Huono työhön perehdyttäminen!
Eli aloitin kolmisen viikkoa sitten uudessa työssä jollaista en ollut ennen tehnyt. Vanhan työntekijän sanottiin perehdyttävän minut eli hänen piti näyttää mitä ja miten tehdään. Tämä perehdytys kesti yhden päivän jolloin minut kierrätettiin rakennus läpi ja näytettiin mitkä hommat kuuluvat minulle mutta ei kerrottu juurikaan mitään muuta. Kuvittelin että tämä perehdyttäjä on kanssani ainakin muutaman päivän ja auttaa alkuun mutta ei. Heti seuraavana päivänä minut jätettiin yksin ja sanottiin vain että soita jos kysyttävää. Kysyttävää olisi paljonkin en osaa käyttää kaikkia laitteita vieläkään enkä tiedä missä kaikki tarvikkeet ovat. En edes kehtaa kysyä enää mitään kun " nämä on niin helppoja juttuja pärjäät kyllä" eli siis heille tuttuja ja niin päivänselviä etteivät edes joko älyä tai halua kertoa niistä. Joka päivä menee ylitöiksi kun aikaa kuluu ihan turhiin asioihin esim. tavaroiden etsimiseen tai tajuan tehneeni asiat huonossa järjestyksessä.
Ahdistaa ja hävettää mennä sinne kun olo on kuin vajaaälyisellä..... Vähän kyllä tullut olo että tekivät tämän tahallaan ja heistä on hauska seurata mun räpiköintiä....Mitä tekisitte tässä tilanteessa?
Kommentit (12)
Itse kyllä mieluummin kysyisin kuin arvailisin tai tekisin virheitä.
Mikä ala? No mutta kysy mitä et tiedä! Yhden päivän perehdytys on aivan liian vähän kokemattomalle työntekijälle. Saitko mitään kirjallista ohjetta, josta voit tarkastaa asioita?
Vierailija kirjoitti:
Mikä ala? No mutta kysy mitä et tiedä! Yhden päivän perehdytys on aivan liian vähän kokemattomalle työntekijälle. Saitko mitään kirjallista ohjetta, josta voit tarkastaa asioita?
Siivous/varasto. Juu onhan tuolla lappu missä lukee paikka missä tehdään ei tosin että mitä siellä pitää tehdä tai millä välineillä. Tämä lappu on myös niin vanha ettei osaa niistä töistä enää edes ole. Minulle tämä selvisi vasta viikon päästä kun olin aikani pyörinyt ja etsinyt lapussa ollutta paikkaa ja soitin sitten tälle perehdyttäjälle että missä se on niin tiuskaisi vain että se on niitä jotka ei kuulu meille. Eli en edes tiedä kunnolla mitkä kuuluvat ja mitkä eivät. Pomolle en uskalla soittaa ja pyytää apua ovat tämän vanhan tantan kanssa niin hyvää pataa ettei varmasti usko jos sanon ettei ole neuvonut kunnolla ja pelkään että minut irtisanotaan eikä siihen todellakaan olisi varaa. Etsin toista työtä kokoajan mutta täällä on työtä hyvin vähän tarjolla.
Osanottoni. Tiedän fiiliksen se avuttomuus.. kun haluaisi tehdä kaiken hyvin ja sitten jossain vaiheessa kuuluu, että miksei perimmäistä huonetta ole siivottu. No, kun ei tiennyt, että siellä on sellainen huone.. Sen jälkeen saa mulkoilua vaan osakseen, kun huonosti tehty.
Siivousalla hyvin tyypillistä. Meillä esim. laitetaan englantia puhumaton ihminen perehdyttämään vain englantia puhuvaa...palveluohjaaja luulee, että siinähän se oppii sivussa.
Ylempään johtoon yhteys? Tosi inhottavaa. Pidä puolesi. Sulla on oikeus kunnon perehdytykseen.
Pelkään että jos tässä vaiheessa kerron etten osaa tehdä tätä työtä niin saan potkut.... muutenkin aikaa on työmäärään nähden ihan naurettavan vähän niin että jo hommat osaavalla ihmisellä vetää tiukille niin saati sitten minulla ja kyllä ottaa päähän jäädä joka päivä ylitöihin josta ei edes makseta.
Teet vain parhaasi niillä eväillä mitä on annettu, ja that's it. Enempää ei voi vaatia. Erityisesti jos et siihen nimenomaiseen paikkaan halua jäädä (mitä en ihmettele), niin ei kannata liikaa stressata.
Työelämässä on sellaisia lintsareita ja luusereita, että huhhuh. Osa vielä on niin olevinaan mahtavia työntekijöitä. Sitten toiset, oikeasti hyvät työntekijät, stressaa ja masentuu, kun kokemuksen puutteessa luulevat olevansa tosi surkeita, vaikka olis oikeasti ihan loistavia.
Perehdyttämisellä, ohjeilla ja tuella on oikeasti valtava merkitys sen kannalta, miten työn pystyy hoitamaan ja miten paikassa viihtyy.
Yritä tehdä helpot asiat nopeasti äläkä ole liian tarkka, ja käytä enemmän aikaa vaikeisiin. Ei pitäisi joutua tekemään palkattomia ylitöitä ainakaan enää muutaman päivän jälkeen. Jossain kohti ne kokeneetkin oikaisee, jos aikaa on työmäärään nähden liian vähän.
Vai siivous. No selittää paljon. Perehdyttäminen maksaa liikaa, kun on se perehdyttäjän liksa ja sitten vielä perehdytettävän liksa. Siivousalalla ei haluta työntekijöistä mitään ylimääräisiä kuluja. Vaikka tuollainen tilanne ei ole työntekijän, asiakkaan eikä lopulta työnantajankaan etu. Sitten ihmetellään kun ei saa työntekijöitä.
Suosittelen nyt vaan soittamaan esimiehelle. Sano että muutama asia on jäänyt epäselväksi. Työelämässä on vaan pakko uskaltaa avata suunsa, muuten ei mikään muutu.
Ylitöitä ei tarvitse tehdä, kun työaika loppuu niin keräät kamppeet kasaan ja jätät loput tekemättä. Kyllä ne jossain vaiheessa alkavat ylemmälle johdolle valittaa siivottomuudesta, voit sanoa että huono perehdytys niin ei ehdi tehdä kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Yritä tehdä helpot asiat nopeasti äläkä ole liian tarkka, ja käytä enemmän aikaa vaikeisiin. Ei pitäisi joutua tekemään palkattomia ylitöitä ainakaan enää muutaman päivän jälkeen. Jossain kohti ne kokeneetkin oikaisee, jos aikaa on työmäärään nähden liian vähän.
Tämä on myös yksi asia joka vie todella paljon aikaa! Minulla ei ole mitään käsitystä miten siistiä ja puhdasta jälkeä minulta odotetaan joten jynssään aika tarkasti kaiken. En kehtaa heti alkaa oikomaan kun sitten katsovat että en tee kunnolla. Siivous olisi niin mun juttu mutta mitä olen asiasta lukenut ja kuullut niin melkeinpä missään ei ole tarpeeksi aikaa tehdä työtä hyvin.
Esimieheen yhteys.