Raudanpuute??
Haluaisin kysyä niiltä joilla on ollut raudanpuute tai raudanpuuteanemia, mitkä olivat ferritiini-arvot ja hb? Ja kauanko söit rautaa, mihin arvoon asti nostettiin?
Kommentit (40)
Olen ollut pari kertaa infuusiossa ja kerran sain verta. Viimeksi Hb 90 ja ferrit 3. Kyllä helpotti kun sai rautaa.
Olen kyllä koko ajan ihan kuollut, vaikka arvot kai ihan ok. Hb vähän alle 100 (olikohan 93) ja se rautavarasto 7. Olen reilun vuoden ollut käytännössä ihan uupunut. Edellinen kesä meni nukkuessa, talven rämmin niin, että heti töistä tullessa nukkumaan. Lääkäri kehotti syömään rautaa, mutta kun ei pysy sisällä. Ripuloin ja jos jatkan kuuria niin oksennan. Punasolut ovat kuulmma todella pienet.
Hemoglobiini 130-144, ferritiini 60-65. Oireina monet tyypilliset ferritiinin puutteeseen liittyvät oireet sekä useimmat vaikeasti tunnistettavat oireet. Tässä mielestäni pahimmat: masennus, kipeät lihakset, jäykkyys, kylmät jalat, aivosumu, jatkuva lihominen, hengityskatkokset nukkuessa, kognitiivisten toimintojen heikkeneminen.
Perehtykää vitamiineihin ja hivenaineisiin ja syökää tarvittaessa vitamiineja purkista,
Hemoglobiini oli 81ja ferritiini 2. Olen saanut rautaa infuusiona viisi vuotta.
Entä jos hg on korkea jo valmiiksi, mutta varastoraudat huonot niin kuinka voi täyttää niitä varastorautoja kun eikös se rautalisä silloin nosta sen valmiiksi korkean hempparin pilviin?
Vierailija kirjoitti:
Entä jos hg on korkea jo valmiiksi, mutta varastoraudat huonot niin kuinka voi täyttää niitä varastorautoja kun eikös se rautalisä silloin nosta sen valmiiksi korkean hempparin pilviin?
Ei nosta. Ensin nousee hemoglobiini (jos keho katsoo sen noston tarpeelliseksi, eli jos hb on valmiiksi korkea, ei nouse enää).
Loppu rauta menee suoraan varaston täytteeksi eli vain ferritiini jatkaa nousuaan.
Kun syö lisärautaa, pitää ottaa säännöllisesti sitten verikokeet, niin tietää missä mennään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nosta. Ensin nousee hemoglobiini (jos keho katsoo sen noston tarpeelliseksi, eli jos hb on valmiiksi korkea, ei nouse enää).
Loppu rauta menee suoraan varaston täytteeksi eli vain ferritiini jatkaa nousuaan.
Kun syö lisärautaa, pitää ottaa säännöllisesti sitten verikokeet, niin tietää missä mennään.[/quote ok, kiitti! :)
Mulla ferritiini 4 ja hemoglobiinin 108.
Mulla oli HB 90 ja rautatableteilla vaan mennään. :D
Olen jo lähellä keskeyttää kouluni kun en kertakaikkiaan jaksa.
Juuri tällä hetkellä Hb 70 ja ferritiini 5.
Lääkäri passitti päivystykseen koska olin todella huonossa vedossa ja pelättiin sisäistä verenvuotoa.
Ei onneksi löydetty. Sain rautalääke määräyksen jota otan 2 tbl/päivä, ja alkaneet vähän jo vaikuttaa. Lisäksi sain ajan sisätautipolille sairaalaan jossa aika ensi viikolla.
Sitten selviää jatko. Nyt jo jaksan olla hereillä koko päivän enkä meinaa pyörtyä koko ajan jalkeilla ollessa. Kuitenkin ainakin puoli vuotta vähintään pitäis noilla tableteilla mennä jos se niillä hoidetaan. Paha vaan että ne ärsyttää suolen niin että olen koko ajan ripulilla :( Pitää ottaa esille sitten polilla olisiko muuta apua tähän. Vaikka siten se infuusio sitten.
Onko kellään löytynyt syytä alhaiseen hemoglobiiniin? Itse niin kyllästynyt viiden vuoden aikana olevaan alhaisuuteen eikä mitään löydetä? Alhainen verenpaine on hyvä alhaisen hemoglobiinin kanssa ni pystyy elämään normi elämää kuitenkin ja elimistö tottunut tähän vuosien saatossa.. äkkiliikkeet tuo huimausta mut niitä oppinu kans välttään. Ajattelin kysästä ku olisi kiva tietää onko kellään mitään löytynyt syyksi.
Mulla todettiin kans vakava raudanpuuteanemia ennen joulua 2018..
Hb86 ja ferritiini 3.
Tähystykset kapselikuvauksineen eivät antaneet vastauksia..
Väsyttää pirusti ja nukunkin kevyesti 3-4h päikkäreitä:(muina oireina ajoittainen tinnitus,hengästyminen helposti,hiustenlähtö,palelu,niveljäykkyys ja nivelkivut,hormonitoiminnan häiriöt(akneoireita,kuukautishäiriöitä..)aivosumu,muistin pätkiminen(saatan esim.kesken lauseen unohtaa täysin mistä puhuin)kiinnostuksen väheneminen kaikkeen!_Kyllä ottaa päähän!
Ei voi sanoa että tällainen päivisin lepäily virkistäisi,yhtä väsyneenä on koko ajan.
Rautatablettikuurilla,muttei olo ole kohentunut yhtään.Toivon että saan rautainfuusion ja tämän lääkäri onneksi katsoo mulle suotavan,jos(=kun)seuraavan verikokeen tulokset ovat huonot.
Pahinta on pelko siitä että jos tämä ei mene ohi.....ja toisaalta muiden kokemuksia oppineena edessä voi olla pitkä tie veriarvojen paranemiseen.
En muista tarkkaan mikä hemoglobiini-arvo oli, mutta normaali kuitenkin. Julkiselta puolelta en saanut lähetettä ferritiiniä varten vaikka oireet viittasivat raudanpuutteeseen normaalista hemoglobiinista huolimatta. Maksoin sitten itse ferritiinin yksityisellä, arvo oli jotain 24 eli alhainen, etenkin yhdistettynä oireisiin aivan selkeä raudanpuute. Oireita on paljon; kamala jatkuva väsymys, heikko olo, hengästyminen, hengenahdistus, rytmihäiriöt, verenpaineen heittelyt, lihaskrampit, huimaus... Nyt odottelen aikaa lääkärille, jos vaikka saisi jotain apua tähän. Pelkään kuitenkin, että apua en saa, sillä onhan hemoglobiini ok eikä varastorautakaan ole sieltä alhaisimmasta päästä, joskin silti selkeästi suositeltua alhaisempi.
Hb oli yli puolen vuoden seurannassa parhaimmillaan 107 ja alhaisimmillaan 93. Koitettuani tuloksetta saada sitä nousemaan ruokavaliolla ja rautalisällä, tarkistettiin ferritiini, joka oli 3. Sain lähetteen infuusioon, jonka jälkeen Hb oli 136 ja ferritiini 75. En muista oliko puoli vuotta vai vuosi tuosta, kun Hb oli 130 ja ferritiini 23.
Mulla arvoja laskee runsaat kuukautiset sekä suolistovaivasta johtuva köyhä ruokavalio.
1 fretti ja se tykkää kanasta.