Onko "cheat dayn" hyödyllisyys laihduttaessa vaan myytti?
Olen ollut suht tiukalla laihdutusdieetillä ja pudottanut noin kilon viikossa (17kg pudotettu). Nyt viime aikoina painon pudotus on alkanut hidastua. Tänään sitten päätin pitää välipäivän, jotta sovitulla menolla olisi mukavampaa, kun ei tarvitsisi vahtia syömiään kaloreita.
Nyt illalla päätin kuitenkin arvioida päivän kalorit ja ne lähentelee 3000 kcal. Iski morkkis. Joskus olen kuullut, että välillä syömällä enemmän saadaan taas aineenvaihdunta käyntiin ja yritän tällä lohduttaa itseäni. Mutta onko vain pelkkää höpöhöpöä?
Huomenna laihdutus jatkuu normaalisti, eikä maailma tähän kaadu, mutta olisi kiva löytää jotain hyvää tästäkin ylensyönnistä.
Kommentit (7)
On merkitystä. Elimistö muuten unohtaa mitä on reilusti syöminen eikä tällöin hidasta aineenvaihduntaa.
Vierailija kirjoitti:
Psykologinen vaikutus varmaan ainakin, jaksaa paremmin, kun tietää että kerran viikossa tjsp saa syödä kunnolla.
Niin tuo on varmaan totta.
Sanotaan tuon enemmän syömisen vaikuttavan ns. säästöliekkiin. Mutta säästöliekistäkin tuntuu olevan niin monta mielipidettä.
En tiedä mitään faktoja mutta itse ainakin huomasin laihduttaessa että paino putosi vähän reilummin sellaisen päivän jälkeen kun oli pitkästä aikaa syönyt enemmän.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mitään faktoja mutta itse ainakin huomasin laihduttaessa että paino putosi vähän reilummin sellaisen päivän jälkeen kun oli pitkästä aikaa syönyt enemmän.
Sama täällä.
Itse pidän sitä psykologisesti tärkeänä vaikkei siitä muuta hyötyä olisikaan. Kuvittelisin tosin että se estää kehon menemistä tilaan mikä hidastaa aineenvaihduntaa kun aina välillä tulee kunnon ero normaaliin.
Vähän lohdutti. Kiitos. Oli sitten totta tai ei. Yritän nyt olla kokematta huonoa omaatuntoa. Onhan 17kg painonpudotus jo iso saavutus. Pitäisi olla ylpeä itsestään. Ja oli mukava päiväkin.
Ap
Psykologinen vaikutus varmaan ainakin, jaksaa paremmin, kun tietää että kerran viikossa tjsp saa syödä kunnolla.