Alkoiko vaihdevuodet nyt?
Mun menkat oli säntillisen säännölliset huhtikuuhun saakka ja sitten ne loppui. Eli kolmet jääneet nyt väliin. Ei muita oireita. Voiko vaihdevuodet alkaa näin? Ja ei, en ole raskaana, testasin.
Kommentit (11)
Kyllä ne noin vaan alkaa. Saattaa ne kuukautiset vielä tullakin, minulla oli tuossa vaiheessa 2-6 kk taukoja, kunnes lopulta loppuivat. 5 kk niistä viimeistä alkoi tolkuton ympärivuorokautinen hikoilu, ja tuli kiire varata aikaa gynekologille hormoikorvaushoitoreseptiä saamaan.
Olin silloin 51-v.
Hormonien hurmaa. Vaihdevuosien alkusoittoa.
luulenpa että ei kerralla lopu
itsellä sama mutta alkoi taas ja koko tuon ajan oli kuitenkin oireet eli ärtyisyys, väsymys
ikää 48v
Ok, ehkä ne alkoi! Menkkojen poisjäänti ei harmita yhtään, kun olivat niin runsaat ja kivuliaat. Mutta tietysti jänskättää tuleeko jotain kauheita vaihkarioireita. Hormonikorvaushoitoa en saa ottaa, kun on pari veritulppaa historiassani, eli sitten vaan kärvistellään oireiden kanssa jos niitä tulee.
Taitaa olla vasta pre-menopaussi. Minullakin oli neljävitoisena häiriöitä, saattoi jäädä pois tai sitten jatkua älyttömän pitkään kuukautiset, todellinen menopaussi alkoi stressin siivittämänä kuumilla aalloilla nukkumisvaikeuksilla ja ahdistuskohtauksilla. Kannattaa mittauttaa hormonitasot ja ottaa hormonihoitoja, jos suvussa ei rintasyöpää.
Mullakin oli viimeksi huhtikuun alussa. Sitä ennen melko säännölliset.
Luotan, että loppu, tosin ikä on jo 54v.
Mutta voi ne tuossakin vaiheessa loppua ja aivan normaalia. Mutta en vielä heittäisi kuukautissuojia roskiin :)
Vaihdevuodet tulevat aaltoilevasti. Menevät ja tulevat alkuun. Tuo oli sinulla varmaan ensimmäinen merkki.
Minulla oli vähän yli nelikymppisenä hikikohtauksia ja kuumia aaltoja. Hormoniarvot testattiin ja torvelo mieslääkäri sanoi, että vaihdevuoteni ovat jo ohi, enkä voi enää saada lapsia. Kuukautisetkin olivat olleet poissa pitkään, tosin minulla on hormonikierukka.
Vuoden päästä alkoi tulla taas menkkamaista verenvuotoa, eikä hikikohtauksia enää tullut. Säikähdin ja menin lääkäriin. Hormonitasot olivat nyt lähempänä hedelmällisyyttä ja ultrauksessa näkyi kypsyvä follikkeli. Naislääkäri valisti, että voin vielä tulla raskaaksi ja vaihdevuodet eivät tule kertarysäyksellä, vaan pikkuhiljaa aaltoillen.
Itsellä alkoi juuri kuvaamallasi tavalla vaihdevuodet, olin silloin myös 45 vuotias. Muutaman vuoden ajan jonkinlaiset niukahkot vuodot tulivat n kaksi kertaa vuodessa, kunnes nekin jäivät pois.
Olen päässyt aika helpolla, hikipuuskia on jonkin verran, mutta ei elämää häiritsevästi, muita oireita ei ole ollut, enkä käytä hormoonikorvaushoitoa.
Itse kärsin myös runsaista vuodoista ja todella kovista ovulaatiokivuista, joten olen enemmän, kuin tyytyväinen vaihdevuosistani.
N51
Kiitos vastauksista. Jospa tässä on nyt sitten se ensimmäinen aalto. Hassua, että jännittää, mitä tuleman pitää.
Ap
Ikä?