta.
Kuluttajaa Suomessa voi pompotella miten huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos laskun maksu viivästyy maksumuistutukseen asti, harkitsen asiakassuhteen katkaisemista. Toinen ratkaisu on käteismaksu vastaisuudessa.
Et ilmeisesti tee liiketoimia suurten yritysten kanssa?
Jos yrityksellä ei ole varaa toimittaa ja asentaa esim. jotain laitetta ilman etukäteismaksua, en tilaa sitä kyseiseltä yritykseltä. Minusta se kertoo yrityksen talouden heikkoudesta ja on olemassa vaara, että rahat menee sen siliän tien.
Itse maksan ajallaan laskuni. On ollut myös aika, jolloin itsellä ollut talousvaikeuksia ja silloin annoin osan maksuista mennä perintään ja maksoin sitten kun rahaa taas oli.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen huomannut, että kitsaimpia laskusmaksajia ovat osakeyhtiöt, joissa on miespomo. Toiminimiyrittäjät maksavat tunnollisesti. Tällä hetkellä taistelen yhden oy:n kanssa, joka ei perintätoimista huolimatta maksa. Aikoo viedä naurettavan, alle 300 € laskun oikeuteen! Tässä on jo kyse pelkästä kiusanteosta eikä siitä, etteikö voisi maksaa.
Maksukyky ja riita laskusta on ihan eri asioita. Jos palvelu tai tuote ei ole vastannut hintaa, niin laskusta tapella.
Meillä maksetaan aika paljon ennakkoon, ja se on toiminut hyvin. Asiat luistaa ja tavarat tulevat ajallaan. Mutta käytä ihmeessä perintää, ei kenenkään aika riitä siihen jatkuvaan vatvomiseen. Ja kun yksi jättää maksamatta, jättää toinenkin ja sitten on talous kuralla.
Olet ylitehokas. Sinulle sopii sinun systeemisi, mutta toiset toimivat eri rytmissä. Mikset lähetä laskua sähköpostiin?