Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tykkäätkö siirrellä kelloja kesä- ja normaaliaikaan?

Vierailija
07.07.2018 |

Kesäaika on koko EU:n laajuinen ja siitä pitää päättää yhdessä. Nyt EU:n komissio on päättänyt kysyä mielipidettä myös tavalliselta kansalta. Mielipiteitä on tullut ilmeisen runsaasti, sillä palvelin on jumittanut välillä. Kanna oma kortesi kekoon ja kerro mitä mieltä sinä olet kellojen siirtelystä.
https://ec.europa.eu/eusurvey/runner/2018-summertime-arrangements?surve…

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikuinen kesäaika on paras. Kuka kello 5 aamulla auringonvaloa tarvitsee?

Vierailija
22/33 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan järetöntä koko kellojen siirtely! Lisää turhaa stressiä, enkä ole huomannut mitään hyötyä jostakin yhdestä tunnista sinne tai tänne siirreltynä :D niin ja plus se että herkkäunisena menee vaistot sekasin ja siksi unettomuutta aina kellojensiirron aikoihin..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en himskatissa tykkää. Erityisen elämää hankaloittavaa, jos on kellontarkka lääkitys, jossa mitään tunnin heittoja ei sallita. Ja sitten oot mitoittanut sen lääkityksen oton aikatauluihisi, että voisit sen vessassa hoitaa. Niin sitten menee näiden kellovekslaamisten takia työaikataulut ja kaikki uusiksi pitkäksi aikaa. Kokemusta on.

Vierailija
24/33 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuta mun elämään, mutta mä en ole kovin herkkä sille tunnin muutokselle. Tiedän kyllä ihmisiä, joille se aiheuttaa stressiä ja vaikeuttaa elämää hetken, enkä vähättele heidän ongelmaansa. 

Nykyään mun kaikki kellot siirtyy itsekseen kesä- ja talviaikaan, paitsi autossa, joten sekään ei aiheuta harmaita hiuksia...

Vierailija
25/33 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

mää siirrän niitä viisareita

BOOM

Vierailija
26/33 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kellojen siirtely on ihan OK. Ei se kauaa aikaa vie, tapahtuu vain kaksi kertaa vuodessa. Mulla ei vaikuta mitenkään pelkän tunnin siirtymä yöuniin. 

(Suoraan sanottuna pidän osaa kavereistani vähän kummallisina/typerinä, kun vouhkaavat ja valittavat kellojen siirtämisestä ja siitä, miten nyt menee unirytmi sekaisin - mutta kuitenkaan heidän kallisarvoiseen prinsessarytmiinsä ei vaikuta esim. Ruotsiin tai Britanniaan matkustaminen vapaa-ajan tai töiden tai opiskelujen merkissä ja kellojen siirtäminen sen takia...)

Vierailija
27/33 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

UP

Vierailija
28/33 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kellojen siirtely on ihan OK. Ei se kauaa aikaa vie, tapahtuu vain kaksi kertaa vuodessa. Mulla ei vaikuta mitenkään pelkän tunnin siirtymä yöuniin. 

(Suoraan sanottuna pidän osaa kavereistani vähän kummallisina/typerinä, kun vouhkaavat ja valittavat kellojen siirtämisestä ja siitä, miten nyt menee unirytmi sekaisin - mutta kuitenkaan heidän kallisarvoiseen prinsessarytmiinsä ei vaikuta esim. Ruotsiin tai Britanniaan matkustaminen vapaa-ajan tai töiden tai opiskelujen merkissä ja kellojen siirtäminen sen takia...)

No monesti sillä kellonajalla ei lomaillessa olekaan niin suurta väliä. Ei muakaan harmittanut ausseissessa tai jenkkilässä käydessä, kun sai kuitenkin nukkua kun nukuttaa. Mutta keväällä vituttaa kun pitää alkaa herätä tuntia aiemmin. Ja vaikka syksyllä siirretään kelloja minulle suotuisaan suuntaa, niin sekin sekoittaa elimistöni nykyään, nuorena ei tuntunut missään. N50+

Vierailija
29/33 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tykkää. En ikinä meinaa muistaa milloin viisaria pitää siirtää, tähän mennessä olen aina sattumalta kuullut jostain. Kerran menin kyllä vahingossa myöhässä yhteen paikkaan, koska katsoin vahingossa seinäkelloa (jota en ollut siirtänyt) enkä kännykän kelloa.

Toisaalta nyt kun ei ole enää seinäkelloa, niin ihan sama, mutta pidän tuota kellonajan muuttamista jotenkin turhan keinotekoisena tapana säätää elämän rytmiä.

Niin, että aikuisena ihmisenä sinulle tuottaa vaikeuksia muistaa, että kesäaikaan siirrytään kolmannen (3) kuukauden viimeinen sunnuntai ja normaaliaikaan palataan kymmenennen (10) kuun vastaavana ajankohtana, eli viimeisenä sunnuntaina?

Osaatko kertoa mikä siitä tekee erityisen vaikeaa muistaa?

Sillä tarkalla siirtyymisajankohdalla, joka on aina yöllä, on merkitystä yleensä vain niille harvoille, jotka silloin eivät nuku vaan ovat töissä.

Useimmat muut ovat oivaltaneet jo kauan sitten, että kannattaa laittaa kellonaja niistä kelloista jotka eivät automaattisesti siirry tulevan päivän mukaiseen aikaan jo edellisenä iltana jo hieman ennen nukkumaan menoa. Tämä kannattaa, erityisesti jos tapaa herätä vielä perinteisen herätyskellon soittoon, niin ei tule aamulla kiire keväällä ja syksyllä voi nukkua tunnin pitempään.

Kysyt että miksi jollekin on vaikea muistaa jotain asiaa. En tiedä, onko sulla jotain selitysvaihtoehtoja sille mistä yleisesti ottaen voi johtua, ettei jotain asiaa muista? Esimerkiksi en muista montako päivää missäkin kuukaudessa on (paitsi helmikuun), mistähän se voisi johtua?

Joo, mulla on sulle selitys. Et ole kovin älykäs. Toivottavasti totuus ei satuta liiaksi, se ei ole takoitus. Mutta jos et edes muista sen varmasti jokaiselle koulussa opetetun rystysillä ja väleillä laskemalla kuukausien päivien määrää, niin et sinä voi kovin fiksu valitettavasti olla.

Mutta palatakseni sijaan, niin ei me voida yhteiskunnassa sopia ihan kaikkia asioita vain sen perusteella, mitkä IHAN kaikki ulkoa muistavat, niitä asioita on niin vähän ettei yhteiskunta voi toimia vain niiden varassa.

Ensin puhut älykkyydestä, mutta sitten tarjoatkin luuvitosta ratkaisuksi. Miten ihmeessä noin tyhmän asian, kuin kellon siirtelyn muistaminen olisi mitenkään älykästä, sillä tässä maailmassa on ihan oikeitakin asioita muistettavaksi.

Vierailija
30/33 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tässä kysymys olekaan siitä, että se siirtely veisi paljon aikaa, vaan että se on turhaa ja  useasti myös haitallista. Esimerkiksi lypsävät lehmät eivät voi odottaa tuntia sen takia, että karjakko nukkuu tunnin pidempään syksyllä.

Monesti perusteluina asian tekemättömyydelle käytetään sitä, että tässä on vaikeampiakin asioita käsiteltätävänä. Varsinkin poliitkoille sanoisi, että antakaa niiden vaikeiden asioiden olla ja ratkaiskaa ne helpot, jotka osaatte, niin taas päästään kehityksessä hieman eteenpäin.

Vierailija
31/33 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei haittaa sinua, joten turhaa ja hyödytöntä käytäntöä tulee jatkaa, niinkö? Aika paska argumentti.

Vierailija
32/33 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää. Ns. talviaika sopis mulle mainiosti - kävin sen myös kertomassa, kun vihdoinkin pääsin sinne asti.  Pari päivää yritin huonolla menestyksellä, aina olivat sivut nurin.

Vierailija
33/33 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harva on ajatellut taloudellista puolta. Tuo kellojen siirtely maksaa rahaa, ei lähellekään kaikki kellot päivitä aikaansa oikeaan automaattisesti, vaan siihen on tehtävä työtä, tämä työ on pois jostain muusta työstä. Täysin tuottamatonta turhaa tekemistä, jonka tekemättä jättäminen säästäisi pitkän pennin.